Det nye testamente 2023
1.‒7. mai. Lukas 12–17; Johannes 11: “Gled dere med meg, for jeg har funnet igjen sauen som jeg hadde mistet”


“1.‒7. mai. Lukas 12–17; Johannes 11: ‘Gled dere med meg, for jeg har funnet igjen sauen som jeg hadde mistet’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2023 (2022)

“1.‒7. mai. Lukas 12–17; Johannes 11”, Kom, følg med meg – for Primær: 2023

Bilde
mann som omfavner sin sønn

The Prodigal Son [Den fortapte sønn], av Liz Lemon Swindle

1.‒7. mai

Lukas 12–17; Johannes 11

“Gled dere med meg, for jeg har funnet igjen sauen som jeg hadde mistet”

Les Lukas 12–17 og Johannes 11 med en bønn i hjertet, og finn ut hvordan du kan hjelpe barna du underviser, å forstå sannhetene i disse kapitlene og føle vår himmelske Faders kjærlighet.

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

Minn barna på noen av lignelsene og historiene i Lukas 12–17 og Johannes 11, og be dem fortelle hva de vet om disse historiene.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Lukas 15

Vår himmelske Fader vil at alle hans barn skal komme tilbake til ham.

Tenk på barna i klassen, også dem som kanskje ikke kommer regelmessig. Hvordan kan du hjelpe dem å føle vår himmelske Faders kjærlighet? Hvordan kan du inspirere de andre barna til å hjelpe deg å ta kontakt med dem i kjærlighet?

Mulige aktiviteter

  • Gi ett barn en mynt, et annet barn et bilde av en sau og et annet barn et bilde av den fortapte sønn (se ChurchofJesusChrist.org eller denne ukens aktivitetsside). Fortell de tre lignelsene i Lukas 15, og be barna holde opp mynten eller bildet sitt når du nevner dem. Du kan gjerne be barna gjenfortelle lignelsene til hverandre med egne ord.

  • Be barna fortelle om en gang da de mistet noe. Hvordan fant de det? Forklar at folk kan gå seg vill åndelig når de ikke følger vår himmelske Fader. Bær vitnesbyrd om at Gud ønsker at de som har gått seg vill, skal komme til ham, og vi kan hjelpe dem.

  • Be barna tenke på andre barn som ikke kommer til Primær. Hjelp dem å fargelegge eller skrive lapper for å invitere disse barna til å komme til Primær eller en Primær-aktivitet. Hva annet kan vi gjøre for å hjelpe disse barna å føle vår himmelske Faders kjærlighet til dem?

Lukas 17:11–19

Jeg kan vise min kjærlighet til vår himmelske Fader ved å være takknemlig for mine velsignelser.

Hvordan kan beretningen om de ti spedalske oppmuntre barna til å være takknemlige?

Mulige aktiviteter

  • Fortell historien om de ti spedalske som ble helbredet av Jesus. Vis bildet i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier, og be barna telle til ti på fingrene. Be dem så om å legge ned ni fingre for å vise den ene spedalske som takket Jesus. Hjelp barna å komme på en de kan takke for en vennlig eller hjelpsom handling.

  • Be hvert barn rollespille noen de er takknemlige for. La de andre barna gjette hva det er. Be barna fortelle hvordan vi kan vise vår himmelske Fader at vi er takknemlige for våre velsignelser.

Johannes 11:1–46

Vi tror at Jesus Kristus er Guds Sønn.

Marta, som var Lasarus’ søster, sa til Jesus: “Jeg tror at du er Messias, Guds Sønn” (Johannes 11:27). Historien om Maria, Marta og Lasarus kan styrke barnas vitnesbyrd om Jesus Kristus.

Mulige aktiviteter

  • Gi et sammendrag av historien om da Jesus oppvekket Lasarus fra de døde (se også “Kapittel 43: Jesus vekker Lasarus fra de døde”, i Historier fra Det nye testamente, 107–9, eller den tilhørende videoen på ChurchofJesusChrist.org). Vis barna en død gren og en levende plante, og spør dem hvilken som er død og hvilken som er levende. Bær vitnesbyrd om at på grunn av Jesu Kristi kraft, vil de døde oppstå og leve evig.

