Nieuwe Testament 2023
20–26 februari. Mattheüs 6–7: ‘Hij onderwees hen als gezaghebbende’


‘20–26 februari. Mattheüs 6–7: “Hij onderwees hen als gezaghebbende”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2023 (2022)

‘20–26 februari. Mattheüs 6–7’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2023

Afbeelding
Jezus predikt aan de oever van het meer

Jezus predikt tot de mensen aan het meer, James Tissot

20–26 februari

Mattheüs 6–7

‘Hij onderwees hen als gezaghebbende’

Als we de Schriften met een vraag in ons achterhoofd lezen en oprecht willen begrijpen wat God ons wil laten weten, dan nodigen we de Heilige Geest uit om ons te inspireren. Let op die indrukken terwijl u Mattheüs 6–7 leest.

Schrijf uw indrukken op

De Bergrede is een van de bekendste redevoeringen in het christendom. De Heiland gebruikte volop beeldspraak, zoals een stad op een berg, lelies in het veld en wolven in schaapskleren. Maar de Bergrede is veel meer dan een prachtige redevoering. De leringen van de Heiland zijn zo krachtig dat ze ons leven kunnen veranderen, vooral als we ernaar leven. Dan worden zijn woorden meer dan slechts woorden. Ze worden een vast fundament voor ons dat de winden en waterstromen van de wereld kan weerstaan, net als het huis van de verstandige man (zie Mattheüs 7:24–25).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Mattheüs 6–7

Door de leringen van de Heiland na te leven, kan ik zoals Hij worden.

De Bergrede bevat vele evangeliebeginselen. Vraag de Heer onder het lezen van deze hoofdstukken wat Hij wil dat u leert.

Een beginsel dat u misschien duidelijk wordt, is dat u de zaken van God boven wereldse zaken moet leren stellen. Met welke leringen van de Heiland in Mattheüs 6–7 kunt u zich beter op hemelse zaken richten? Welke andere gedachten of indrukken hebt u? Waartoe voelt u zich geïnspireerd? Schrijf uw indrukken eventueel op. Bijvoorbeeld:

Mattheüs 6:1–4

Ik wil eerder bezorgd zijn over wat God van mij vindt dan wat andere mensen vinden.

Een ander beginsel in Mattheüs 6–7 is bidden. Ga na hoe u bidt. Komt u door uw gebeden dichter bij God? Welke leringen in Mattheüs 6–7 inspireren u om beter te gaan bidden? Schrijf de indrukken die u krijgt op. Bijvoorbeeld:

Mattheüs 6:9

In mijn gebeden wil ik onze hemelse Vader eerbiedig aanspreken.

Mattheüs 6:10

In mijn gebeden kan ik kenbaar maken dat de wil van de Heer boven mijn wil gaat.

Lees de Bergrede eventueel nog eens door. Let deze keer op andere terugkerende beginselen of boodschappen die in het bijzonder op u van toepassing zijn. Noteer uw bevindingen, gedachten en indrukken in een studiedagboek.

Afbeelding
gezin aan het bidden

We kunnen door gebed dichter bij God komen.

Mattheüs 6:7

Wat houdt een ‘omhaal van woorden’ in een gebed in?

Bij een ‘omhaal van woorden’ gaat het meer om de vorm dan de inhoud. Door de omhaal van woorden neemt de kracht van het gebed af. Een gebed vol ‘omhaal van woorden’ betekent vaak een hol, onoprecht gebed (zie Alma 31:12–23).

Mattheüs 7:1–5

Ik kan rechtvaardig oordelen.

In Mattheüs 7:1 lijkt de Heiland te zeggen dat we nooit mogen oordelen. Maar in andere Schriftteksten (onder meer in dit hoofdstuk) geeft Hij aan hoe we moeten oordelen. Als dat verwarrend is, kan dit vers in de Bijbelvertaling van Joseph Smith wellicht helpen: ‘Oordeel niet onrechtvaardig, opdat u niet geoordeeld wordt; maar oordeel met een rechtvaardig oordeel’ (Bijbelvertaling van Joseph Smith, Mattheüs 7:2 [in Studiewijzers]). Wat staat er in Mattheüs 7:1–5 en de rest van het hoofdstuk waaruit blijkt hoe u ‘met een rechtvaardig oordeel’ kunt oordelen?

