Uusi testamentti 2023
24.–30. heinäkuuta. Apostolien teot 16–21: ”Jumala oli kutsunut meidät julistamaan evankeliumia”


”24.–30. heinäkuuta. Apostolien teot 16–21: ’Jumala oli kutsunut meidät julistamaan evankeliumia’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Uusi testamentti 2023, 2022

”24.–30. heinäkuuta. Apostolien teot 16–21”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2023

Kuva
Paavali opettamassa kukkulalla

24.–30. heinäkuuta

Apostolien teot 16–21

”Jumala oli kutsunut meidät julistamaan evankeliumia”

Kun luet Paavalin pyrkimyksistä saarnata evankeliumia, Henki voi innoittaa sinua ajatuksilla tai tuntemuksilla. Kirjoita muistiin näitä kehotuksia ja tee suunnitelmia niiden toteuttamiseksi.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Herran viimeisiin sanoihin apostoleilleen kuului käsky: ”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa” (Matt. 28:19–20). Vaikka apostolit eivät päässeetkään aivan kaikkien kansojen keskuuteen, luvut Ap. t. 16–21 osoittavat, että Paavali ja hänen toverinsa edistyivät merkittävästi kirkon vahvistamisessa. He opettivat ihmisiä, kastoivat heidät ja antoivat heille Pyhän Hengen lahjan. He suorittivat ihmetekoja, jopa herättäen miehen kuolleista, ja ennustivat suuresta luopumuksesta (Ap. t. 20:7–12, 28–31). Nykyään heidän aloittamansa työ jatkuu elävien apostolien sekä kaltaistesi uskollisten opetuslasten avulla, jotka auttavat toteuttamaan Vapahtajan antaman tehtävän tavoilla, joita Paavali ei olisi voinut kuvitellakaan. Ehkä olet tavannut ihmisiä, jotka eivät tunne taivaallista Isäänsä tai Hänen evankeliumiaan. Se on saattanut saada sinut kuohuksiin, ja olet tuntenut innoitusta kertoa heille, mitä tiedät Hänestä (ks. Ap. t. 17:16). Jos noudatat Paavalin esimerkkiä ja kerrot evankeliumista nöyrästi ja rohkeasti, saatat löytää jonkun, jonka sydämen Herra on avannut (ks. Ap. t. 16:14).

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

Ap. t. 16–21

Henki ohjaa minua pyrkimyksissäni kertoa evankeliumista muille.

Profeetta Joseph Smith julisti: ”Kukaan [ei] voi saarnata evankeliumia ilman Pyhää Henkeä” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 347). Kun luet lukuja Ap. t. 16–21, mieti, miksi profeetan sanat ovat totta. Pane merkille tilanteet, jolloin Henki auttoi Paavalia ja hänen tovereitaan. Mitä siunauksia koitui, kun he noudattivat Hengen kehotuksia? Milloin olet tuntenut Hengen innoitusta pyrkimyksissäsi kertoa evankeliumista muille?

Ap. t. 16–21

Voin julistaa evankeliumia kaikissa olosuhteissa.

Vankilaan joutuminen evankeliumin saarnaamisen vuoksi voisi tuntua olevan ymmärrettävä syy lakata saarnaamasta. Mutta Paavalille ja Silakselle siitä tuli tilaisuus käännyttää vartija (ks. Ap. t. 16:16–34). Etsi kaikkialla luvuissa Ap. t. 16–21 olevia esimerkkejä Paavalin halukkuudesta lausua todistuksensa kaikille. Mistähän syystä hän oli niin rohkea ja peloton? Mitä opit Paavalin esimerkistä?

Luvuissa Ap. t. 16–21 on monia muitakin ajatuksia evankeliumista kertomisesta. Kun tutkit näitä lukuja, pane merkille niitä, jotka soveltuvat erityisesti sinuun.

Katso myös Dieter F. Uchtdorf, ”Lähetystyö: kertokaa siitä, mitä on sydämessänne”, Liahona, toukokuu 2019, s. 15–18.

Kuva
pienokainen sylissä

Jokainen meistä on Jumalan lapsi.

Ap. t. 17:16–34

”Me – – olemme Jumalan sukua.”

