Nya testamentet 2023
4–10 september. 1 Korintierbrevet 14–16: ”Gud är inte oordningens Gud utan fridens”


”4–10 september. 1 Korintierbrevet 14–16: ’Gud är inte oordningens Gud utan fridens’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2023 (2022)

”4–10 september. 1 Korintierbrevet 14–16”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2023

Bild
dopbassängen i ett tempel

4–10 september

1 Korintierbrevet 14–16

”Gud är inte oordningens Gud utan fridens”

Skriv ner dina intryck medan du läser 1 Korintierbrevet 14–16. Be om det Anden har lärt dig och fråga din himmelske Fader om det finns mer han vill att du ska lära dig.

Skriv ner dina intryck

Eftersom kyrkan och dess lära var relativt nya i Korint är det förståeligt att de korintiska heliga möttes av förvirring. Paulus hade tidigare lärt dem evangeliets grundläggande sanning: ”Att Kristus dog för våra synder … att han blev begravd, att han uppstod på tredje dagen” (1 Korintierbrevet 15:3–4). Men en del medlemmar började snart lära ”att det inte finns någon uppståndelse från de döda” (1 Korintierbrevet 15:12). Paulus vädjade till dem att ”hålla fast” vid de sanningar de blivit undervisade om (se 1 Korintierbrevet 15:2). När vi möter motstridiga åsikter om evangeliets sanningar är det bra att minnas att ”Gud [inte är] oordningens Gud utan fridens” (1 Korintierbrevet 14:33). Att lyssna på Herrens utsedda tjänare och hålla sig till de enkla sanningar de gång på gång upprepar kan hjälpa oss att finna frid och ”stå fasta i tron” (1 Korintierbrevet 16:13).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

1 Korintierbrevet 14

Jag kan söka profetians gåva.

Vad är profetians gåva? Är det förmågan att förutsäga framtiden? Är den bara till för profeter? Eller kan vem som helst få den här gåvan?

Begrunda dessa frågor när du studerar 1 Korintierbrevet 14:3, 31, 39–40. Du kan också läsa Uppenbarelseboken 19:10 och ”Profetia, profetera” i Handledning för skriftstudier (Skrifterna.JesuKristiKyrka.org). Hur skulle du definiera profetians gåva utifrån det du lärt dig? Vad kan Paulus ha menat när han uppmanade korintierna att vara ”ivriga att profetera” (1 Korintierbrevet 14:39)? Hur kan du ta till dig den här uppmaningen?

Se även Joel 2:28–29; Alma 17:3; Läran och förbunden 11:23–28.

1 Korintierbrevet 14:34–35

Hur gäller det som sägs om kvinnor i dessa verser oss i dag?

På Paulus tid fanns det andra förväntningar på hur kvinnor skulle delta i samhället och på kyrkans möten. Oavsett vad läran i 1 Korintierbrevet 14:34–35 betydde på Paulus tid, ska den inte tolkas som att kvinnor inte får tala och leda i kyrkan i dag. President Russell M. Nelson sa till kyrkans kvinnor i dag: ”Vi … behöver er styrka, er omvändelse, er övertygelse, er förmåga att leda, er visdom och era röster. Guds rike är inte och kan inte vara fullständigt utan kvinnor som ingår heliga förbund, och sedan håller dem, kvinnor som talar med Guds kraft och myndighet!” (”En vädjan till mina systrar”, Liahona, nov. 2015, s. 96).

1 Korintierbrevet 15:1–34, 53–58

Jesus Kristus vann seger över döden.

Jesu Kristi uppståndelse är så fundamental för kristendomen att man kan säga att utan den finns ingen kristendom – med Paulus ord: ”Då är vår predikan meningslös och även er tro meningslös” (1 Korintierbrevet 15:14). Men en del av medlemmarna i Korint lärde att ”det inte finns någon uppståndelse från de döda” (1 Korintierbrevet 15:12). När du läser Paulus svar i 1 Korintierbrevet 15, så ta en stund och fundera över hur ditt liv skulle se ut om du inte trodde på uppståndelsen (se 2 Nephi 9:6–19; Alma 40:19–23; Läran och förbunden 93:33–34). Vad betyder meningen ”men om Kristus inte har uppstått, då är er tro meningslös” (v. 17) för dig?

