Det Nye Testamente 2023
11.-17. december. Johannes’ Åbenbaring 6-14: »De har besejret … ved lammets blod«


»11.-17. december. Johannes’ Åbenbaring 6-14: ›De har besejret … ved lammets blod‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente 2023 (2022)

»11.-17. december. Johannes’ Åbenbaring 6-14«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2023

Billede
Jesus står midt i stjernerne

Kompositkunst af Eric Johnson: Det Store Råd, af Robert T. Barrett; stjernehob udlånt af Den Europæiske Rumorganisation

11.-17. december

Johannes’ Åbenbaring 6-14

»De har besejret … ved lammets blod«

Præsident Boyd K. Packer har givet dette råd: »Hvis sproget i skriften virker mærkeligt til at begynde med, så fortsæt med at læse. Snart vil I opdage den skønhed og kraft, der findes på disse sider« (»Nøglen til åndelig beskyttelse«, Liahona, nov. 2013, s. 27).

Nedskriv dine indtryk

Forestil dig en kvinde, der »skulle føde, og hun skreg af smerte i sine fødselsveer«. Forestil dig nu »en stor ildrød drage med syv hoveder og ti horn«, der kredser over kvinden, rede til at »sluge hendes barn, så snart hun fødte« (Åb 12:2-4). For at forstå disse vers i Johannes’ åbenbaring, så husk på at disse billeder repræsenterer Kirken og Guds rige og den fare, de møder. For de hellige, der oplevede intens forfølgelse i Johannes’ dage, kan sejr over det onde måske ikke have syntes så sandsynligt. Sejren kan også være svær at forudse i en tid som vores, hvor modstanderen er i »krig mod de hellige« og har »magt over hver stamme og folk, tungemål og folkeslag« (Åb 13:7). Men slutningen af Johannes’ Åbenbaring viser på storslået vis, hvordan det gode vil vinde over det onde. Babylon vil falde. Og de hellige vil komme ud »fra den store trængsel« med kapper af hvidt – ikke fordi deres kapper aldrig blev plettet, men fordi de hellige »har vasket deres klæder og gjort dem hvide i Lammets blod« (Åb 7:14).

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Johannes’ Åbenbaring 6-11

Johannes har set mange begivenheder i jordens historie, især i de sidste dage.

I disse kapitler kan du læse om en bog med syv segl. Hvis du spekulerer på, hvad det betyder, er du ikke alene. Det gjorde profeten Joseph Smith også. Herren åbenbarede for Joseph, at denne bog og dens segl repræsenterer beretningen om jordens »timelige eksistens«, hvor hvert segl repræsenterer tusind år (se L&P 77:6-7). Det vil måske interessere dig at vide, at begivenhederne i de første fire segl er sammenfattet i blot otte vers i Johannes’ syn (Åb 6:1-8). De næste tre vers beskriver det femte segl (vers 9-11). Begivenhederne i de sidste to segl optager det meste af resten af Johannes’ Åbenbaring. Med andre ord er hovedfokus i Johannes’ syn på de sidste dage – vore dage. Mens du læser, så tænk over, hvorfor det er værdifuldt at vide, hvad Johannes skrev om de sidste dage.

Når du læser om de begivenhederne, som Johannes profeterede om, så overvej følgende forslag og spørgsmål:

Johannes’ Åbenbaring 12-13

Krigen i himlen fortsætter på jorden.

Vi ved ikke meget om krigen i himlen, men der er en levende om end kort beskrivelse af den i Johannes’ Åbenbaring 12:7-11. Når du læser disse vers, så forestil dig selv som en del af denne førjordiske konflikt. Hvad kan du lære om, hvordan Satan bliver overvundet? (se vers 11).

Krigen, der startede i himlen, fortsætter på jorden, da Satan fortsætter med at »føre krig mod [dem], som holder fast ved Guds bud.« (Åb 12:17). Hvad kan du lære af Johannes’ Åbenbaring 13 om, hvordan han fører denne krig i dag? Hvordan fortsætter »lammets blod« og dit »vidnesbyrds ord« (Åb 12:11) med at hjælpe dig i denne krig?

