Nya testamentet 2023
7–13 augusti. Romarbrevet 1–6: ”Guds kraft till frälsning”


”7–13 augusti. Romarbrevet 1–6: ’Guds kraft till frälsning’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2023 (2022)

”7–13 augusti. Romarbrevet 1–6”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2023

Bild
Paulus skriver ett brev

7–13 augusti

Romarbrevet 1–6

”Guds kraft till frälsning”

Att skriva ner maningar hjälper dig minnas det Anden lär dig. Du kan också skriva ner dina känslor kring dessa maningar.

Skriv ner dina intryck

När Paulus skrev sitt brev till de romerska medlemmarna i kyrkan, som var en blandad grupp av judar och hedningar, hade Jesu Kristi kyrka vuxit långt utöver en liten grupp troende från Galileen. Omkring 20 år efter Frälsarens uppståndelse fanns det församlingar av kristna nästan överallt dit apostlarna rimligen kunde resa – bland annat i Rom, huvudstaden i ett mäktigt imperium. Men jämfört med det romerska imperiets vidsträckthet var kyrkan ändå liten och utgjorde ofta föremål för förföljelse. Under sådana förhållanden kanske vissa ”skäms … för evangeliet” – men naturligtvis inte Paulus. Han visste och vittnade om att den sanna kraften – ”Guds kraft till frälsning” – finns i Jesu Kristi evangelium (Romarbrevet 1:16).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Vilka är breven och hur är de organiserade?

Breven i Nya testamentet är skrivna av kyrkans ledare till heliga i olika delar av världen. Aposteln Paulus skrev de flesta breven i Nya testamentet – det första är Romarbrevet och det sista är Hebreerbrevet. Epistlarna är ordnade efter längd, med undantag för Hebreerbrevet (se Handledning för skriftstudier, ”Paulus brev”). Fastän Romarbrevet är det första brevet i Nya testamentet skrevs det faktiskt nära slutet av Paulus missionsresor.

Romarbrevet 1–6

”Den rättfärdige ska leva av tro.”

Följande definitioner hjälper dig bättre förstå brevet till romarna:

Lagen.När Paulus skrev om ”lagen” syftade han på Moses lag. Ordet ”gärningar” i Paulus brev hänvisade till yttre handlingar som var förknippade med Moses lag. Tänk på hur Moses lag och de gärningar som krävs enligt den skiljer sig från ”trons lag” som beskrivs i Romarbrevet 3:23–31.

Omskärelse, oomskuren.I forntiden var omskärelsen ett tecken eller en symbol för det förbund som Gud gjorde med Abraham. Paulus använde termen ”omskärelse” för att syfta på judar (förbundsfolket) och ”oomskuren” för att syfta på hedningar. Fundera över vad Romarbrevet 2:25–29 undervisar om vad det egentligen innebär att vara Guds förbundsfolk. Notera att omskärelse inte längre är ett tecken på Guds förbund med sitt folk (se Apostlagärningarna 15:23–29).

Rättfärdiggörelse, rättfärdiga, förklaras rättfärdig.Dessa termer avser förlåtelse för synder. När vi blir rättfärdigade blir vi förlåtna, förklarade skuldfria och befriade från evigt straff för våra synder. När du ser dessa termer, lägg då märke till vad Paulus undervisade om vad som gör rättfärdiggörelsen möjlig (se även Handledning för skriftstudier, ”Rättfärdiggöra, rättfärdiggörelse”, Skrifterna.JesuKristiKyrka.org; D. Todd Christofferson, ”Justification and Sanctification”, Ensign, juni 2001, s. 18–25). I Romarbrevet kan ord som ”rättfärdig” och ”rättfärdighet” ses som synonyma med ord som ”rättvis” och ”förklaras rättfärdig”.

