Det gamle testamente 2022
27. desember – 2. januar. Moses 1; Abraham 3: “Dette er min gjerning og min herlighet”


“27. desember–2. januar. Moses 1; Abraham 3: ‘Dette er min gjerning og min herlighet’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det gamle testamente 2022 (2021)

“27. desember–2. januar. Moses 1; Abraham 3”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2022

Bilde
bilde av stjerner i rommet

27. desember – 2. januar

Moses 1; Abraham 3

“Dette er min gjerning og min herlighet”

Mens du leser det Gud sa til Moses og Abraham, kan du grunne på hva han også kanskje sier til deg.

Skriv ned inntrykkene dine

Bibelen begynner med ordene “i begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden” (1 Mosebok 1:1). Men hva var det før denne “begynnelsen”? Og hvorfor skapte Gud alt dette? Gjennom profeten Joseph Smith har Herren kastet lys over disse spørsmålene.

Han ga oss for eksempel opptegnelsen om et syn der Abraham så vår tilværelse som ånder “før verden ble til” (se Abraham 3:22–28). Herren ga oss også en inspirert oversettelse eller revisjon av de første seks kapitlene av 1 Mosebok – som ikke begynner med “i begynnelsen”. Isteden begynner de med en opplevelse Moses hadde som gir litt bakgrunnsinformasjon for den velkjente skapelsesberetningen. Sammen er disse Skriftene fra nyere tid et godt sted å begynne vårt studium av Det gamle testamente fordi de tar opp noen grunnleggende spørsmål som kan danne en ramme for vår lesning: Hvem er Gud? Hvem er vi? Hva er Guds verk, og hva er vår plass i det? De innledende kapitlene i 1 Mosebok kan regnes som Herrens svar på Moses’ anmodning: “Vær barmhjertig mot din tjener, O Gud, og fortell meg om denne jord og dens innbyggere, og også om himlene” (Moses 1:36).

Bilde
Learn More image
Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Moses 1

Som et barn av Gud har jeg en guddommelig fremtid.

President Dieter F. Uchtdorf har sagt: “Mye av den forvirring vi opplever i dette liv, kommer ganske enkelt av at vi ikke forstår hvem vi er” (“Speilbildet i vannet” [Kirkens skoleverks temakveld for unge voksne, 1. nov. 2009], ChurchofJesusChrist.org). Vår himmelske Fader vet dette, og det gjør Satan også. Guds første budskap til Moses omfattet sannhetene “du er min sønn” og “du er i min Enbårnes lignelse” (Moses 1:4, 6). Til sammenligning tiltalte Satan Moses som bare en “menneskesønn” (Moses 1:12). Hvordan ville livet og avgjørelsene dine ha vært annerledes hvis du hadde tenkt på deg selv slik Satan ønsker at du skal, som en “menneskesønn [eller -datter]”? Hvordan blir du velsignet ved å vite og huske at du er et Guds barn?

Hvilke vers, ord eller uttrykk i Moses 1 gir deg en følelse av din guddommelige verdi?

Bilde
Jesus Kristus blant stjernene

Christ and the Creation [Kristus og skapelsen], av Robert T. Barrett

Moses 1:12–26

Jeg kan motstå Satans innflytelse.

Som Moses 1 tydelig viser, fritar ikke mektige åndelige opplevelser oss for fristelser. En av Satans metoder er faktisk å friste oss til å tvile på disse opplevelsene eller det vi lærte av dem. Hva lærer du når du leser om Moses’ svar til Satan i vers 12–26, som kan hjelpe deg å holde deg trofast mot vitnesbyrdet du har mottatt? Hva hjelper deg å motstå Satans øvrige fristelser? (se for eksempel vers 15 og 18).

Basert på det du lærer, kan du legge en plan for å motstå fristelser. Du kan for eksempel fullføre utsagnet “Når jeg blir fristet til å , skal jeg ”.

