Uusi testamentti 2023
20.–26. marraskuuta. 1. ja 2. Pietari: ”Te riemuitsette sanoin kuvaamattoman, kirkastuneen ilon vallassa”


”20.–26. marraskuuta. 1. ja 2. Pietari: ’Te riemuitsette sanoin kuvaamattoman, kirkastuneen ilon vallassa’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Uusi testamentti 2023, 2022

”20.–26. marraskuuta. 1. ja 2. Pietari”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2023

Kuva
Jeesus Kristus saarnaamassa evankeliumia henkimaailmassa

Kristus saarnaa henkimaailmassa, Robert T. Barrett

20.–26. marraskuuta

1. ja 2. Pietari

”Te riemuitsette sanoin kuvaamattoman, kirkastuneen ilon vallassa”

Lukiessasi Pietarin kirjeitä saatat saada hengellisiä vaikutelmia. Kirjoita ne heti muistiin, kun olet ”vielä – – Hengessä” (OL 76:80), jotta voit tallentaa tarkasti sen, mitä Jumala opettaa sinulle.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Pian ylösnousemuksensa jälkeen Vapahtaja lausui profetian, jonka on täytynyt vaivata Pietaria. Hän kertoi ennalta, että Pietari kokisi marttyyrikuoleman uskonsa tähden ja hänet vietäisiin ”minne [hän ei] tahdo. Näin Jeesus ilmaisi, millaisella kuolemalla Pietari oli kirkastava Jumalaa.” (Joh. 21:18–19.) Vuosia myöhemmin kun Pietari kirjoitti kirjeensä, hän tiesi profetoidun marttyyrikuolemansa olevan lähellä: ”Majani puretaan kohta – sen on meidän Herramme Jeesus Kristuskin minulle ilmoittanut” (2. Piet. 1:14). Pietarin sanat eivät kuitenkaan olleet täynnä pelkoa tai pessimismiä. Sen sijaan hän opetti pyhiä ”riemuitsemaan”, vaikka he joutuivatkin ”jonkin aikaa kärsimään monenlaisissa koettelemuksissa”. Hän neuvoi heitä muistamaan, että heidän uskonsa koettelemisesta koituisi ”Jeesuksen Kristuksen ilmestyessä ylistystä, kirkkautta ja kunniaa” ja he saavuttaisivat ”sielujen pelastuksen”. (1. Piet. 1:6–7, 9.) Pietarin usko on varmasti lohduttanut noita varhaisia pyhiä, samoin kuin se tänäkin päivänä lohduttaa pyhiä, jotka pääsevät ”osallisiksi Kristuksen kärsimyksistä, jotta [saisimme] iloita ja riemuita myös silloin, kun hänen kirkkautensa ilmestyy” (1. Piet. 4:13).

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

1. Piet. 1:3–9; 2:19–24; 3:14–17; 4:12–19

Voin löytää iloa koettelemusten ja kärsimysten aikoina.

Kristuksen ristiinnaulitsemisen jälkeinen aika ei ollut helppoa aikaa olla kristitty, ja tämä ilmenee Pietarin ensimmäisessä kirjeessä. Neljässä ensimmäisessä luvussa huomaat sanoja ja ilmauksia, jotka kuvailevat vastoinkäymisiä: kärsimään, koettelemuksissa, kärsimyksiä, tulta ja hehkua sekä kärsimyksistä (ks. 1. Piet. 1:6; 2:19; 4:12–13). Mutta huomaat myös sanoja, jotka tuntuvat iloisilta – voisit laatia luettelon siitä, mitä löydät. Esimerkiksi kun luet jakeita 1. Piet. 1:3–9; 2:19–24; 3:14–17 ja 4:12–19, mikä niissä antaa sinulle toivoa siitä, että voit löytää iloa vaikeissakin olosuhteissa?

Voisit myös lukea presidentti Russell M. Nelsonin puheen ”Ilo ja hengellinen selviytyminen” (Liahona, marraskuu 2016, s. 81–84) ja etsiä yhtäläisyyksiä sen välillä, mitä Pietari opetti ja mitä presidentti Nelson opetti. Mikä pelastussuunnitelmassa ja Jeesuksen Kristuksen evankeliumissa antaa sinulle iloa?

Katso myös Ricardo P. Giménez, ”Löydämme suojaa elämän myrskyiltä”, Liahona, toukokuu 2020, s. 101–103.

1. Piet. 3:18–20; 4:1–6

Evankeliumia saarnataan kuolleille, jotta he voivat saada oikeudenmukaisen tuomion.

Jonakin päivänä jokainen tulee seisomaan tuomittavana ja kaikki ”joutuvat tekemään tilin hänelle, joka on valmiina tuomitsemaan elävät ja kuolleet” (1. Piet. 4:5). Kuinka Jumala voi tuomita kaikki ihmiset oikeudenmukaisesti, kun heidän mahdollisuutensa ymmärtää evankeliumia ja elää sen mukaan ovat hyvin erilaisia? Huomaa, kuinka oppi, jota Pietari opetti jakeissa 1. Piet. 3:18–20; 4:6 auttaa vastaamaan tähän kysymykseen. Kuinka nämä jakeet vahvistavat uskoasi Jumalan oikeudenmukaisuuteen?

