Det nye testamente 2023
17.‒23. april. Matteus 18; Lukas 10: “Hva skal jeg gjøre for å arve evig liv?”


“17.‒23. april. Matteus 18; Lukas 10: ‘Hva skal jeg gjøre for å arve evig liv?’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023 (2022)

“17.‒23. april. Matteus 18; Lukas 10”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2023

Bilde
den barmhjertige samaritan

The Good Samaritan [Den barmhjertige samaritan], av Dan Burr

17.‒23. april

Matteus 18; Lukas 10

“Hva skal jeg gjøre for å arve evig liv?”

Når du med bønnens hjelp leser og grunner på Matteus 18 og Lukas 10, kan du legge merke til Den hellige ånds stille tilskyndelser. Han vil fortelle deg hvordan disse læresetningene og historiene angår deg. Skriv ned inntrykkene du mottar.

Skriv ned inntrykkene du får

Når du stiller Herren et spørsmål, kan det hende at du får et svar som du ikke forventer. Hvem er min neste? Hvem som helst som trenger din hjelp og kjærlighet. Hvem er den største i himmelens rike? Et barn. Er det nok å tilgi en lovbryter syv ganger? Nei, du skal tilgi syv ganger sytti. (Se Lukas 10:29–37; Matteus 18:4, 21–22.) Uventede svar fra Herren kan oppfordre oss til å endre måten vi tenker, føler og handler på. Hvis du søker Herrens vilje fordi du virkelig ønsker å lære av ham, vil Herren lære deg hvordan du kan leve på en måte som fører til evig liv sammen med ham.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Matteus 18:21–35

Jeg må tilgi andre hvis jeg skal få tilgivelse fra Herren.

Peters forslag om at han kunne tilgi noen syv ganger kan virke svært generøst, men Jesus forkynte en høyere lov. Hans svar: “Ikke sju ganger, sier jeg deg, men sytti ganger sju” (vers 22) handlet ikke om tall, men snarere om å utvikle en Kristus-lignende holdning til tilgivelse. Mens du leser lignelsen om den ubarmhjertige tjeneren, kan du grunne på de gangene du har følt Guds nåde og medlidenhet. Er det noen som trenger å føle nåde og medlidenhet fra deg?

Eldste David E. Sorensen ga følgende viktige advarsel: “Selv om vi må tilgi en som sårer oss, skulle vi likevel arbeide konstruktivt for å hindre at det skjer igjen … Tilgivelse fordrer ikke at vi skal akseptere eller tolerere ondskap … Men i vår kamp mot synd må vi ikke tillate at hat eller sinne får styre våre tanker eller handlinger” (“Tilgivelse vil vende bitterhet til kjærlighet”, Liahona, mai 2003, 12).

Lukas 10:1–20

Hvem er De sytti?

Jesu Kristus fulgte et mønster som ble etablert i gammeltestamentlig tid (se 2 Mosebok 24:1; 4 Mosebok 11:16), da han “[kalte] sammen… sytti menn av Israels eldste”, i tillegg til sine tolv apostler, for å vitne om ham, forkynne hans evangelium og hjelpe ham i hans verk. Dette mønsteret fortsetter i den gjenopprettede kirke. Syttier kalles for å hjelpe De tolv i sin misjon som spesielle vitner om Jesus Kristus over hele verden.

Se også Lære og pakter 107:25–26, 33–34, 97.

Lukas 10:25–37

For å oppnå evig liv må jeg elske Gud og elske min neste som meg selv.

Det er nyttig å huske at lignelsen om den barmhjertige samaritan var Jesu måte å besvare to spørsmål på: “Hva skal jeg gjøre for å arve evig liv?” og “Hvem er min neste?” (Lukas 10:25, 29). Ha disse spørsmålene i tankene mens du leser denne lignelsen. Hvilke svar finner du?

På Jesu tid hadde fiendskapet mellom jødene og samaritanene eksistert i århundrer. Samaritanene var etterkommere av jøder som bodde i Samaria, og som hadde blandet seg med hedningene. Jødene følte at samaritanene var blitt fordervet av sin tilknytning til hedningene og hadde falt fra. Jødene tok omveier på flere kilometer for å unngå å reise gjennom Samaria. (Se også Lukas 9:52–54; 17:11–18; Johannes 4:9; 8:48.)

