Nieuwe Testament 2023
18–24 december. Kerstmis: ‘Ik verkondig u grote blijdschap’


‘18–24 december. Kerstmis: “Ik verkondig u grote blijdschap”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2023 (2022)

‘18–24 december. Kerstmis’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2023

Afbeelding
pasgeboren baby

Lammetje, Jenedy Paige

18–24 december

Kerstmis

‘Ik verkondig u grote blijdschap’

Hoe kan overdenking van de geboorte en zending van de Heiland een vredige en heilige sfeer aan de kersttijd toevoegen?

Schrijf uw indrukken op

Waarom zorgt de geboorte van een baby voor zoveel blijdschap? Misschien is een pasgeboren baby een symbool van hoop. We kijken vaak vol verwachting naar een succesrijke toekomst vol heerlijke mogelijkheden voor het gloednieuwe wezen uit. Bij de geboorte van de Zoon van God, Jezus Christus, ging dat zeker op. Er is nooit meer hoop op een kind gevestigd dan op Hem. Er is ook nooit iemand met zoveel belofte geboren.

Een engel nodigde herders uit om het pasgeboren Kindje in een kribbe op te zoeken. Hij gaf ze ook een boodschap over dat Kind mee. Die boodschap was er een van hoop: dat deze Baby naar de aarde was gekomen om een heilige zending te vervullen. De herders maakten hun boodschap ‘overal […] bekend […] en allen die het hoorden, verwonderden zich over wat door de herders tegen hen gezegd werd. Maar Maria bewaarde al deze woorden en overlegde die in haar hart’ (Lukas 2:17–19). U doet er goed aan om met kerst Maria’s voorbeeld te volgen: overleg in uw hart wat u dit jaar over de Heiland hebt geleerd. Hoe vervulde Hij zijn verlossende zending in de verhalen die u gelezen hebt? Belangrijker nog, wat voor invloed heeft zijn zending op u gehad? Dan voelt u zich er misschien toe geïnspireerd om het voorbeeld van de herders te volgen. Hoe gaat u ‘overal […] bekend’ maken wat Jezus Christus voor u gedaan heeft?

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Mattheüs 1:18–25; 2:1–12; Lukas 1:26–38; 2:1–20

Jezus Christus werd op aarde geboren om onder ons te wonen.

Zelfs als u het verhaal over de geboorte van Jezus Christus al heel vaak gehoord hebt, kunt u het nu bestuderen met deze gedachte in het achterhoofd: ‘Met Kerstmis vieren we niet alleen hoe Jezus in de wereld kwam, maar ook dat we weten wie Hij is – onze Heer en Heiland Jezus Christus – en waarom Hij kwam.’ (Craig C. Christensen, ‘Het volledige kerstverhaal’ [kerstdevotional met het Eerste Presidium, 4 december 2016], broadcasts.ChurchofJesusChrist.org.)

Wat weet u over wie Jezus Christus was voordat Hij werd geboren? (Zie bijvoorbeeld Johannes 17:5; Mosiah 3:5; Leer en Verbonden 76:13–14, 20–24; Mozes 4:2.) Wat voor invloed heeft die kennis op uw gevoelens over zijn geboorte?

Wat weet u over de redenen waarom Jezus Christus naar de aarde is gekomen? (Zie bijvoorbeeld Lukas 4:16–21; Johannes 3:16–17; 3 Nephi 27:13–16; Leer en Verbonden 20:20–28.) Wat heeft die kennis voor invloed op uw gevoelens ten opzichte van de Heiland? Hoe staat u er anders door in het leven?

Zie ook 2 Korinthe 8:9; Hebreeën 2:7–18; 1 Nephi 11:13–33; Alma 7:10–13; ‘The Nativity’ (video), ChurchofJesusChrist.org.

1 Korinthe 15:21–26; Kolossenzen 1:12–22; 1 Petrus 2:21–25

Jezus Christus vervulde zijn zending en heeft het eeuwige leven voor mij mogelijk gemaakt.