Se også 1 Nefi 14:12-14; Moroni 7:12-13; Moses 4:1-4; Lære og Pagter 29:36-37; Guide til skrifterne, »Krigen i himlen«, i JesuKristiKirke.org.

Johannes’ Åbenbaring 14:6-7

»Jeg så endnu en engel … den havde et evigt evangelium.«

En opfyldelse af profetien i disse vers skete, da Moroni viste sig for Joseph Smith og førte ham til optegnelserne, som han oversatte og udgav som Mormons Bog. Bogen indeholder »et evigt evangelium«, som vi har fået til opgave at forkynde »for alle folkeslag og stammer, tungemål og folk« (Åb 14:6).

For at lære om andre engle, der har deltaget i gengivelsen af det evige evangelium, se L&P 13; 27:5-13; 110:11-16; 128:20-21.

Se også »Gengivelsen af Jesu Kristi evangeliums fylde: En tohundredeårsproklamation«, (JesuKristiKirke.org).

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Johannes’ Åbenbaring 7:9, 13-15.Hvad kan disse vers lære os om, hvorfor vi bærer hvidt til dåbs- og tempelordinancer?

Johannes’ Åbenbaring 7:14-17.Overvej at spørge jeres familiemedlemmer, om de vil fortælle, hvad de føler om Herrens løfter i disse vers. Hvordan kan hans løfter hjælpe os, når vi er i »den store trængsel«? (vers 14).

Johannes’ Åbenbaring 12:7-11; 14:6.Nogle familiemedlemmer vil måske nyde at tegne billeder af de syn, der er beskrevet i Johannes’ Åbenbaring. Tegninger ud fra Johannes’ Åbenbaring 12 kunne for eksempel føre til samtaler om krigen i himlen (se vers 7-11). Billeder baseret på Johannes’ Åbenbaring 14:6 kan føre til diskussioner om evangeliets gengivelse.

Efter at have læst Johannes’ Åbenbaring 14:6 sammen, kan I overveje at vise billeder af englen Moroni og andre engle, der hjalp med at genoprette evangeliet i vor tid (se billederne i slutningen af dette oplæg). Måske kan familiemedlemmerne på skift holde et af billederne op og fortælle, hvorfor de er taknemlige for, at englene kom med »et evigt evangelium at forkynde for [os]«.

Johannes’ Åbenbaring 14:6.Hvad kan vendingen »deres vidnesbyrds ord« betyde? Hvordan hjælper vores vidnesbyrd om Jesus Kristus os og andre til at overvinde Satan?

Johannes’ Åbenbaring 13:11-14.Hvad tænker din familie om det forførende bæst? Hvordan opdager og undgår vi de bedrag, vi ser i verden i vore dage?

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Jeg vil være tapper«, Børnenes sangbog, s. 85.

Gør dit personlige studium bedre

Fordyb dig i skrifterne. Præsident Russell M. Nelson har sagt, at »daglig fordybelse i Guds ord er afgørende for åndelig overlevelse, særligt i disse dage med øget kaos« (»Hør ham«, Liahona, maj 2020, s. 89). Hvad betyder »fordybelse i Guds ord« for dig?

Billede
Gengivelsens engle

Med uret fra øverst til venstre: Moroni overrækker guldpladerne, af Gary L. Kapp; Til jer, mine medtjenere, af Linda Curley Christensen og Michael T. Malm (Johannes Døber overdrager Det Aronske Præstedømme til Joseph Smith); Nøglerne til Himmeriget, af Linda Curley Christensen og Michael T. Malm (Peter, Jakob og Johannes overdrager Det Melkisedekske Præstedømme til Joseph Smith); Syn i templet i Kirtland, af Gary E. Smith (Moses, Elias og profeten Elias viser sig for Joseph Smith og Oliver Cowdery).

Udskriv