Nieuwe Testament 2023
20–26 februari. Mattheüs 6–7: ‘Hij onderwees hen als gezaghebbende’


‘20–26 februari. Mattheüs 6–7: “Hij onderwees hen als gezaghebbende”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Nieuwe Testament 2023 (2022)

‘20–26 februari. Mattheüs 6–7’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2023

Afbeelding
Jezus predikt aan het meer

Jezus predikt tot de mensen aan het meer, James Tissot

20–26 februari

Mattheüs 6–7

‘Hij onderwees hen als gezaghebbende’

Lees eerst Mattheüs 6–7 en houd de kinderen die u onderwijst in gedachten. Welke boodschappen in deze hoofdstukken zijn belangrijk voor hen? In Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen en in dit lesschema vindt u bijkomende lesideeën.

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Vraag de kinderen wat ze deze week gedaan hebben om een licht of voorbeeld voor iemand anders te zijn.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Mattheüs 6:5–13

Ik kan net als Jezus tot onze hemelse Vader bidden.

Kinderen kunnen leren bidden door te luisteren hoe anderen bidden. Wat kunt u ze uit Jezus Christus’ gebed in deze verzen leren?

Mogelijke activiteiten

  • Neem de leringen van Jezus over het gebed in Mattheüs 6:5–13 door. U kunt ‘Hoofdstuk 20: Jezus leert ons hoe we moeten bidden’ gebruiken (in Verhalen uit het Nieuwe Testament, 51–52, of de bijbehorende video op ChurchofJesusChrist.org).

  • Herhaal de verschillende onderdelen van het gebed aan de hand van de doe-pagina van deze week.

  • Maak voor ieder kind op een vel papier een omtrek van zijn of haar hand. Bespreek wat we met onze handen en armen doen als we bidden. Schrijf op elke omtrek iets wat we tijdens het bidden doen om onze eerbied te tonen (bijvoorbeeld: ons hoofd buigen, onze ogen sluiten enzovoort).

  • Zing samen een liedje over bidden, zoals ‘Wij buigen stil ons hoofdje nu’ (Kinderliedjes, p. 18) en getuig van de kracht van het gebed. Vraag de kinderen ook naar hun ervaringen met bidden.

Afbeelding
jongen bidt

Ik kan net als Jezus tot onze hemelse Vader bidden.

Mattheüs 7:12

Ik moet anderen behandelen zoals ik behandeld wil worden.

Van Jezus’ lering in Mattheüs 7:12, die we de gulden regel noemen, kunnen we leren hoe we anderen moeten behandelen. Hoe kunt u de kinderen aansporen om dit beginsel toe te passen?

Mogelijke activiteiten

  • Lees Mattheüs 7:12 en leg het vers in eenvoudige woorden uit. Bedenk samen verschillende manieren om deze zin aan te vullen: ‘Ik vind het leuk als anderen voor mij .’ Laat ze na elke zin samen zeggen: ‘Dus ik moet voor anderen .’

  • Zing met de klas een liedje dat Mattheüs 7:12 kracht bijzet, zoals ‘Jezus zegt: wees altijd lief’ (Kinderliedjes, p. 39). Bedenk eenvoudige gebaren bij het liedje. Vraag de kinderen wat ze van het voorbeeld van de Heiland leren over hoe we anderen behoren te behandelen.

  • Vraag de kinderen wat voor lieve dingen hun ouders of andere familieleden voor ze doen. Lees Mattheüs 7:12 en laat de kinderen lieve dingen noemen die ze thuis kunnen doen.

Mattheüs 7:24–27

Ik bouw op een sterk fundament door Jezus te volgen.

U kunt de gelijkenis van de Heiland over de wijze en de dwaze man gebruiken om de kinderen te leren dat het belangrijk is te handelen naar wat we leren.

Mogelijke activiteiten

  • Zing samen ‘De wijze en de dwaze man’ (Kinderliedjes,p. 132). Maak gebaren die bij de tekst passen.

  • Leg aan de hand van Mattheüs 7:24–27 de verschillen tussen de wijze en de dwaze man uit. Laat de kinderen doen alsof ze een huis bouwen. Hoe kunnen wij net als de wijze man zijn?

