Det nye testamente 2023
8.‒14. mai. Matteus 19–20; Markus 10; Lukas 18: “Hva er det så jeg mangler?”


“8.‒14. mai. Matteus 19–20; Markus 10; Lukas 18: ‘Hva er det så jeg mangler?’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2023 (2022)

“8.‒14. mai. Matteus 19–20; Markus 10; Lukas 18”, Kom, følg med meg – for Primær: 2023

Bilde
arbeidere i en vingård

8.‒14. mai

Matteus 19–20; Markus 10; Lukas 18

“Hva er det så jeg mangler?”

Les Matteus 19–20; Markus 10 og Lukas 18 mens du tenker på barna du underviser. Skriv ned eventuelle tilskyndelser du mottar. Din forberedelse vil hjelpe deg å undervise barna om det de trenger å vite fra disse kapitlene.

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

Be barna si hva de husker fra forrige ukes leksjon. Vis bilder for å hjelpe dem å huske.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Markus 10:6–8

Vår himmelske Fader ønsker at vi skal gifte oss i tempelet og ha en evig familie.

Hvordan kan barna du underviser, ha nytte av å lære om evig ekteskap? Det kan være nyttig for deg å repetere sannheter om ekteskap i “Familien – en erklæring til verden” (ChurchofJesusChrist.org).

Mulige aktiviteter

  • Les Markus 10:6–8 for barna, og vis et bilde av et ektepar. Be barna peke på mannen og kvinnen når de hører deg lese ordene mann og kvinne. Forklar at vår himmelske Fader ønsker at en mann og en kvinne skal gifte seg med hverandre (se 1 Mosebok 1:27–28).

  • Vis bilder av en familie og et tempel. Be barna snakke om hva de ser på bildene. Forklar at vår himmelske Fader ønsker at vi skal bli beseglet til vår familie i tempelet slik at vi kan være sammen med dem for evig. Ta hensyn til barn hvis foreldre ennå ikke er beseglet.

  • Syng en sang om familier, for eksempel “En lykkelig familie” (Barnas sangbok, 104). Vurder å synge sangen flere ganger. Be barna fortelle om morsomme ting de har gjort sammen med familien sin. Hvorfor er de takknemlige for familien sin?

  • Syng en sang om tempelet, for eksempel “Jeg ser vår Herres tempel” eller “I all evighet” (Barnas sangbok, 99, 98). La barna holde bilder av tempelet eller av familier, og be dem holde opp bildene sine når de synger “tempel” eller “familie”. Hjelp barna å komme på grunner til at det er viktig å gifte seg i tempelet.

Bilde
Jesus sammen med barn og foreldre

Jesus elsker barn, for “Guds rike hører slike til” (Markus 10:14).

Markus 10:13–16

Jesus vil at små barn skal komme til ham slik at han kan velsigne dem.

Denne beretningen gir en anledning til å hjelpe barna å føle hvor høyt Jesus elsker dem.

Mulige aktiviteter

  • Fortell beretningen i Markus 10:13–16 med egne ord. Du kan også vise videoen “Suffer the Little Children to Come unto Me” [La de små barn komme til meg] (ChurchofJesusChrist.org). Hjelp barna å komme på tilfeller da de har følt Jesu kjærlighet. Bær vitnesbyrd for barna om at Jesus er glad i dem og ønsker å velsigne dem.

  • Vis bildet Kristus og barna (Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 47). Hjelp barna å forestille seg hvordan det ville arte seg å være et av barna som sitter ved siden av Jesus på bildet. Be barna fortelle hva de føler for Jesus.

  • La barna tegne at de selv blir velsignet av Jesus (se Markus 10:16 og denne ukens aktivitetsside).

Markus 10:17–22

Hvis jeg adlyder budene, kan jeg få evig liv.

Jesus sa til den rike unge mannen at for å oppnå evig liv – et liv som det vår himmelske Fader lever – skulle han adlyde budene.

Mulige aktiviteter

  • Fortell barna historien om den rike unge mannen i Markus 10:17–22. (Se også “Kapittel 42: Den rike unge mannen”, i Historier fra Det nye testamente, 105–6, eller den tilhørende videoen på ChurchofJesusChrist.org.) Be dem lytte etter hva Jesus ba den unge mannen om å gjøre og hvordan den unge mannen reagerte.

  • Fortell en eller flere historier om barn som ber sine foreldre om råd eller veiledning, men ikke følger eller adlyder. Hva er noe av det vår himmelske Fader ber oss om å gjøre. Hva føler vi når vi adlyder hans bud?

  • Fortell om erfaringer da du mottok personlige tilskyndelser til å gjøre noe for å bli bedre.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Markus 10:6–8

Vår himmelske Fader ønsker at vi skal gifte oss i tempelet og ha en evig familie.

Det Jesus forkynte om ekteskap, kan hjelpe barna å se frem til å gifte seg i tempelet og bygge opp en evig familie.

Mulige aktiviteter

  • Be et av barna lese Markus 10:6–8 høyt. Forklar at å holde seg til betyr å “holde fast ved” eller “holde fast i” noe. Hvorfor er det viktig at mann og hustru kommer sammen, elsker hverandre og arbeider som partnere?

  • Be barna hjelpe deg å finne svar på spørsmål som “Hvorfor er familien viktig i Kirken?” eller “Hvorfor er det viktig for dere å bli i gift i tempelet?” Hjelp dem å finne svar i ressurser som Markus 10:6–8; 1 Korinter 11:11; Lære og pakter 42:22; 131:1–4; Moses 3:18, 21–24 og “Familien – en erklæring til verden”.

  • Syng en sang om familier, for eksempel “I all evighet” (Barnas sangbok, 98). Bær ditt vitnesbyrd om evig ekteskap og familie for barna. Oppfordre elevene til å bære sitt vitnesbyrd også.

Markus 10:17–22

Jesus kan hjelpe meg å vite hva jeg må gjøre for å utvikle meg.

Den rike unge mannen søkte Jesus og fikk konkrete instruksjoner som var beregnet spesielt på ham. Hvordan kan du inspirere barna til å søke lignende veiledning i sitt eget liv?

Mulige aktiviteter

  • Be barna finne et vers i Markus 10:17–22 som beskriver bildet i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier. Forklar at rådet Jesus ga den unge mannen, var personlig, og at vi alle kan motta personlig veiledning fra Herren gjennom Ånden.

  • Les Markus 10:17–22 sammen. Be barna skrive på tavlen budene som Frelseren ba den rike unge mannen om å adlyde (se vers 19). Hva annet ba Jesus ham om å gjøre? (se vers 21). Oppfordre barna til å tenke på ting de kanskje trenger å begynne å gjøre eller slutte å gjøre for å følge Jesus på en bedre måte. Hvordan kan vi finne ut hva Jesus ønsker at vi skal gjøre?

Bilde
læring-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Be barna vise familien sin at de er glad i dem, kanskje ved å skrive en lapp eller utføre en tjenestegjerning.

Vi kan forbedre vår undervisning

Vær oppmerksom på barna. Hvordan reagerer barna i klassen på læringsaktiviteter? Hvis de ikke virker engasjert, kan det være på tide å prøve en annen aktivitet eller ta en kort, men ærbødig spasertur. Hvis du, på den annen side, ser at barna er engasjert i og lærer av en bestemt del av leksjonen, bør du ikke føle press til å gå videre bare for å forsikre deg om at du dekker hele leksjonsmateriellet.

Skriv ut