Nieuwe Testament 2023
24–30 april. Johannes 7–10: ‘Ik ben de goede Herder’


‘24–30 april. Johannes 7–10: “Ik ben de goede Herder”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2023 (2022)

‘24–30 april. Johannes 7–10’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2023

Afbeelding
Jezus met vrouw die op de grond gevallen is

Ook Ik veroordeel u niet, Eva Koleva Timothy

24–30 april

Johannes 7–10

‘Ik ben de goede Herder’

Onder het lezen van Johannes 7–10 krijgt u misschien indrukken van de Heilige Geest over de leerstellige beginselen in deze hoofdstukken. Noteer die indrukken en maak plannen om ze toe te passen.

Schrijf uw indrukken op

Jezus Christus kwam om ‘vrede op aarde [en] in mensen een welbehagen’ te brengen (Lukas 2:14). Toch ontstond er ‘verdeeldheid onder de menigte vanwege Hem’ (Johannes 7:43). Mensen die getuige van dezelfde gebeurtenissen waren, kwamen tot uiteenlopende conclusies over wie Jezus was. Sommigen zeiden: ‘Hij is goed’, terwijl anderen zeiden: ‘Hij misleidt de menigte’ (Johannes 7:12). Toen Hij op de sabbat een blinde man genas, beweerden sommigen: ‘Deze Mens is niet van God, want Hij neemt de sabbat niet in acht.’ Anderen vroegen: ‘Hoe kan een zondig mens zulke tekenen doen?’ (Johannes 9:16.) Toch nam al die ophef niet weg dat zoekers naar waarheid de macht in zijn woorden herkenden, want ‘nooit heeft een mens zo gesproken als deze Mens’ (Johannes 7:46). Toen de Joden Jezus vroegen ‘zeg het ons vrijuit’ of Hij de Christus was, onthulde Hij een beginsel waarmee wij waarheid van dwaling kunnen onderscheiden: ‘Mijn schapen horen mijn stem’, zei Hij, ‘en Ik ken ze en zij volgen Mij’ (Johannes 10:24, 27).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Johannes 7:14–17

Als ik naar de leringen van Jezus Christus leef, kom ik te weten dat ze waar zijn.

De Joden verwonderden zich dat Jezus zoveel wist. Hij was immers niet geleerd (zie vers 15) – in elk geval niet op de manier waarmee zij bekend waren. Jezus gaf een andere manier aan om achter de waarheid te komen. Die manier is voor iedereen beschikbaar, ongeacht opleiding of achtergrond. Hoe kunt u volgens Johannes 7:14–17 te weten komen dat de leer die Jezus predikte waar is? Hoe hebt u daardoor uw getuigenis van het evangelie ontwikkeld?

Johannes 8:2–11

De barmhartigheid van de Heiland geldt voor iedereen.

Ouderling Dale G. Renlund heeft over het gesprek van de Heiland met de overspelige vrouw het volgende gezegd: ‘Uiteraard keurde de Heiland overspel niet goed. Maar Hij veroordeelde de vrouw ook niet. Hij moedigde haar aan om zich te bekeren. Door zijn mededogen en barmhartigheid werd zij gemotiveerd om zich te bekeren. In de Joseph Smith Translation staat het volgende over haar discipelschap: “En de vrouw verheerlijkte God vanaf dat uur, en geloofde in zijn naam” [Johannes 8:11, JST]. (‘Onze goede Herder’, Liahona, mei 2017, 30.)

Wanneer hebt u zich als die vrouw gevoeld en verleende de Heiland u barmhartigheid in plaats van u te veroordelen? Wanneer hebt u als de Schriftgeleerden en Farizeeën anderen beschuldigd of veroordeeld terwijl u zelf niet zonder zonde was? (Zie Johannes 8:7.) Wat leert u nog meer van de wijze waarop de Heiland met de Schriftgeleerden, de Farizeeën en de overspelige vrouw omging? Wat leert u uit deze verzen over de vergevensgezindheid van de Heiland?

Zie ook ‘Go and Sin No More’ (video), ChurchofJesusChrist.org.

Johannes 9

Als we geloven, kan God Zich in benauwingen aan ons openbaren.