Hvorfor tror du at Frelseren valgte en samaritan, en som var hatet av jødene, som et eksempel på å vise medfølelse og kjærlighet for vår neste? Hva inspirerer denne lignelsen deg til å gjøre?

Se også Mosiah 2:17; “Parable of the Good Samaritan” [Lignelsen om den barmhjertige samaritan] og “A Good Samaritan” [En barmhjertig samaritan] (videoer), ChurchofJesusChrist.org.

Lukas 10:38–42

Vi velger “den gode del” ved å gjøre daglige valg som fører til evig liv.

I Lukas 10:38–42 oppfordret Jesus Marta forsiktig til å se annerledes på hvordan hun brukte tiden sin. Etter å ha sitert disse versene, sa søster Carol F. McConkie: “Hvis vi vil være hellige, må vi lære å sitte ned ved Israels Helliges føtter og gi tid til hellighet. Legger vi til side telefonen, den uendelige listen over gjøremål, og verdens bekymringer? Bønn, skriftstudium og å adlyde Guds ord innbyr hans rensende og helbredende kjærlighet inn i vår sjel. La oss bruke tid på å bli hellig, slik at vi kan bli fylt med hans hellige og helliggjørende Ånd” (“I hellig skrud”, Liahona, mai 2017, 11). Du kan gjerne granske hvordan du bruker tiden din – til og med på gode ting. Er det noe som er mer “nødvendig” (vers 42), og som fortjener mer av din oppmerksomhet?

Bilde
familie studium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Matteus 18:1–11.Hvorfor ønsker Herren at vi skal bli som et lite barn? Hvilke egenskaper har barn som vi kan utvikle for å bli mer Kristus-lik? (se Mosiah 3:19).

Bilde
Jesus sammen med barn

Jesus ønsker at hans disipler skal bli som små barn.

Matteus 18:15.Hvordan kan vi anvende rådene i Matteus 18:15 på vår omgang med hverandre i familien? Hvordan ville det være til velsignelse for familien å gjøre dette?

Matteus 18:21–35.Hva lærer denne lignelsen oss om Jesus Kristus? Hva lærer den oss om hvordan vi skulle behandle andre?

Lukas 10:25–37.Familiemedlemmene vil kanskje ha glede av å gå med kostymer og rollespille denne lignelsen. Hvordan ligner vi noen ganger på de forskjellige personene i lignelsen? Hvordan kan Frelseren sammenlignes med den barmhjertige samaritan? Hvordan kan vi være som den barmhjertige samaritan?

Dere kan gjerne vurdere å synge en salme eller barnesang som underbygger sannhetene i denne lignelsen. Ett eksempel er “O, må jeg følge deg” (Salmer, nr. 201), men det finnes mange andre. Familiemedlemmene kan ha glede av å finne en salme eller sang og forklare hvordan den angår lignelsen.

Lukas 10:38–42.Er det noen ganger vanskelig å innlemme åndelige ting i familiens timeplan? Historien om Maria og Marta kan inspirere til et familieråd eller en hjemmeaften om hvordan dere kan gjøre dette bedre. Som familie kan dere lage en liste over hvordan dere kan velge “den gode del” (Lukas 10:42).

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Elsk hverandre”, Barnas sangbok, 39.

Vi kan forbedre vår undervisning

Gi næring til en kjærlig atmosfære. Hva familiemedlemmene føler for hverandre og hvordan de behandler hverandre, kan ha stor innflytelse på ånden i hjemmet. Hjelp alle familiemedlemmene å gjøre sin del for å opprette et kjærlig, respektfylt hjem, slik at alle kan føle seg trygge når de deler erfaringer, spørsmål og vitnesbyrd med hverandre. (Se Undervisning på Frelserens måte15.)

Bilde
Kristus sammen med Maria og Marta

Christ in the Home of Mary and Martha [Kristus i Maria og Martas hjem], av Walter Rane

Skriv ut