Se også Matteus 4:1–11; Helaman 5:12; Gary E. Stevenson, “Bedra meg ikke”, Liahona, nov. 2019, 93–96; “I Am a Son of God” [Jeg er en Guds sønn] (video), ChurchofJesusChrist.org.

Moses 1:27–39; Abraham 3

Guds gjerning og herlighet er å hjelpe meg å oppnå evig liv.

Etter å ha sett et syn om Guds skaperverk, ba Moses Herren: “Fortell meg … hvorfor disse ting er slik” (Moses 1:30). Hva gjør inntrykk på deg ved Herrens svar i Moses 1:31–39?

Abraham hadde også et syn, som er nedtegnet i Abraham 3. Hva finner du i vers 22–26 som kan bidra til å besvare Moses’ anmodning?

Vurder å lage en liste over andre sannheter som Moses og Abraham lærte i sine syner: sannheter om Gud, om seg selv og om hensiktene med Guds skaperverk. Hvordan påvirker disse sannhetene ditt syn på deg selv og verden rundt deg?

Se også Dieter F. Uchtdorf, “Du er betydningsfull for Ham”, Liahona, nov. 2011, 19–22, “Premortality”, topics.ChurchofJesusChrist.org

Abraham 3:22–23

Var andre enn Abraham “utvalgt før [de] ble født”?

“I den førjordiske åndeverden utnevnte Gud visse ånder til å utføre bestemte oppgaver i sitt jordiske liv. Dette kalles forutordinasjon … Læren om forutordinasjon gjelder alle medlemmer av Kirken, ikke bare Frelseren og hans profeter” (Gospel Topics, “Foreordination”, topics.ChurchofJesusChrist.org).

Hvordan fikk vi Moses’ og Abrahams bok?

Moses’ bok er første del av Joseph Smiths inspirerte oversettelse av Bibelen. Abrahams bok ble åpenbart til Joseph Smith under hans arbeid med noen egyptiske papyrusruller. Disse bøkene, som i dag finnes i Den kostelige perle, gir mye informasjon om Moses, Abraham, og andre profeter som ikke finnes i Det gamle testamente. For å lære mer om hvordan vi fikk disse bøkene, gå til “Joseph Smith Translation of the Bible” [Joseph Smiths oversettelse av Bibelen] (Church History Topics, ChurchofJesusChrist.org/study/history/topics) og “Translation and Historicity of the Book of Abraham” [Oversettelseshistorikk over Abrahams bok] (Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org).

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Moses 1:2–6; Abraham 3:11–12.Du kan be familiemedlemmene se etter ord eller uttrykk i sangen “Jeg er Guds kjære barn” (Barnas sangbok, 2–3) som angår sannhetene i disse skriftstedene.

Moses 1:4, 30–39.Ville familien likt å se på noen av “[Guds] henders gjerninger”? (vers 4). Kanskje dere kan lese disse versene i en park eller under stjernene om kvelden. Dere kan så snakke om hvorfor Gud skapte verden og hvordan vi deltar i hans “gjerning og [hans] herlighet” (vers 39).

Moses 1:18.Hvilke råd kan vi gi for å hjelpe hverandre å “skjelne mellom” Gud og Satan? (Se også Moroni 7:12–18; Lære og pakter 50:23–24.)

Abraham 3:24–26.Du kan gi familiemedlemmene en morsom, men utfordrende oppgave som lar dem bevise at de kan følge instruksjoner, for eksempel å brette et papirfly eller følge en oppskrift. Hvordan kan denne aktiviteten sammenlignes med hensikten med vårt jordiske liv, slik den er beskrevet i disse versene?

For flere forslag til undervisning av barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Jeg er Guds kjære barn”, Barnas sangbok, 2–3.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Se etter sannheter i evangeliet. I Skriftene er noen ganger evangeliets sannheter uttrykt direkte. Noen ganger er de underforstått i et eksempel eller en historie. Spør deg selv: “Hvilken evig sannhet undervises i disse versene?”

Bilde
Moses befaler Satan å vike fra ham

Moses Overcomes Satan [Moses seirer over Satan], av Joseph Brickey

Skriv ut