Nya testamentet 2023
14–20 augusti. Romarbrevet 7–16: ”Besegra det onda med det goda”


”14–20 augusti. Romarbrevet 7–16: ’Besegra det onda med det goda’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2023 (2022)

”14–20 augusti. Romarbrevet 7–16”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2023

Bild
ruiner från det antika Rom

14–20 augusti

Romarbrevet 7–16

”Besegra det onda med det goda”

Bara några få evangelieprinciper i Romarbrevet 7–16 kan tas upp i det här lektionsförslaget, så var inte begränsad till det som nämns här. Var uppmärksam på de intryck du får under dina studier.

Skriv ner dina intryck

I inledningen till sitt brev till romarna hälsade Paulus kyrkans medlemmar och kallade dem ”Guds älskade” som var ”kallade och heliga”. Han påpekade att ”hela världen talar om er tro” (Romarbrevet 1:7–8). Även om Paulus använder en stor del av brevet till att rätta falska uppfattningar och felaktigt beteende, verkar det som om han också ville försäkra dessa nyomvända kristna om att de var heliga och älskade av Gud. Hans ömsinta råd är till glädje för alla som har svårt att känna Guds kärlek och för vilka det kan kännas omöjligt att bli heliga. Paulus uttrycker här empati och ödmjukhet och kallar sig själv ”arma människa” (Romarbrevet 7:24), men säger att Jesu Kristi evangelium hade gett honom kraft att besegra synden (se Joseph Smiths översättning, Romarbrevet 7:22–27 [i Handledning för skriftstudier]). Med den kraften, Frälsarens återlösande kraft, kan vi ”besegra det onda” – både det onda i världen och det onda i oss själva – ”med det goda” (Romarbrevet 12:21).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Romarbrevet 7–8

De som följer Anden kan bli ”Kristi medarvingar”.

Även efter att du börjat med ”det nya livet” genom dopets förrättning (Romarbrevet 6:4) har du kanske känt något av den inre strid som Paulus beskrev i Romarbrevet 7 – kampen mellan den naturliga människan och våra rättfärdiga önskningar (Romarbrevet 7:23). Men Paulus talar också om hoppet i Romarbrevet 8:23–25. Vilka skäl att hoppas finner du i kapitel 8? Du kan också söka efter de välsignelser som kommer tack vare att ”Guds Ande bor i” dig (Romarbrevet 8:9). Hur kan du söka den Helige Andens sällskap mer fullständigt i ditt liv?

Romarbrevet 8:16–39

Gåvan av evig härlighet är mycket större än mina prövningar på jorden.

Bara några år efter att Paulus skrev det här brevet led de heliga i Rom fruktansvärd förföljelse. Vad finner vi i Romarbrevet 8:16–39 som kan ha hjälpt dessa heliga när förföljelserna kom? Hur kan de här orden tillämpas på dig och de prövningar som du står inför just nu?

Sök sambandet mellan de här verserna och det här rådet från syster Linda S. Reeves: ”Jag vet inte varför vi har alla de prövningar vi har, men personligen känner jag att belöningen är så stor, så evig och oupphörlig, så glädjefylld och bortom vårt förstånd, att vi på belöningsdagen kan vilja säga till vår barmhärtige, kärleksfulle Fader: ’Var det allt som krävdes?’ Jag tror att om vi varje dag kan minnas och erkänna djupet av den kärlek till oss som vår himmelske Fader och vår Frälsare har, vore vi villiga att göra vad de än begär för att komma tillbaka till deras närhet, omsluten av deras kärlek i all evighet. Vad har det för betydelse … vilka lidanden vi har här, om de till slut är just de prövningar som berättigar oss till evigt liv och upphöjelse i Guds rike tillsammans med vår Fader och vår Frälsare?” (”Värdig våra utlovade välsignelser”, Liahona, november 2015, s. 11). Bestäm vad du ska göra för att ”varje dag … minnas och erkänna” Guds kärlek till dig.