Voit syventyä tähän oppiin tarkemmin, kun tutkit luvun OL 138 ilmoitusta, jonka presidentti Joseph F. Smith sai pohtiessaan näitä Pietarin kirjoituksia. Mitä muita totuuksia presidentti Smith oppi?

Katso myös Gospel Topics, ”Baptisms for the Dead” [Kasteet kuolleiden puolesta], topics.churchofjesuschrist.org.

2. Piet. 1:1–11

Voin kehittää omaa jumalallista luonnettani Jeesuksen Kristuksen voiman avulla.

Tuntuuko sinusta joskus siltä, ettei Jeesuksen Kristuksen kaltaiseksi tuleminen ja Hänen ominaisuuksiensa omaksuminen ole edes mahdollista? Vanhin Robert D. Hales on esittänyt tämän rohkaisevan ajatuksen siitä, kuinka voimme omaksua Kristuksen kaltaisia ominaisuuksia: ”Vapahtajan ominaisuudet – – ovat toisiinsa punoutuvia ominaisuuksia, yksi toisensa perään, jotka kehittyvät meissä toisiinsa vaikuttaen. Toisin sanoen me emme pysty omaksumaan yhtä Kristuksen kaltaista ominaisuutta omaksumatta myös muita ja vaikuttamatta muihin. Kun yksi ominaisuus vahvistuu, samoin tapahtuu monien muiden kohdalla.” (”Herramme Jeesuksen Kristuksen opetuslapseksi tuleminen”, Liahona, toukokuu 2017, s. 46–47.)

Kuva
taidokas kuvakudos

Jokainen omaksumamme Kristuksen kaltainen ominaisuus auttaa meitä kutomaan hengellistä opetuslapseuden kudelmaa.

Kun luet jakeita 2. Piet. 1:1–11, pohdi näissä jakeissa lueteltuja ”jumalallisen luonnon” ominaisuuksia. Millä tavoin ne ovat oman kokemuksesi mukaan ”toisiinsa punoutuvia”, kuten vanhin Hales kuvaili? Kuinka ne rakentuvat toinen toisensa pohjalle? Mitä muuta opit näiden jakeiden pohjalta Kristuksen kaltaiseksi tulemisesta?

Voisit myös pohtia ”suuria ja kalliita lupauksia”, joita Jumala antaa pyhilleen – myös sinulle (ks. 2. Piet. 1:4). Vanhin David A. Bednarin puhe ”Suuret ja kalliit lupaukset” (Liahona, marraskuu 2017, s. 90–93) voi auttaa sinua ymmärtämään, mitä nuo lupaukset ovat ja kuinka voit saada ne.

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja koti-iltaan

1. Piet. 2:5–10.Kun luet näitä jakeita perheesi kanssa, voisit käyttää apuna kiviä, jotta perheenjäsenet voivat kuvitella mielessään Pietarin opetuksia siitä, että Vapahtaja on meidän ”kulmakivemme”. Millä tavoin me olemme kuin ”eläviä kiviä”, joita Jumala käyttää rakentaessaan valtakuntaansa? Mitä me opimme Pietarilta Vapahtajasta ja omasta tehtävästämme Hänen valtakunnassaan? Mikä on Pietarin sanoma teidän perheellenne?

1. Piet. 3:8–17.Kuinka voimme olla ”aina valmiit antamaan vastaus jokaiselle”, joka kysyy uskostamme? Perheestänne voisi olla hauskaa leikkiä roolileikkinä tilanteita, joissa joku esittää heille jonkin evankeliumia koskevan kysymyksen.

1. Piet. 3:18–20; 4:6.Mitä perheesi voi tehdä tunteakseen yhteyttä esivanhempiinne? Voisitte ehkä juhlistaa edesmenneiden esivanhempien syntymäpäiviä valmistamalla heidän lempiaterioitaan, katsomalla kuvia tai kertomalla tarinoita heidän elämästään. Mikäli mahdollista, voisitte myös suunnitella, kuinka voitte suorittaa temppelissä toimituksia esivanhempienne puolesta. (Neuvoja on sivustolla familysearch.org.)

2. Piet. 1:16–21.Näissä jakeissa Pietari muistutti pyhiä kokemuksestaan Kirkastusvuorella (ks. myös Matt. 17:1–9). Mitä saamme tietää näiden jakeiden perusteella profeettojen opetuksista? (Ks. myös OL 1:38.) Mikä antaa meille luottamusta seurata elävää profeettaamme tänä aikana?

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Lauluehdotus: ”Sukututkimus”, Lasten laulukirja, s. 100.

Näin kehitymme opettamisessa

”Olkaa aina valmiit.” Vapaamuotoiset opetustilanteet kotona voivat tulla ja mennä nopeasti ohitse, joten on tärkeää tarttua tilaisuuksiin heti kun niitä ilmenee. Kuinka voit pyrkiä olemaan aina valmiina opettamaan perheesi jäsenille evankeliumin totuuksia ja kertomaan, ”mihin [toivosi] perustuu” (1. Piet. 3:15), kun opetustilanteita ilmenee? (Ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 16.)

Kuva
Pietari saarnaa ihmisille

Vaikka Pietari kohtasi paljon vainoa ja vastustusta, hän pysyi lujana todistuksessaan Kristuksesta.

Tulosta