Det nye testamente 2023
24.‒30. april. Johannes 7–10: “Jeg er den gode hyrde”


“24.‒30. april. Johannes 7–10: ‘Jeg er den gode hyrde’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2023 (2022)

“24.‒30. april. Johannes 7–10”, Kom, følg med meg – for Primær: 2023

Bilde
Jesus sammen med en kvinne som har falt til jorden

Neither Do I Condemn Thee [Heller ikke jeg fordømmer deg], av Eva Koleva Timothy

24.‒30. april

Johannes 7–10

“Jeg er den gode hyrde”

Tenk på barna du underviser, mens du leser Johannes 7–10. Mange av forslagene for eldre barn i denne oversikten kan også tilpasses yngre barn, eller omvendt.

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

Minn barna på noe du oppfordret dem til å gjøre i en tidligere leksjon. Be dem fortelle hva de har gjort for å følge oppfordringen.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Johannes 7:14–17

Å holde budene vil hjelpe meg å vite at de er sanne.

Jesus underviste at vi kan få et vitnesbyrd om sannhetene han delte, når vi etterlever dem. Freden vi føler når vi adlyder budene, hjelper oss å vite at de er sanne. Overvei hvordan du kan lære barna denne sannheten.

Mulige aktiviteter

  • Gi et sammendrag av Johannes 7:17 med ord som barna forstår. Hjelp dem å vite at det å adlyde budene hjelper oss å føle oss nærmere Jesus Kristus. Dere kan for eksempel synge en sang sammen som “Hold alle budene” eller “ Jeg må alltid velge rett” (Barnas sangbok, 68–69, 82–83). Be barna lytte etter hvordan vi vil bli velsignet når vi holder budene.

  • Fortell om en gang du fikk et vitnesbyrd om at et bud var fra Gud fordi du etterlevde dette budet, for eksempel å betale tiende eller tilgi en som var uvennlig. Be barna tenke på en opplevelse de hadde en gang de adlød et bud. Be dem fortelle hva de følte da de adlød.

  • Be barna tegne at de selv adlyder et bud. (Hjelp dem å komme på eksempler.) Be dem vise hverandre tegningene sine og snakke om gleden de opplever ved å adlyde dette budet.

Johannes 8:29

Jesus adlød sin Fader.

Jesus Kristus gjorde alltid det som behaget sin Fader i himmelen. Hvordan kan du hjelpe barna å finne måter å følge hans eksempel?

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å gjenta det Jesus sa om vår himmelske Fader i Johannes 8:29: “Jeg gjør alltid det som er til behag for ham.” Be dem fortelle om noe Jesus gjorde som gjorde vår himmelske Fader glad. Vis dem noen bilder fra Kunst inspirert av evangeliet, bok for å gi dem ideer.

  • Spør barna hva som gjør dem glade. Eller be en av foreldrene til et av barna fortelle om en gang barnet gjorde noe som gjorde foreldrene fornøyde eller glade. Hva kan vi gjøre for å gjøre vår himmelske Fader glad? Be barna tegne at de selv gjør disse aktivitetene, og ta tegningene med seg hjem som en påminnelse.

Johannes 10:1–16

Jesus kjenner meg og er glad i meg.

Lignelsen om den gode hyrde kan hjelpe barna å forstå at Jesus er glad i dem og vet hvem de er.

Mulige aktiviteter

  • Gi barna bilder som forestiller noe i lignelsen om den gode hyrde, for eksempel sauer, en hyrde eller en ulv. Velg noen vers fra Johannes 10:1–16 å lese for barna, og be dem holde opp bildene sine når de hører deg lese om det som er på bildene deres. Hjelp barna å tenke over hvordan Jesus er som en hyrde for oss. Bær vitnesbyrd om at Frelseren er glad i oss og vil veilede oss tilbake til ham.

