Det Nye Testamente 2023
4.-10. september. 1 Korinther 14-16: »Gud er ikke forvirringens, men fredens Gud«


»4.-10. september. 1 Korinther 14-16: ›Gud er ikke forvirringens, men fredens Gud‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente 2023 (2022)

»4.-10. september. 1 Korinther 14-16«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2023

Billede
Templets dåbsbassin

4.-10. september

1 Korinther 14-16

»Gud er ikke forvirringens, men fredens Gud«

Nedskriv dine indtryk, når du læser 1 Korinther 14-16. Bed om det, som Ånden har lært dig, og spørg vor himmelske Fader, om der er mere, han gerne vil have dig til at lære.

Nedskriv dine indtryk

Fordi kirken og dens læresætninger var forholdsvis nye i Korinth, er det forståeligt, at de korinthiske hellige mødte forvirring. Paulus havde tidligere undervist dem i evangeliets grundlæggende sandhed: »At Kristus døde for vore synder … [og] at han blev begravet, at han opstod på den tredje dag« (1 Kor 15:3-4). Men nogle medlemmer begyndte snart at sige, at »der ikke findes nogen opstandelse fra de døde« (1 Kor 15:12). Paulus bad dem indtrængende om at holde fast ved de sandheder, der var blevet undervist om (se 1 Kor 15:2). Når vi møder modstridende meninger om evangeliske sandheder, er det godt at huske, at »Gud … ikke [er] forvirringens, men fredens Gud« (1 Kor 14:33). Når vi lytter til Herrens udvalgte tjenere og holder fast ved de enkle sandheder, de gentagne gange belærer os om, kan det hjælpe os til at finde fred og »stå fast i troen« (1 Kor 16:13).

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

1 Korinther 14

Jeg kan søge profetiens gave.

Hvad er profetiens gave? Er det evnen til at forudsige fremtiden? Eller gælder det kun profeter? Eller kan alle modtage denne gave?

Overvej disse spørgsmål, mens du læser 1 Korinther 14:3, 31, 39-40. Du kan også læse Johannes’ Åbenbaring 19:10 og »Profeti« i Guide til skrifterne (JesuKristiKirke.org). Ud fra hvad du lærer, hvordan vil du definere profetiens gave? Hvad kan Paulus have ment, da han opfordrede korintherne til at »stræbe efter at tale profetisk«? (1 Kor 14:39). Hvordan kan du tage imod denne opfordring?

Se også Joel 2:28-29; Alma 17:3; Lære og Pagter 11:23-28.

1 Korinther 14:34-35

Hvordan er udtalelsen om kvinder i disse vers relevant i dag?

På Paulus’ tid var der forskellige forventninger til, hvordan kvinderne deltog i samfundet, også i kirkemøder. Uanset hvad lærdommene i 1 Korinther 14:34-35 betød på Paulus’ tid, bør de ikke forstås således, at kvinder ikke kan tale og lede i Kirken i dag. Præsident Russell M. Nelson sagde til Kirkens kvinder i dag: »Vi har behov for jeres styrke, jeres omvendelse, jeres overbevisning, jeres evne til at lede, jeres visdom og jeres røst. Guds rige er ikke og kan ikke blive fuldstændigt uden kvinder, der indgår hellige pagter og derefter holder dem, kvinder, der kan tale med kraft og myndighed fra Gud!« (»En inderlig bøn til mine søstre«, Liahona, nov. 2015, s. 96).

1 Korinther 15:1-34, 53-58

Jesus Kristus sejrede over døden.

Jesu Kristi opstandelse er så grundlæggende i kristendommen, at man kunne sige, at uden den er der ikke nogen kristendom – for at bruge Paulus’ ord, så »er vores prædiken tom, og jeres tro er også tom« (1 Kor 15:14). Men nogle af de korinthiske hellige underviste om, at »der ikke findes nogen opstandelse fra de døde« (1 Kor 15:12). Mens du læser Paulus’ svar i 1 Korinther 15, kan du bruge et øjeblik på at tænke over, hvordan dit liv ville være anderledes, hvis du ikke troede på opstandelsen (se 2 Ne 9:6-19; Alma 40:19-23; L&P 93:33-34). Hvad betyder vendingen »men er Kristus ikke opstået, er jeres tro forgæves« for dig? (vers 17).

Det er også værd at bemærke, at Paulus henviste til dåben for de døde som bevis for opstandelsens realitet (se 1 Kor 15:29). Hvordan har tempeltjeneste og slægtshistorie styrket din tro på læren om opstandelse?

Se også Lære og Pagter 138:11-37.

1 Korinther 15:35-54

Opstandne legemer er anderledes end jordiske legemer.

Har du nogensinde tænkt over, hvordan et opstandent legeme er? Nogle af korintherne spekulerede ifølge 1 Korinther 15:35 også over det. Læs Paulus’ svar i vers 36-54, og læg mærke til ord og vendinger, der beskriver forskellen mellem jordiske legemer og opstandne legemer. Når du gør det, kan du sammenligne vers 40-42 med Lære og Pagter 76:50-112. Hvad tilføjer denne åbenbaring til profeten Joseph Smith til din forståelse? (se også JSO, 1 Kor 15:40 i Guide til Skrifterne). Hvorfor er disse sandheder værdifulde for dig?

Se også Lukas 24:39; Alma 11:43-45; Lære og Pagter 88:14-33.

Billede
solopgang

»Solen og månen og stjernerne har hver sin glans« (1 Kor 15:41).

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

1 Korinther 15:29.Vi lærer af vers 29, at fordums kristne deltog i dåb for de døde, ligesom vi gør i dag. Hvordan vil vi forklare andre, hvorfor vi er døbt for vores forfædre? Hvad gør vi som familie for at give tempelordinancer til vores afdøde forfædre, der har brug for dem? Du kan finde flere ressourcer om dette emne på FamilySearch.org.

1 Korinther 15:35-54.Hvilke genstande eller billeder kunne I vise for at hjælpe jeres familie til at forstå nogle af de ord, som Paulus bruger til at beskrive, hvordan jordiske legemer er anderledes end opstandne legemer? For at vise forskellen mellem forgængelig og uforgængelig (se vers 52-54) kunne I for eksempel vise noget metal, der er rustet, og noget metal, der ikke ruster. Eller I kunne sammenligne noget svagt med noget stærkt (se vers 43).

1 Korinther 15:55-57.En samtale om disse vers kan være særlig meningsfuld, hvis din familie kender nogen, der er død. Medlemmer af familien kunne bære vidnesbyrd om, hvordan Jesus Kristus fjerner »dødens brod« (vers 56).

1 Korinther 16:13.Hjælp jeres familie til at relatere til dette vers ved eventuelt at tegne en cirkel på jorden og bede en om at »stå fast« indeni med lukkede øjne. Så kan andre prøve at skubbe eller trække ham eller hende ud af cirklen. Hvilken forskel gør det, når personen i cirklen har sine øjne åbne og kan »se«? Hvad kan vi gøre for at »stå stærk[t]«, når vi er fristet til at træffe dårlige valg?.

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Foreslået salme »Jesus Kristus er opstanden«, Salmer og sange, nr. 121.

Gør dit personlige studium bedre

Se efter mønstre. I skrifterne finder vi mønstre, der viser, hvordan Herren udfører sit værk. Hvilke mønstre finder du i 1 Korinther 14, der hjælper os til at forstå, hvordan vi kan opbygge hinanden?

Billede
Kristus viser sig for Maria ved graven i haven

Hvorfor græder du, © Simon Dewey 2021. Anvendt med tilladelse fra Altus FineArt/www.altusfineart.com

Udskriv