Nya testamentet 2023
8–14 maj. Matteus 19–20; Markus 10; Lukas 18: ”Vad är det då jag saknar?”


”8–14 maj. Matteus 19–20; Markus 10; Lukas 18: ’Vad är det då jag saknar?’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2023 (2022)

”8–14 maj. Matteus 19–20; Markus 10; Lukas 18”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2023

Bild
vingårdsarbetare

8–14 maj

Matteus 19–20; Markus 10; Lukas 18

”Vad är det då jag saknar?”

Läs och begrunda Matteus 19–20; Markus 10 och Lukas 18, och lägg märke till de maningar du får. Notera de här maningarna och bestäm vad du ska göra på grund av dem.

Skriv ner dina intryck

Om du hade tillfälle att ställa en fråga till Frälsaren, vad skulle den vara? När en viss rik ung man mötte Frälsaren för första gången, frågade han: ”Vad ska jag göra för gott för att få evigt liv?” (Matteus 19:16). Frälsarens svar visade både uppskattning för de bra saker den unge mannen redan gjort och uppmuntrade kärleksfullt till att göra mer. När vi tänker på möjligheten att få evigt liv, kanske vi också undrar om det finns mer vi borde göra. När vi på vårt eget sätt frågar ”Vad är det då jag saknar?” (Matteus 19:20), kan Herren ge oss svar som är lika personliga som hans svar till den rike unge mannen. Vad Herren än ber oss göra, kräver vårt gensvar på hans svar alltid att vi litar mer på honom än på vår egen rättfärdighet (se Lukas 18:9–14) och att vi ”tar emot Guds rike som ett barn” (Lukas 18:17; se även 3 Nephi 9:22).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Matteus 19:3–9; Markus 10:2–12

Äktenskapet mellan en man och en kvinna är instiftat av Gud.

Det här samtalet mellan Frälsaren och fariseerna är ett av de få tillfällen där Frälsaren uttryckligen talar om äktenskap. Efter att ha läst Matteus 19:3–9 och Markus 10:2–12 kan du göra en lista över flera meningar som du tycker sammanfattar Herrens åsikter om äktenskapet. Studera sedan några av de resurser som finns i ”Marriage” [Äktenskap] (Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org) och lägg till fler meningar till din lista. Hur påverkar din kunskap om Faderns frälsningsplan ditt sätt att tänka och känna kring äktenskapet?

Matteus 19:3–9; Markus 10:2–12

Lärde Jesus att skilsmässa aldrig är acceptabelt eller att frånskilda aldrig bör gifta om sig?

I ett tal om skilsmässa lärde president Dallin H. Oaks att vår himmelske Fader avser att äktenskapsrelationen ska vara evig. Men Gud förstår också att skilsmässa ibland är nödvändigt. President Oaks förklarade att Herren ”tillåter skilda personer att gifta sig igen utan den omoralens besudling som läggs fram i den högre lagen. Med undantag för om en skild person har begått allvarliga överträdelser kan han eller hon få en tempelrekommendation enligt samma värdighetsnormer som andra medlemmar” (”Skilsmässa”, Liahona, maj 2007, s. 70).

Matteus 19:16–22; Markus 10:17–22; Lukas 18:18–23

Om jag frågar Herren, lär han mig vad jag behöver göra för att ärva evigt liv.

Berättelsen om den rike unge mannen ger något att tänka på även för trofasta, livslånga lärjungar. Vilka tecken finner du på den unge mannens trofasthet och uppriktighet när du läser Markus 10:17–22? Vad kände Herren för den unge mannen?

Den här berättelsen kan få dig att fråga dig: ”Vad är det då jag saknar?” (Matteus 19:20). Hur hjälper Herren oss att kompensera för det vi saknar? (Se Ether 12:27.) Vad kan vi göra för att förbereda oss på att ta emot hans tillrättavisning och hjälp när vi försöker förbättra oss?

Se även Larry R. Lawrence, ”Vad är det mer som fattas?”, Liahona, nov. 2015, s. 33–35; S. Mark Palmer, ”Jesus såg på honom och fick kärlek till honom”, Liahona, maj 2017, s. 114–116.

Matteus 20:1–16.

Alla kan få det eviga livets välsignelser, oavsett när de tar emot evangeliet.

Kan du förstå hur några av vingårdsarbetarna kände sig? Vilka lärdomar hittar du för dig själv i det här skriftstället? Äldste Jeffrey R. Hollands tal ”Arbetarna i vingården” (Liahona, maj 2012, s. 31–33) kan hjälpa dig se nya sätt att tillämpa den här liknelsen. Vilka andra maningar ger den Helige Anden till dig?

Bild
ödmjuk man och farisé

Den botfärdige publikanen och den självrättfärdige farisén i templet, av Frank Adams

Lukas 18:9–14

Jag bör lita till Guds barmhärtighet, inte till min egen rättfärdighet.

Hur skulle du sammanfatta skillnaderna mellan de två bönerna i denna liknelse? Fundera över vad du känner att du borde göra för att bli mer som tullindrivaren i den här berättelsen och mindre som farisén.

Se även Filipperbrevet 4:11–13; Alma 31:12–23; 32:12–16.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

Markus 10:13–16; Lukas 18:15–17.För att hjälpa familjemedlemmarna att begrunda berättelsen i dessa verser kan ni sjunga en passande sång tillsammans, till exempel ”När Jesus gick bland oss” (Barnens sångbok, s. 35). Hur tror ni det var att vara bland de barn som Jesus välsignade? Vad tror ni det betyder att ta ”emot Guds rike som ett barn” (Markus 10:15)?

Markus 10:23–27.Vad är skillnaden mellan att ha pengar och att förlita sig på pengar? (Se Mark 10:23–24 i kyrkans utgåva av Bibeln på engelska.) När ni läser vers 27 kan du berätta att det i Joseph Smiths översättning står att ”för människor som sätter sin lit till pengar är det omöjligt, men inte omöjligt för människor som sätter sin lit till Gud och lämnar allt för min skull, för sådana är allting möjligt” (Mark 10:27, fotnot a i kyrkans utgåva av Bibeln på engelska). Hur visar vi som familj att vi litar mer på Gud än på materiella saker?

Matteus 20:1–16.För att illustrera principerna i Matteus 20:1–16 kan ni ordna en enkel tävling, till exempel en kort löptävling. När alla tävlat ges samma pris till alla. Börja med den som kom sist och avsluta med den som kom i mål först. Vad lär oss det här om vem som får det eviga livets välsignelser i vår himmelske Faders plan?

Matteus 20:25–28; Markus 10:42–45.Vad innebär orden ”den som vill vara störst bland er ska vara de andras tjänare” (Matteus 20:26)? Hur var Jesus Kristus ett exempel på den här principen? Hur kan vi följa hans exempel i vår familj, i vår församling eller gren och i våra grannskap?

Lukas 18:1–14.Vad lär vi oss om bön av de två liknelserna i de här verserna?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Himlens Gud är städs oss nära”, Psalmer, nr 192.

Förbättra våra personliga studier

Finn en tid som fungerar för dig. Det är lättast att lära när man kan studera skrifterna utan att bli avbruten. Finn en tid som fungerar för dig och gör ditt bästa för att konsekvent studera vid den tiden varje dag.

Bild
Kristus och den rike unge mannen

Kristus och den rike unge mannen, av Heinrich Hofmann

Skriv ut