Nya testamentet 2023
8–14 maj. Matteus 19–20; Markus 10; Lukas 18: ”Vad är det då jag saknar?”


”8–14 maj. Matteus 19–20; Markus 10; Lukas 18: ’Vad är det då jag saknar?’”, Kom och följ mig – för Primär: Nya testamentet 2023 (2022)

”8–14 maj. Matteus 19–20; Markus 10; Lukas 18”, Kom och följ mig – för Primär: 2023

Bild
vingårdsarbetare

8–14 maj

Matteus 19–20; Markus 10; Lukas 18

”Vad är det då jag saknar?”

Läs Matteus 19–20, Markus 10 och Lukas 18 medan du tänker på barnen du undervisar. Skriv ner intryck du får. Dina förberedelser hjälper dig att undervisa barnen om det som de behöver veta i de här kapitlen.

Bild
ikonen dela

Uppmuntra till delaktighet

Be barnen berätta något som de kommer ihåg från föregående veckas lektion. Visa bilder för att hjälpa dem minnas.

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Markus 10:6–8

Vår himmelske Fader vill att vi ska gifta oss i templet och få en evig familj.

Hur kan barnen du undervisar ha nytta av att lära sig om evigt äktenskap? Det kan vara till hjälp för dig att gå igenom sanningar om äktenskapet i ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen” (JesuKristiKyrka.org).

Möjliga aktiviteter

  • Läs Markus 10:6–8 för barnen och visa en bild av ett gift par. Be barnen peka på mannen och kvinnan när de hör dig läsa orden man och kvinna. Förklara att vår himmelske Fader vill att män och kvinnor ska gifta sig med varandra (se 1 Moseboken 1:27–28).

  • Visa bilder på en familj och ett tempel. Be barnen berätta vad de ser på bilderna. Förklara att vår himmelske Fader vill att vi ska beseglas till vår familj i templet så att vi kan vara med dem för evigt. Var lyhörd för barn vars föräldrar ännu inte är beseglade.

  • Sjung en sång om familjen, såsom ”En lycklig familj” (Barnens sångbok, s. 104). Ni kan sjunga sången flera gånger. Be barnen berätta om roliga saker de gjort med sina familjer. Varför är de tacksamma för sina familjer?

  • Sjung en sång om templet, såsom ”Jag längtar så till templet” eller ”Familjer kan vara tillsammans för evigt” (Barnens sångbok, s. 99, 98). Låt barnen hålla bilder av tempel eller familjer, och be dem hålla upp sina bilder när de sjunger ”tempel” eller ”familj”. Hjälp barnen att komma på anledningar till varför det är viktigt att gifta sig i templet.

Bild
Jesus med barn och föräldrar

Jesus älskar barn, för ”Guds rike tillhör sådana som de” (Markus 10:14).

Markus 10:13–16

Jesus vill att små barn ska komma till honom så att han kan välsigna dem.

Den här berättelsen innebär en möjlighet att hjälpa barnen känna hur mycket Jesus älskar dem.

Möjliga aktiviteter

  • Återge berättelsen i Markus 10:13–16 med egna ord. Du kan också visa videon ”Låt barnen komma till mig” [Suffer the Little Children to Come unto Me] (ChurchofJesusChrist.org). Hjälp barnen tänka på tillfällen när de har känt Jesu kärlek till dem. Bär ditt vittnesbörd för barnen om att Jesus älskar dem och vill välsigna dem.

  • Visa bilden Kristus och barnen (Evangeliebilder, nr 47). Hjälp barnen föreställa sig hur det skulle vara att vara ett av barnen som sitter bredvid Jesus på bilden. Be barnen berätta hur de känner för Jesus Kristus.

  • Låt barnen rita teckningar av sig själva när de blir välsignade av Jesus (se Markus 10:16 och veckans aktivitetssida).

Markus 10:17–22

Om jag håller hans bud kan jag få evigt liv.

Jesus lärde den rike unge mannen att för att få evigt liv – ett liv som vår himmelske Fader har – behövde han lyda buden.

Möjliga aktiviteter

  • Läs berättelsen om den rike unge mannen i Markus 10:17–22 tillsammans med barnen. (Se även ”Kapitel 42: Den rike unge mannen”, i Berättelser ur Nya testamentet, s. 105–106, eller motsvarande video på ChurchofJesusChrist.org.) Be dem lyssna efter vad Jesus sa till den unge mannen att göra och hur den unge mannen reagerade.

  • Berätta en eller flera berättelser om barn som ber om råd eller vägledning från sina föräldrar men inte gör som de säger. Vad ber vår himmelske Fader oss att göra? Hur känns det när vi lyder hans bud?

  • Berätta om upplevelser då du har fått personliga maningar att göra något för att bli bättre.

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Markus 10:6–8

Vår himmelske Fader vill att vi ska gifta oss i templet och få en evig familj.

Det Jesus undervisade om äktenskapet kan hjälpa barnen att se fram emot att gifta sig i templet och fostra en evig familj.

Möjliga aktiviteter

Markus 10:17–22

Jesus kan hjälpa mig veta vad jag behöver göra för att gå framåt.

Den rike unge mannen sökte upp Jesus och fick specifika anvisningar som var ämnade för just honom. Hur kan du inspirera barnen att söka liknande vägledning i sina egna liv?

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen hitta en vers i Markus 10:17–22 som beskriver bilden i veckans studieförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer. Förklara att det råd som Jesus gav den unge mannen var personligt, och vi kan alla få personlig vägledning från Herren genom Anden.

  • Läs Markus 10:17–22 tillsammans. Be barnen skriva upp på tavlan de bud som Frälsaren sa till den rike unge mannen att lyda (se v. 19). Vad mer bad Jesus honom att göra (se v. 21)? Uppmuntra barnen att tänka på vad de kanske behöver börja göra eller sluta göra för att kunna följa Jesus bättre. På vilka sätt kan vi ta reda på vad Jesus vill att vi ska göra?

Bild
ikonen inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Be barnen visa sina familjer att de älskar dem, kanske genom att skriva en lapp eller göra något för att hjälpa dem.

Förbättra vår undervisning

Var uppmärksam på barnen. Hur fungerar inlärningsaktiviteterna för barnen i din klass? Om de inte verkar engagerade är det kanske dags att prova en annan aktivitet eller ta en kort, vördnadsfull promenad. Om du å andra sidan märker att barnen är engagerade och lär sig av en viss del av lektionen ska du inte känna dig pressad att gå vidare bara för att hinna täcka hela lektionsmaterialet.

Skriv ut