Het verhaal van Christus’ geboorte ging met wonderbaarlijke gebeurtenissen gepaard. Maar zonder het grote werk dat Hij later verrichtte, zou zijn geboorte niet zo bijzonder zijn. President Gordon B. Hinckley heeft gezegd: ‘Het Kindje Jezus van Bethlehem zou slechts een baby als alle andere zijn geweest zonder de verlossende Christus van Gethsémané en Golgotha, en het triomfale feit van de opstanding.’ (Zie ‘Het wonderlijke en ware verhaal van Kerstmis’, Liahona, december 2000, 6.)

Afbeelding
Jezus knielt in de hof van Gethsémané

Gethsémané, J. Kirk Richards

Overal in het Nieuwe Testament vinden we bewijzen van de goddelijke zending van de Heiland en van zijn grote liefde voor anderen. Aan welke passages of verhalen denkt u dan? Lees eventueel sommige indrukken door die u in dit boek of uw studiedagboek hebt opgeschreven. U kunt ook 1 Korinthe 15:21–26; Kolossenzen 1:12–22; 1 Petrus 2:21–25 lezen en overdenken hoe de Heiland en zijn werk u tot zegen zijn. Wat zou u in uw leven willen veranderen? Hoe kunt u een beroep doen op de macht van de Heiland?

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de thuisavond

Mattheüs 1:18–25; 2:1–12; Lukas 1:26–38; 2:1–20.Hoe kunt u met uw gezin de geboorte van Jezus Christus vieren? Hier zijn enkele ideeën of u kunt zelf iets bedenken:

  • U kunt (gedeelten van) het kerstverhaal samen lezen of uitbeelden.

  • Bekijk de video ‘Het Christuskind: een kerstverhaal’ (KerkVanJezusChristus.org).

  • Bekijk een paar van de hulpmiddelen in de collectie ‘Jezus Christus’ in de Evangeliebibliotheek, vooral in de sectie ‘Zijn geboorte (Kerstmis)’.

  • Bekijk een kerstdevotional met het Eerste Presidium (broadcasts.ChurchofJesusChrist.org).

  • Zing samen kerstliederen of ga bij buren of vrienden langs om voor hen te zingen (zie Lofzangen, nrs. 137–150).

  • Doe een goede daad.

  • Laat uw gezinsleden details in het kerstverhaal opzoeken waardoor ze ideeën krijgen voor kerstversieringen die hen aan Jezus Christus doen denken.

1 Korinthe 15:21–26; Kolossenzen 1:12–22; 1 Petrus 2:21–25.Waarom zijn wij dankbaar dat Jezus Christus is geboren? Welke geschenken heeft Hij ons gegeven? Hoe kunnen wij Hem onze dankbaarheid tonen? U kunt met uw gezin een lied over zijn zending zingen, zoals ‘Hij zond zijn Zoon’ (Kinderliedjes, p. 20–21).

De levende Christus: het getuigenis van de apostelenLees en bestudeer met uw gezin ‘De levende Christus: het getuigenis van de apostelen’ (ChurchofJesusChrist.org) om de Heiland met Kerstmis meer centraal te stellen. U kunt bepaalde passages uit ‘De levende Christus’ uit het hoofd leren. Of zoek in het Nieuwe Testament naar gebeurtenissen in het leven van de Heiland die de woorden erin kracht bijzetten. U kunt ook elk gezinslid zijn of haar eigen getuigenis van Jezus Christus laten opschrijven en eventueel aan het gezin laten voorlezen.

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen liedje: ‘In een stal zo klein en need’rig’, Kinderliedjes, p. 25.

Uw individuele studie verbeteren

Zoek naar Jezus Christus. In de Schriften staat dat alle dingen van Jezus Christus getuigen (zie Mozes 6:62–63). We moeten Hem dan ook in alle dingen zoeken. Noteer of markeer bij het lezen van de Schriften verzen die over Hem gaan. Let in de dagen vóór kerst op dingen om je heen die van Jezus Christus getuigen.

Afbeelding
Maria, Jozef en de herders bij het kindje Jezus

De geboorte van Jezus Christus, Brian Call

Afdrukken