Det nye testamente 2023
17.‒23. april. Matteus 18; Lukas 10: “Hva skal jeg gjøre for å arve evig liv?”


“17.‒23. april. Matteus 18; Lukas 10: ‘Hva skal jeg gjøre for å arve evig liv?’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2023 (2022)

“17.‒23. april. Matteus 18; Lukas 10”, Kom, følg med meg – for Primær: 2023

Bilde
den barmhjertige samaritan

The Good Samaritan [Den barmhjertige samaritan], av Dan Burr

17.‒23. april

Matteus 18; Lukas 10

“Hva skal jeg gjøre for å arve evig liv?”

Hvilke sannheter i Matteus 18 og Lukas 10 trenger barna å lære? Lytt etter tilskyndelser fra Den hellige ånd mens du leser disse kapitlene. Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier kan veilede ditt studium, og denne oversikten kan gi deg ideer om hvordan du kan undervise.

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

Be barna fortelle om noe de har lært om Jesus Kristus hjemme eller i Primær.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Matteus 18:21–35

Jeg bør alltid tilgi andre.

Når du leser Matteus 18:21–35, kan du overveie dine egne erfaringer med tilgivelse og hva barna trenger å vite om dette prinsippet.

Mulige aktiviteter

  • Fortell lignelsen om den ubarmhjertige tjeneren (se Matteus 18:23–35). Forklar at når noen er uvennlig eller urettferdig, vil vi sannsynligvis bli sinte eller lei oss til å begynne med. Men tilgivelse betyr at vi kan føle fred igjen. Når vi tilgir noen, bestemmer vi oss for ikke å være sinte på dem lenger. (Hjelp barna å forstå at hvis noen er uvennlige eller urettferdige mot dem, skulle de be mor, far eller en annen betrodd voksen om hjelp.)

  • Skriv Jeg tilgir deg på tavlen, og fortell barna at disse ordene kan bidra til å gjøre triste øyeblikk fulle av glede. Tegn et trist ansikt på tavlen, og gi noen eksempler på barn som tilgir hverandre. Etter hvert eksempel ber du et barn om å gjøre det triste ansiktet om til et smilefjes.

  • Syng en sang om tilgivelse sammen med barna, for eksempel “Hjelp meg, o Fader” (Barnas sangbok, 52). Bær ditt vitnesbyrd om at vår himmelske Fader vil hjelpe oss til å tilgi andre.

Lukas 10:25–37

Jesus lærte meg å se alle mennesker som medmennesker og være glad i dem.

Lignelsen om den barmhjertige samaritan kan vise barna hvem vår neste er og hvordan vi skulle behandle dem. Tenk på hvordan du kan inspirere barna til å “gå … og [gjøre] likeså” (Lukas 10:37).

Mulige aktiviteter

  • Spør hvert barn: “Hvem er din neste?” Gi et sammendrag av beretningen i Lukas 10:25–37, og fortell hvordan Jesus besvarte dette spørsmålet. Hva sa Jesus om hvordan vi skulle behandle vår neste?

  • Les Lukas 10:25–37 mens barna rollespiller lignelsen om den barmhjertige samaritan. Hjelp dem å tenke over hvordan de kan være som den barmhjertige samaritan ved å vise kjærlighet og vennlighet mot andre.

  • Skriv noen eksempler på situasjoner der noen trenger hjelp, og gjem arkene rundt i rommet. Be barna finne arkene. Les situasjonsbeskrivelsene, og be barna fortelle hvordan de kan vise vennlighet mot vedkommende i den situasjonen.

  • Syng en sang sammen med barna om vennlighet, for eksempel “Elsk hverandre” eller “Jeg ønsker å være snill og god” (Barnas sangbok, 39, 83). Hjelp barna å komme på noen måter de kan vise kjærlighet og vennlighet mot andre på. De kan også tegne at de selv gjør disse tingene.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Matteus 18:21–35

Vår himmelske Fader vil tilgi meg når jeg tilgir andre.

Lignelsen om den ubarmhjertige tjeneren kan være en minneverdig måte å lære barna at vår himmelske Fader ønsker at vi skal tilgi alle på.

Mulige aktiviteter

  • Les Matteus 18:23–35 sammen med barna. Forklar at kongen, eller herren, symboliserer vår himmelske Fader, tjeneren symboliserer oss, og medtjeneren symboliserer dem som har krenket oss. Still barna spørsmål som: “Hva lærer denne historien oss om hvordan vi skulle behandle andre? Når har dere funnet det vanskelig å tilgi noen? Hvordan ga dere slipp på de sårede følelsene? Når har dere trengt å bli tilgitt for et galt valg?”

  • Vis videoen “Forgive Every One Their Trespasses: The Parable of the Unmerciful Servant” [Tilgi alle deres overtredelser: Lignelsen om den ubarmhjertige tjeneren] (ChurchofJesusChrist.org) for å hjelpe barna å visualisere denne lignelsen.

  • Skriv regnestykket 70 × 7 på tavlen, og hjelp barna å regne det ut. Be en elev lese Matteus 18:21–22, og forklar at Jesus brukte dette tallet til å lære oss at vi alltid skulle tilgi.

  • Be barna hjelpe deg å komme på noen situasjoner der noen kan trenge å tilgi en annen. Be barna rollespille hvordan de ville vise tilgivelse i slike situasjoner.

  • Syng en sang om tilgivelse sammen med barna, for eksempel “Hjelp meg, o Fader” (Barnas sangbok, 52). Hjelp barna å forstå det sangen lærer oss om å tilgi andre.

Lukas 10:30–37

Jeg kan elske og tjene andre, særlig de trengende.

Tenk på tilfeller i ditt eget liv da noen har vært “en barmhjertig samaritan” mot deg. Hvordan kan du inspirere barna til å være “barmhjertige samaritaner” for andre?

Mulige aktiviteter

  • Be barna stille lese en del hver av lignelsen om den barmhjertige samaritan. Be barna fortelle sin del av lignelsen i den rekkefølgen hendelsene fant sted.

  • Forklar for barna at jødene mislikte samaritanene så sterkt at når de reiste fra Jerusalem til Galilea, dro de rundt Samaria for å unngå å møte samaritaner. For å illustrere dette kan du vise bibelkart 1: “Kart over Det hellige land”. Hvorfor brukte Jesus en samaritan som et eksempel på vennlighet i denne lignelsen? Hva lærer denne historien oss om å hjelpe andre i nød? (Se også Mosiah 4:16–22.)

  • Be barna fortelle om en opplevelse da noen var som den barmhjertige samaritanen mot dem.

  • Utfordre barna til å sette seg som mål å være som den barmhjertige samaritanen denne uken. Du kan gjerne spørre dem om de kjenner noen som er syk eller ensom, eller noen som ikke går i kirken regelmessig. Spør barna hvordan de kan hjelpe vedkommende. Hjelp barna å forstå hvordan det å tjene andre hjelper dem å holde løftene de ga ved dåpen (se Mosiah 18:8–10).

Bilde
læring-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Be barna fortelle familien hva de har tenkt å gjøre for å bli mer tilgivende eller mer lik den barmhjertige samaritan denne uken.

Vi kan forbedre vår undervisning

Lær barna å skrive ned inntrykk. Hvis barna kan lære vanen med å skrive ned inntrykk, vil det hjelpe dem å oppfatte og følge Ånden. Barn kan skrive ned inntrykk ved å markere skriftsteder, tegne eller gjøre enkle dagbokoppføringer.

Skriv ut