  • Hjelp barna å lære utenat det Jesus sa til Marta: “Jeg er oppstandelsen og livet” (Johannes 11:25). Forklar at på grunn av Frelserens oppstandelse vil vi igjen få se våre kjære som er døde.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Lukas 15

Jeg kan hjelpe Jesus å finne hans tapte får.

Vi kjenner alle noen som på noen måter er som den bortkomne sauen, den tapte sølvpengen eller den fortapte sønnen i Frelserens lignelser. Overvei hvordan du kan inspirere barna til å ta kontakt med disse personene i kjærlighet.

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å lese lignelsen om den bortkomne sauen eller lignelsen om den tapte sølvpengen, som finnes i Lukas 15:1–10, og fortelle hva de har lært.

  • Skriv følgende på tavlen: far, eldre sønn og yngre sønn. Vis videoen “The Prodigal Son” [Den fortapte sønn] (ChurchofJesusChrist.org), og sett den på pause av og til slik at barna kan skrive på tavlen noen av følelsene til de oppførte personene. Hva føler vår himmelske Fader og Jesus for dem som har syndet?

  • Be et barn gå ut av rommet mens de andre barna gjemmer en mynt eller papirsauer. Be barnet komme tilbake og lete etter mynten eller sauen. Hvordan kan folk føle seg “bortkommet” i likhet med mynten eller sauen? Be barna foreslå hvordan de kan ta kontakt med dem. Syng en relevant sang sammen med barna, for eksempel “Kjærlig er Herren, vår hyrde” (Salmer, nr. 145), og bær vitnesbyrd om gleden vi føler når noen vender tilbake til Gud.

  • Forklar at Jesus brukte det tapte får, den tapte sølvpengen og den fortapte sønnen til å symbolisere personer som er “tapt” fordi de ikke har evangeliets velsignelser. Be barna tenke på personer de kjenner som ikke har disse velsignelsene. Hva kan de gjøre for å hjelpe disse personene å føle vår himmelske Faders kjærlighet til dem?

Bilde
Jesus og sauer

Gentle Shepherd [Milde hyrde], av Yongsung Kim

Lukas 17:11–19

Jeg kan vise min kjærlighet til vår himmelske Fader ved å være takknemlig for mine velsignelser.

Historien om de ti spedalske kan være en god måte inspirere barna til å uttrykke takknemlighet til vår himmelske Fader for sine velsignelser.

Mulige aktiviteter

  • Les beretningen om de ti spedalske sammen. Hvordan ble den spedalske som takket, velsignet for sin takknemlighet? Hvorfor er det viktig å takke Gud for våre velsignelser?

  • Be barna nevne noe de er takknemlige for som begynner på hver bokstav i navnet deres.

  • Be barna skrive takkekort til vår himmelske Fader for velsignelsene han gir dem. De kan for eksempel henge lappene ved siden av sengen sin for å minne dem om å uttrykke takknemlighet når de ber.

Johannes 11:1–46

Vi tror at Jesus Kristus er Guds Sønn.

Hvordan kan du bruke beretningen om Maria, Marta og Lasarus til å hjelpe barna å vite, slik Marta gjorde, at Jesus er “Messias, Guds Sønn”? (Johannes 11:27).

Mulige aktiviteter

  • Skriv på tavlen noen uttalelser av personer i Johannes 11. Be barna finne ut hvem som sto bak hver uttalelse, og be dem granske Johannes 11 for å kontrollere svarene sine. Hva ville de føle hvis de var Jesus, Marta, Maria eller Lasarus? Hvordan kan tro på Jesus hjelpe oss når vi er triste eller redde?

  • Les Martas vitnesbyrd i Johannes 11:20–27. Be barna se etter ord og uttrykk som viser at Marta hadde tro på Jesus Kristus. Hva kan vi gjøre for å ha tro på ham?

  • Hjelp barna å lære Johannes 11:25 utenat. Forklar at alle vil oppstå, men bare de rettferdige vil få evig liv og få bo hos vår himmelske Fader og Jesus Kristus igjen.

Bilde
læring-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Gi barna noen ark de kan bruke til å skrive eller tegne ting de er takknemlige for i løpet av uken.

Vi kan forbedre vår undervisning

Repetisjon er en nøkkel til læring. Barn har nytte av å høre et prinsipp i evangeliet eller gjøre en aktivitet mer enn én gang. Prøv å gjenta aktivitetene på forskjellige måter.

Skriv ut