Det är också värt att notera att Paulus talade om dop för de döda som ett bevis på att uppståndelsen är verklig (se 1 Korintierbrevet 15:29). Hur har tempeltjänst och släktforskning stärkt din tro på läran om uppståndelsen?

Se även Läran och förbunden 138:11–37.

1 Korintierbrevet 15:35–54

Uppståndna kroppar skiljer sig från dödliga kroppar.

Har du någonsin undrat hurdan en uppstånden kropp är? Enligt 1 Korintierbrevet 15:35 undrade en del korintier samma sak. Läs Paulus svar i vers 36–54 och lägg märke till ord och meningar som beskriver skillnader mellan dödliga kroppar och uppståndna kroppar. När du gör det kan du jämföra vers 40–42 med Läran och förbunden 76:50–112. Vad tillför denna uppenbarelse till profeten Joseph Smith till din förståelse? (Se även Joseph Smiths översättning, 1 Korintierbrevet 15:40.) Varför är de här sanningarna av värde för dig?

Se även Lukas 24:39; Alma 11:43–45; Läran och förbunden 88:14–33.

Bild
soluppgång

”Solen har sin glans” (1 Korintierbrevet 15:41).

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

1 Korintierbrevet 15:29.Vi finner i vers 29 att de forntida kristna utförde dop för de döda, precis som vi gör i dag. Hur skulle vi förklara för andra varför vi döps för våra förfäder? (Se ”Vad är dop för de döda?” [What Are Baptisms for the Dead?] [video], ChurchofJesusChrist.org.) Vad gör vi som familj för att ge våra avlidna förfäder tempelförrättningar som de behöver? Du kan hitta mer information om det här ämnet i Gospel Topics-artikeln ”Baptisms for the Dead” [Dop för de döda] (topics.ChurchofJesusChrist.org) och på FamilySearch.org.

1 Korintierbrevet 15:35–54.Vilka föremål eller bilder kan du visa för att hjälpa familjen förstå några av termerna med vilka Paulus beskrev skillnader mellan dödliga kroppar och uppståndna kroppar? För att till exempel visa skillnaden mellan förgängliga och oförgängliga (se v. 52–54) kan man visa metall som rostar och metall som inte rostar. Eller så kan man jämföra något svagt med något kraftfullt (se v. 43).

1 Korintierbrevet 15:55–57.En diskussion om de här verserna kan bli särskilt meningsfull om familjen känner någon som har gått bort. Familjemedlemmarna kan bära vittnesbörd om hur Jesus Kristus tar bort ”dödens udd” (v. 56).

1 Korintierbrevet 16:13.För att hjälpa familjen att relatera till den här versen kan du rita en cirkel på marken och säga åt en familjemedlem att ”stå fast” inuti den och blunda. Sedan kan andra försöka knuffa eller dra ut honom eller henne ur cirkeln. Vilken skillnad gör det när personen i cirkeln har ögonen öppna och kan ”vaka”? Vad kan vi göra för att ”stå fasta” när vi frestas att göra dåliga val? (Se även ”Stanna i båten och håll dig fast!” [Stay in the Boat and Hold On!] [video], ChurchofJesusChrist.org.)

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Han som dog är nu uppstånden”, Psalmer, nr. 130.

Förbättra våra personliga studier

Sök efter mönster. I skrifterna finner vi mönster som visar hur Herren utför sitt verk. Vilka mönster finner du i 1 Korintierbrevet 14 som hjälper oss förstå hur vi kan bygga upp varandra?

Bild
Kristus visar sig för Maria vid den tomma graven

Varför gråter du, © Simon Dewey 2021. Använd med tillstånd av Altus Fine Art/www.altusfineart.com

Skriv ut