Nåden.Den huvudsakliga betydelsen av ordet nåd är gudomlig hjälp eller styrka som ges genom Jesu Kristi överflödande barmhärtighet och kärlek. Genom nåden ska alla människor uppstå och bli odödliga. Dessutom är nåd ”den kraft som gör det möjligt för män och kvinnor att nå evigt liv och upphöjelse efter det att de gjort sitt bästa”. Vi förtjänar inte nåden genom våra ansträngningar, utan det är snarare nåden som ger oss ”styrka och hjälp att göra goda gärningar som [vi] annars inte kunde ha utfört ” (Bible Dictionary, ”Grace”; se även 2 Nephi 25:23; Dieter F. Uchtdorf, ”Nådens gåva”, Liahona, maj 2015, s. 107–110; Brad Wilcox, ”Hans nåd är nog”, Liahona, sep. 2013, s. 43–45). När du läser Romarbrevet, anteckna då vad du lär dig om Frälsarens nåd.

Romarbrevet 2:17–29

Mina handlingar bör återspegla och förstärka min omvändelse.

En del av de judiska kristna i Rom trodde tydligen fortfarande att riterna och ritualerna i Moses lag gav frälsning. Det här kan verka vara ett problem som inte finns längre, eftersom vi inte lever efter Moses lag. Men när du läser det Paulus skrivit, särskilt Romarbrevet 2:17–29, kan du tänka över din egen strävan att leva efter evangeliet. Leder ditt yttre handlande, som att ta sakramentet eller besöka templet, till att fördjupa din omvändelse och stärka din tro på Kristus (se Alma 25:15–16)? Finns det något du kan ändra på så att dina yttre handlingar leder till en hjärtats förändring?

Se även Dallin H. Oaks, ”Uppmaningen att bli något”, Liahona, jan. 2001, s. 40–43.

Romarbrevet 3:10–315

Genom Jesus Kristus kan jag få förlåtelse för mina synder.

En del människor blir kanske nedslagna av Paulus djärva förkunnelse att ”ingen rättfärdig finns, inte en enda” (Romarbrevet 3:10). Men det finns också hoppingivande budskap i Romarbrevet. Titta efter dem i kapitel 3 och 5, och tänk över varför erkännandet att ”alla har syndat och saknar härligheten från Gud” (Romarbrevet 3:23) är ett viktigt steg mot att förstå att ”vi gläder oss i hoppet” genom Jesus Kristus (Romarbrevet 5:2).

Romarbrevet 6

Jesus Kristus inbjuder mig att ”leva det nya livet”.

Paulus lärde att Jesu Kristi evangelium bör förändra vårt sätt att leva. Vilka ord i Romarbrevet 6 beskriver hur du genom att följa Frälsaren har fått hjälp att ”leva det nya livet” (v. 4)?

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

Romarbrevet 1:16–17.Hur kan vi visa att vi inte skäms för Kristi evangelium?

Romarbrevet 3:23–28.När ni läser dessa verser kan ni diskutera skillnaden mellan att ”förtjäna” Guds nåd, vilket vi aldrig kan göra, och att ta emot den, vilket vi måste göra. När har vi känt Guds nåd? Hur kan vi ta emot den mer fullständigt?

Romarbrevet 5:3–5.Vilket lidande har vi upplevt? Hur har detta lidande hjälpt oss att utveckla tålamod, fasthet och hopp?

Romarbrevet 6:3–6.Vad säger Paulus i de här verserna om dopets symbolik? Familjen kanske kan planera att närvara vid ett kommande dop. Eller så kan någon i familjen visa bilder från eller berätta om sitt eget dop. Hur kan vi få hjälp att ”leva det nya livet” genom att ingå och hålla dopförbund?

Bild
man döper en person i en sjö

Dopet symboliserar början på ett nytt liv som Kristi lärjunge.

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Ibland kan jag se regnbågen”, Barnens sångbok, s. 53.

Förbättra våra personliga studier

Ställ frågor medan du studerar. Medan du studerar skrifterna kan frågor dyka upp i ditt sinne. Fundera över de här frågorna och sök efter svar. Du kan till exempel i Romarbrevet 1–6 söka efter svar på frågan: ”Vad är nåden?”

Bild
Kristus lyfter en flicka i en fors

Var inte rädd, av Greg K. Olsen

Skriv ut