Wat leert u uit Johannes 9:1–3 over uw moeilijkheden en benauwingen? Lees Johannes 9 en overdenk hoe de ‘werken van God […] geopenbaard [werden]’ in het leven van de blindgeborene. Hoe hebben die zich in uw leven geopenbaard toen u het moeilijk had?

Johannes 10:1–30

Jezus Christus is de goede Herder.

Zelfs als u niets afweet van schapen en schapen hoeden, kan het lezen van Johannes 10, waar de Heiland zegt, ‘Ik ben de goede herder’, u veel belangrijke waarheden over Hem leren. U vindt die waarheden als u let op zinsneden die omschrijven wat een goede herder doet, en dan overdenkt hoe die zinsneden op de Heiland van toepassing zijn. Hieronder staan enkele voorbeelden:

  • Vers 3: ‘Hij roept zijn eigen schapen bij hun naam en leidt ze.’

  • Vers 11: Hij ‘geeft zijn leven voor de schapen’.

  • Vers 16: ‘Het zal worden één kudde en één herder.’

Hier zijn nog wat aanvullende vragen waarmee u dit hoofdstuk kunt overdenken: In welke zin is Jezus als een deur? (Zie de verzen 7–9.) Hoe heeft Hij u ‘leven [in] overvloed’ gegeven? (Vers 10.) Wanneer hebt u gevoeld dat Hij u persoonlijk kent? (Zie vers 14.) Hoe herkent u de stem van de goede Herder? (Zie vers 27.)

Zie ook Psalmen 23; Ezechiël 34; Alma 5:37–39; 3 Nephi 15:21–16:5; Gerrit W. Gong, ‘Goede Herder, Lam van God’, Liahona, mei 2019, 97–101.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de thuisavond

Johannes 7:24.Laat uw gezin iets zien dat er aan de buitenkant anders uitziet dan aan de binnenkant, om uw gezin meer inzicht in Jezus’ onderwijs in Johannes 7:24 te geven. Of uw gezinsleden kunnen eigen voorbeelden geven die hun leerden niet aan de hand van uiterlijkheden te oordelen. U kunt ook van ieder gezinslid niet zichtbare goede eigenschappen opsommen. (Zie ook 1 Samuel 16:7; Thomas S. Monson, ‘Anderen zien zoals zij kunnen worden’, Liahona, november 2012, 68–71.)

Johannes 8:31–36.Wat houdt het in om een ‘slaaf van de zonde’ te zijn? (Zie ook Moroni 7:11.) Welke door Jezus onderwezen beginselen kunnen ons vrijmaken?

Afbeelding
Christus geneest een blinde

Jezus geneest een blinde, Carl Heinrich Bloch

Johannes 9.Hoe kan uw gezin zich een voorstelling van de genezing van de blinde man in Johannes 9 maken? U kunt het verhaal samen uitbeelden of de video ‘Jesus Heals a Man Born Blind’ (ChurchofJesusChrist.org) bekijken. Onderbreek het verhaal zo nu en dan zodat uw gezinsleden de betreffende verzen in Johannes 9 kunnen lezen. Laat ze noteren wat ze van het verhaal opsteken. Bijvoorbeeld wat het betekent om tot het evangelie van Jezus Christus bekeerd te worden.

Johannes 10:1–18, 27–29.Maak uw gezinsleden de gelijkenis van de goede Herder duidelijk door ze een dief, een deur, een herder, een huurling, een wolf of een schaap te laten tekenen. Laat ze Johannes 10:1–18, 27–29 lezen. Bespreek dan als gezin wat de Heiland heeft gezegd over de dingen die ze hebben getekend.

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen lofzang: ‘De Heer is mijn Herder’, Lofzangen, nr. 76.

Uw individuele studie verbeteren

Let op inspirerende woorden en zinsneden. De Geest kan u onder het lezen op bepaalde woorden of zinsneden wijzen die u kunnen inspireren en motiveren of die speciaal voor u geschreven lijken te zijn. Noteer woorden of zinsneden in Johannes 7–10 die u inspireren.

Afbeelding
Christus met een lam

Niet meer verloren, Greg K. Olsen

Afdrukken