  • Vis bildet av Jesus og lammene i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier. Hvordan vet vi at Jesus elsker lammene? Hvordan kan vi vite at lammene er glad i Jesus? Hvordan kan vi vise Jesus at vi er glad i ham?

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Johannes 7:14–17

Å holde budene vil hjelpe meg å vite at de er sanne.

Du og barna du underviser, kan ha hatt erfaringer med å etterleve evangeliets sannheter og finne ut at de er sanne. Hvordan kan du bygge på disse erfaringene når du underviser?

Mulige aktiviteter

  • Skriv hvert vers av Johannes 7:14–17 på forskjellige papirlapper, og vis dem i tilfeldig rekkefølge. Be barna sette dem i riktig rekkefølge og kontrollere Johannes 7:14–17 for å se om de har rett. Be barna gå sammen to og to og dele sin forståelse av hvert vers med partneren. Hvordan har lydighet mot Guds bud hjulpet dem å vite at budene er sanne?

  • Gi eksempler fra Skriftene som viser hvordan folk ble velsignet for å etterleve evangeliets sannheter, for eksempel Daniel (se Daniel 6) eller Elisabet (se Lukas 1:5–14). Hvilke velsignelser har vi fått ved å adlyde bud?

  • Noen dager før leksjonen kan du be et av barna skrive om en gang han eller hun fikk et vitnesbyrd om et bud ved å etterleve det. I løpet av leksjonen kan du be barnet fortelle hva han eller hun har skrevet.

Johannes 8:31–36

Sannheten kan frigjøre meg.

Noen tror at etterlevelse av evangeliet begrenser dem. Hvordan kan du bruke Johannes 8:31–36 til å hjelpe barna å forstå at etterlevelse av evangeliet faktisk frigjør oss?

Mulige aktiviteter

  • Be barna lese Johannes 8:31–36 og si hva de tror det vil si å være en syndens trell. Hvordan hjelper Jesu læresetninger oss å være fri?

  • Vis en lås som symboliserer synd, og en nøkkel for å symbolisere hvordan evangeliets sannheter kan frigjøre oss. Kunnskap om Frelserens forsoning kan for eksempel gi oss frihet til å omvende oss og få tilgivelse for våre synder. Kunnskap om Visdomsordet kan gi oss frihet til å unngå avhengighet.

Bilde
Kristus underviser i tempelet

Jesus sa: “Sannheten skal frigjøre dere” (Johannes 8:32).

Johannes 10:1–18

Jesus er som en hyrde for meg.

Når du studerer lignelsen om den gode hyrde, kan du se etter sannheter den lærer oss om vårt forhold til Frelseren. Hvordan vil det å kjenne disse sannhetene være til velsignelse for barna?

Mulige aktiviteter

  • Skriv den gode hyrde og leiekaren på tavlen. Forklar at en leiekar er en som blir leid inn for å gjøre en jobb for penger. Be barna nevne forskjeller de finner i Johannes 10:1–18 på en god hyrde og en leiekar. Hvorfor vil dere heller følge den gode hyrden enn leiekaren? Hvordan er Jesus som en hyrde for oss?

  • Tegn eller vis et bilde av en dør. Les Johannes 10:7–9 sammen, og spør barna hvordan Jesus er som en dør. Hva sier vers 9 om hvilke velsignelser de mottar som “går inn gjennom” døren? Hvor kan vi gå inn gjennom døren som Jesus Kristus gir oss?

Bilde
læring-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Hjelp barna å komme på et bud som de kan etterleve i større grad. Be dem prøve å adlyde dette budet den kommende uken.

Vi kan forbedre vår undervisning

Still inspirerte spørsmål. Still spørsmål som oppmuntrer barna du underviser, til å gå lenger enn å rapportere fakta. Oppfordre dem i stedet til å bære sitt vitnesbyrd om evangeliets sannheter. Hvis dere for eksempel snakker om budene, kan du be barna fortelle hvordan det å adlyde budene har vært til velsignelse for dem.

Skriv ut