Zie ook ‘Anderen oordelen’ in Trouw aan het geloof; Lynn G. Robbins, ‘De rechtvaardige rechter’, Liahona, november 2016, 96–98.

Mattheüs 7:21–23

Ik leer Jezus Christus kennen door zijn wil te doen.

De zinsnede ‘Ik heb u nooit gekend’ in Mattheüs 7:23 is in de Joseph Smith Translation gewijzigd in ‘U hebt Mij nooit gekend’. Hoe begrijpt u door deze wijziging beter wat de Heer in de verzen 21–22 met zijn wil doen bedoelt? Hoe goed denkt u de Heer te kennen? Wat kunt u doen om Hem beter te leren kennen?

Zie ook David A. Bednar, ‘Als u Mij gekend had’, Liahona, november 2016, 102–105.

Mattheüs 7:24–27

Gehoorzaamheid aan de leringen van de Heiland biedt mij een stevig fundament.

Naleving van het evangelie maakt ons niet immuun voor tegenspoed. Beide huizen in de gelijkenis van de Heiland in Mattheüs 7:24–27 werden door dezelfde storm geteisterd. Maar een van de huizen doorstond de storm. Hoe biedt gehoorzaamheid aan de leringen van de Heiland u een solide fundament? Wat gaat u doen om uw ‘huis op de rots’ te bouwen (zie vers 24)? Waartoe voelt u zich geïnspireerd?

Zie ook Helaman 5:12.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de thuisavond

Mattheüs 6–7.Bekijk met het gezin de video’s ‘Sermon on the Mount: The Lord’s Prayer’ en ‘Sermon on the Mount: Treasures in Heaven’ (ChurchofJesusChrist.org) om meer van Mattheüs 6–7 te leren. De gezinsleden kunnen in hun Schriften meelezen en de video stilzetten als ze iets horen waar ze over willen praten. U kunt deze activiteit indien nodig over meerdere dagen spreiden.

Mattheüs 6:5–13.Wat kunnen wij van het voorbeeld van de Heiland over gebed leren? Hoe kunnen we zijn gebed als model gebruiken om onze gebeden, zowel persoonlijk als in gezinsverband, te verbeteren? (Zie ook Lukas 11:1–13.) Als u kleine kinderen hebt, kunt u eventueel samen oefenen met bidden.

Mattheüs 6:33.Wat betekent het om ‘eerst het Koninkrijk van God’ te zoeken? Hoe doen we dat individueel en als gezin?

Mattheüs 7:1–5.U kunt de leringen in deze verzen aanschouwelijk maken door met uw gezin een splinter en een balk te zoeken. Wat leert het verschil tussen de splinter en de balk ons over het oordelen over anderen? Als u dit onderwerp verder wilt onderzoeken, kunt u meer vinden onder ‘Oordeel, oordelen’ in de Gids bij de Schriften.

Mattheüs 7:24–27.Laat de gezinsleden water op zand en daarna op een steen uitgieten. Dat geeft ze meer inzicht in de gelijkenis van de wijze en de dwaze man. Hoe kunnen we ons geestelijke fundament op een rots bouwen?

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen liedje: ‘De wijze en de dwaze man’, Kinderliedjes, p. 132.

Uw individuele studie verbeteren

Bespreek inzichten. Door beginselen te bespreken die u in uw persoonlijke studie leert, onderwijst u anderen. Ook krijgt u er zelf meer inzicht door. Praat met iemand in het gezin of in de kerk over een beginsel waar u deze week meer over te weten gekomen bent.

Afbeelding
Jezus bidt

Ik heb voor u gebeden, Del Parson

Afdrukken