  • Laat de kinderen een tekening van de gelijkenis van de wijze en de dwaze man maken.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Mattheüs 6–7

De Bergrede bevat boodschappen voor mij.

In deze hoofdstukken staan boodschappen die op de kinderen van toepassing zijn. Lees ze terwijl u de kinderen in gedachten houdt. Wat valt u op?

Mogelijke activiteiten

  • Herinner de kinderen eraan dat ze over de leringen van Jezus in de Bergrede aan het leren zijn. Wat weten ze nog van de les van vorige week?

  • Zet wat zinsneden uit de Bergrede en zinsneden die niet in de Schriften staan op het bord. Vraag de kinderen welke zinsneden uit de Bergrede komen. Vraag wat ze van die leringen opsteken.

  • Kies enkele verzen uit Mattheüs 6–7 die de kinderen volgens u interessant zullen vinden. Zet de tekstverwijzingen op kaartjes en verstop die in het lokaal. Laat de kinderen ze zoeken, de verzen lezen en uitleggen waarom die leringen belangrijk voor hen zijn.

  • Lees een van uw lievelingsverzen uit Mattheüs 6–7 voor en leg uit waarom dat vers u aanspreekt. Als een van de teksten de kinderen aanspreekt, kunt u ze vragen waarom en wat zij eruit leren.

  • Zing met de klas een liedje over de Heiland en zijn leringen, zoals ‘Ik wil graag als Jezus worden’ (Kinderliedjes, p. 40–41). Stop met zingen telkens als u een beginsel tegenkomt dat in Mattheüs 6–7 voorkomt. Laat de kinderen verbanden leggen met leringen in deze hoofdstukken.

Mattheüs 6:5–13; 7:7–11

Onze hemelse Vader hoort en beantwoordt mijn gebeden.

Bestudeer Mattheüs 6:5–13; 7:7–11. Wat moeten de kinderen over het gebed weten?

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen Mattheüs 6:9–13 voorlezen. Vraag ze een lijstje te maken van de dingen die de Heiland in zijn gebed zegt. Hoe kunnen we zijn voorbeeld volgen als we bidden?

  • Zing met de klas een lied over bidden, zoals ‘Dacht gij aan ’t gebed?’ (Lofzangen, nr. 96.) Zoek samen in de tekst naar redenen waarom we bidden en naar zegeningen die eruit voortvloeien.

  • Help de kinderen om Mattheüs 7:7 met behulp van een spel uit het hoofd te leren. Een kind kan bijvoorbeeld het eerste woord of het eerste zinsdeel opzeggen en dan een bal naar een ander kind gooien. Hij of zij zegt dan het volgende woord of het volgende zinsdeel op.

  • Beeld Mattheüs 7:9–10 met behulp van eenvoudige attributen uit. Vraag de kinderen wat ze daardoor over het gebed leren.

  • Vertel over een situatie waarin uw gebed verhoord werd.

Mattheüs 6:19–21

Ik kan eeuwige schatten in plaats van wereldse schatten nastreven.

Hoe kunt u de kinderen aansporen om meer waarde aan eeuwige zaken dan aan wereldse zaken te hechten?

Mogelijke activiteiten

  • Toon een ‘schatkist’ met voorwerpen of afbeeldingen van dingen die de wereld belangrijk vindt (zoals geld of speelgoed). Lees samen Mattheüs 6:19–21. Vraag de kinderen vervolgens om hemelse schatten te bedenken die de wereldse voorwerpen in de schatkist kunnen vervangen.

  • Laat de kinderen enkele dingen noemen of tekenen die ze kunnen doen om schatten in de hemel te verzamelen (zie Mattheüs 6:20).

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Vraag de kinderen om thuis over hun lievelingslering in de Bergrede te vertellen.

Ons onderwijs verbeteren

Probeer de kinderen te begrijpen. U kent de kinderen die u onderwijst. U moet de suggesties in dit lesschema misschien aan de behoeften van de kinderen aanpassen. Het is een goed idee om alle activiteiten in dit schema door te nemen, niet slechts de activiteiten die op uw leeftijdsgroep van toepassing zijn. Zo kunt u ideeën voor uw les opdoen. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland7.)

Afdrukken