Romarbrevet 8:29–30; 9–11

Vad menade Paulus med ”förutbestämt”, ”utvalda” och ”i förväg har känt”?

Paulus använde begreppen ”förutbestämt”, ”utvalda” och ”i förväg har känt” för att lära ut att Gud, före det här livet, valde ut några av sina barn till att bli del av Israel, hans förbundsfolk. Detta innebar att de skulle få särskilda välsignelser och ansvar så att de kunde välsigna alla människor i världen (se Handledning för skriftstudier, ”Utkorelse”, Skrifterna.JesuKristiKyrka.org). Paulus betonar dock i Romarbrevet 9–11 att alla Guds barn kan bli hans förbundsfolk och att vi alla får evigt liv på samma sätt – genom tro på Jesus Kristus och lydnad mot hans bud.

Se även Efesierbrevet 1:3–4; 1 Petrusbrevet 1:2; Alma 13:1–5; Gospel Topics, ”Foreordination”, topics.ChurchofJesusChrist.org.

Romarbrevet 12–16

Paulus uppmanar mig att bli en sann helig och följa Jesus Kristus.

Romarbrevets fem sista kapitel innehåller dussintals konkreta instruktioner om att leva som en helig. Ett sätt att studera dessa instruktioner är att leta efter ämnen som upprepas. Hur skulle du sammanfatta Paulus råd?

Du kanske inte kan tillämpa alla dessa råd genast, men Anden kan hjälpa dig finna en eller två principer som du kan börja arbeta på i dag. Berätta för din himmelske Fader i bön om din önskan, och be om hans hjälp.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

Romarbrevet 8:31–39.Vad finner vi i Romarbrevet 8:31–39 som lär oss hur vår himmelske Fader och Jesus känner för oss? När har vi känt Guds kärlek?

För att illustrera vers 38–39 kan familjemedlemmarna hitta exempel på saker som, liksom vi och Guds kärlek, inte kan skiljas åt.

Bild
far och dotter som dansar

Äldste Wilford W. Andersen har sagt: ” Evangeliets musik är [en] lycklig andlig känsla.”

Romarbrevet 9:31–32.Äldste Wilford W. Andersens tal ”Evangeliets musik” (Liahona, maj 2015, s. 54–56; se även videon ”The Music of the Gospel” på ChurchofJesusChrist.org) kan hjälpa till att illustrera vad Paulus lär om lagen, gärningar och tro. Efter att ha diskuterat hans tal kan familjen försöka dansa med och utan musik. Hur kan tron hjälpa oss att uppleva glädjen i evangeliet?

Romarbrevet 10:17.Märk ett antal vattenglas med källor till Guds ord (som skrifterna, personlig uppenbarelse och generalkonferensen). Prata om hur Guds ord gör vår tro större medan du tömmer varje glas i en behållare som märkts med ordet ”tro”.

Romarbrevet 12.Vad menas med att göra oss själva till ”ett levande och heligt offer som behagar Gud” (v. 1)?

Romarbrevet 14:13–21.Familjen kan ha glädje av att studera Paulus råd om att döma och argumentera om personliga preferenser. Kanske kan ni diskutera lämpliga sätt att reagera när andra, inklusive familjemedlemmar, gör val som skiljer sig från ens egna. Hur kan vi ”sträva efter det som tjänar friden” (v. 19)?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Jag vet han älskar mig”, Barnens sångbok, s. 42–43.

Förbättra vår undervisning

Ge barnen möjlighet att uttrycka sin kreativitet. ”När du låter barnen skapa något som har med en evangelieprincip att göra, hjälper du dem förstå principen bättre. … [Tillåt] dem att bygga, rita, färglägga, skriva och skapa” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 25).

Bild
Kristus med framsträckta händer

Bli kvar hos mig, av Del Parson

Skriv ut