Ateenasta Paavali löysi ihmisiä, joilla oli keskenään erilaisia mielipiteitä ja uskonnollisia käsityksiä. He olivat aina ”tavattoman kiinnostuneita kaikista uusista asioista ja puheenaiheista”, ja se, mitä Paavali tarjosi heille, oli ehdottomasti jotakin uutta (ks. Ap. t. 17:19–21). He palvelivat lukuisia jumalia, mukaan lukien sellainen, jota he kutsuivat tuntemattomaksi jumalaksi (ks. Ap. t. 17:23), mutta he uskoivat jumalten olevan voimia, eivät eläviä henkilöhahmoisia olentoja, eivätkä todellakaan meidän Isämme. Pohdi, mitä Paavali sanoi auttaakseen heitä oppimaan tuntemaan Jumalan. Mitä sinulle merkitsee se, että olet ”Jumalan sukua”? (Ap. t. 17:29.) Millä tavoin mielestäsi se, että olet Jumalan lapsi, eroaa siitä, että olisit vain yksi Hänen luomuksistaan? Kuinka tämän totuuden ymmärtäminen vaikuttaa siihen, kuinka näet itsesi ja muut?

Jos olisit ollut Paavalin rinnalla hänen lausuessaan todistuksensa, mitä olisit itse kertonut muinaisille kreikkalaisille taivaallisesta Isästämme? Tunnetko jonkun, jolle voisi olla hyödyksi kuulla todistuksesi?

Katso myös Room. 8:16; 1. Joh. 5:2; ”We Are the Offspring of God” [Me olemme Jumalan sukua] (video), churchofjesuschrist.org.

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja koti-iltaan

Ap. t. 16–21.Jotta perheenne ymmärrys luvuista Ap. t. 16–21 syvenisi, voisitte tutkia tämän oppimisehdotuksen lopussa olevaa karttaa ja etsiä kaupungit, joissa Paavali saarnasi evankeliumia näissä luvuissa. Mitä resursseja meillä on nykyään apuna evankeliumin viemisessä kaikille kansakunnille?

Voisit innoittaa perhettänne kertomaan evankeliumista näyttämällä yhden tai useampia videoita Evankeliumiaiheisen kirjaston kohdasta ”Evankeliumista kertominen”.

Ap. t. 17:10–12; 18:24–28.Kuinka me voimme olla enemmän näissä jakeissa mainittujen pyhien kaltaisia? Mitä mahtaa tarkoittaa se, että ”[ottaa] sanan halukkaasti vastaan” (Ap. t. 17:11)? Mitä voimme tehdä, jotta ”[tuntisimme] kirjoitukset perin pohjin” (Ap. t. 18:24)?

Ap. t. 19:1–7.Nämä jakeet voivat auttaa perhettäsi keskustelemaan kasteen ja konfirmoinnin tärkeydestä. Jotta ymmärtäisitte paremmin jakeiden Ap. t. 19:1–7 totuudet, voisitte keskustella asioista, jotka ovat hyödyttömiä ilman jotakin muuta, kuten matkapuhelin ilman akkua. Tai voisit lukea tämän profeetta Joseph Smithin opetuksen: ”Vesikaste on ainoastaan puoli kastetta, eikä se hyödytä mitään ilman toista puolta eli Pyhän Hengen kastetta” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, s. 99). Miksi kaste ”ei hyödytä” ilman Pyhän Hengen lahjan saamista? (Ks. 3. Nefi 27:19–20; Moos. 6:59–61.)

Ap. t. 19:18–20.Kun luet jakeita Ap. t. 19:18–20, huomaa sen omaisuuden arvo, josta ihmiset olivat halukkaita luopumaan ottaakseen vastaan evankeliumin (ks. jae 19). Onko meillä sellaisia maailmallisia tavaroita tai toimintoja, joista meidän tulee luopua saadaksemme taivaallisia siunauksia?

Ap. t. 20:32–35.Milloin perheenne on saanut kokea Kristuksen opetuksen, että ”autuaampi on antaa kuin ottaa”? (Ap. t. 20:35.) Tiedättekö jonkun, joka voisi hyötyä perheenne antamasta palvelusta, ajasta tai kyvyistä? Keskustelkaa perheenä ehdotuksista ja laatikaa suunnitelma palvella jotakuta. Miltä meistä tuntuu, kun palvelemme muita? Miksi on autuaampi antaa kuin ottaa?

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Lauluehdotus: ”Oon lapsi Jumalan”, Lasten laulukirja, s. 2–3.

Näin edistän henkilökohtaista tutkimista

Kirjoita muistiin vaikutelmia. ”Kun tallennat hengellisiä vaikutelmia, osoitat Herralle, että arvostat Hänen opastustaan, ja Hän siunaa sinua ilmoituksella entistä useammin” (Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 12; ks. myös s. 30).

Kuva
kartta Paavalin lähetysmatkoista

Apostoli Paavalin lähetysmatkat.

Tulosta