Oude Testament 2022
31 januari–6 februari. Genesis 6–11; Mozes 8: ‘Noach vond genade in de ogen van de Heere’


‘31 januari–6 februari. Genesis 6–11; Mozes 8: “Noach vond genade in de ogen van de Heere”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Oude Testament 2022 (2021)

‘31 januari–6 februari. Genesis 6–11; Mozes 8’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2022

Afbeelding
Noach, zijn gezin, dieren, de ark en een regenboog

Illustratie, Noach die de ark verlaat, Sam Lawlor

31 januari–6 februari

Genesis 6–11; Mozes 8

‘Noach vond genade in de ogen van de Heere’

Verhalen uit de Schriften zijn vaak een bron voor meerdere geestelijke lessen. Als u over de zondvloed en de toren van Babel leest, probeer dan inspiratie te ontvangen om te weten hoe deze verhalen op u van toepassing zijn.

Schrijf uw ingevingen op

Generaties bijbellezers zijn geïnspireerd door het verhaal van Noach en de zondvloed. Maar wij, in de laatste dagen, moeten er ook bijzondere aandacht aan besteden. Toen Jezus Christus leerde dat we naar zijn wederkomst moeten uitkijken, zei Hij: ‘Want zoals het was in de dagen van Noach, zo zal het ook zijn bij de komst van de Zoon des Mensen’ (Mattheüs naar Joseph Smith 1:41). Daarnaast zijn de woorden die de tijd van Noach beschrijven, zoals ‘verdorven’ en ‘vervuld met geweld’, net zo goed op onze tijd van toepassing (Genesis 6:12–13; Mozes 8:28). Het verhaal van de toren van Babel is ook op onze tijd van toepassing, vooral de beschrijving van de hoogmoed die voorafging aan de verwarring en verdeeldheid onder Gods kinderen.

Deze oude verhalen zijn niet alleen waardevol omdat eruit blijkt dat goddeloosheid zich in de loop van de geschiedenis herhaalt. Maar wat nog belangrijker is, ze leren ons wat we eraan kunnen doen. Ondanks de goddeloosheid om zich heen vond Noach ‘genade in de ogen van de Heer’ (Mozes 8:27). En de familie van Jared en zijn broer wendde zich tot de Heer en werd van de goddeloosheid in Babel weggevoerd (zie Ether 1:33–43). Als we ons afvragen hoe we onszelf en ons gezin in deze tijd tegen corruptie en geweld kunnen beschermen, kunnen we veel van deze verhalen leren.

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Genesis 6; Mozes 8

We zullen geestelijk veilig zijn als we de profeet van de Heer volgen.

Dankzij het herstelde evangelie weten we veel meer over Noach dan wat er in het Oude Testament staat. In de geïnspireerde vertaling van Genesis 6, te vinden in Mozes 8, staat dat Noach een van Gods grote profeten was. Hij was geordend en uitgezonden om het evangelie van Jezus Christus te verkondigen, hij wandelde en sprak met God, en hij was uitverkoren om na de zondvloed Gods kinderen opnieuw op aarde te vestigen. (Zie ook Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith [2007], 112, 216–217.) Wat leren we van Noachs ervaringen over profeten?

Als u over de tijd van Noach leest, vallen u misschien enkele overeenkomsten met onze tijd op. Bijvoorbeeld:

Wat zeggen de profeten tegenwoordig over het evangelie van Jezus Christus en de kracht ervan om ons te beschermen? Als u over de ervaringen van Noach leest, wat inspireert u dan om de profeten van de Heer te volgen?

Zie ook Mosiah 13:33; Leer en Verbonden 21:4–7.

Genesis 9:8–17

Door tekens en symbolen kunnen we onze verbonden met de Heer indachtig zijn.

Evangelieverbonden kunnen door een symbool of ‘teken’ (Genesis 9:12) worden voorgesteld. Denk bijvoorbeeld aan de manier waarop het brood en water van het avondmaal en het water van de doop ons aan de beginselen van onze verbonden herinneren. Waar kan een regenboog ons volgens Genesis 9:8–17 aan herinneren? In welke opzichten kan de Bijbelvertaling van Joseph Smith, Genesis 9:21–25 (in het aanhangsel in de tripelcombinatie) aan ons begrip bijdragen? Waarom wil de Heer dat wij Hem en onze verbonden met Hem gedenken?

Zie ook Gerrit W. Gong, ‘Hem altijd indachtig zijn’, Liahona, mei 2016, 108–111.

Genesis 11:1–9

De enige weg waarover iemand de hemel bereikt is Jezus Christus volgen.

Het oude Babel, of Babylon, wordt vaak als symbool van goddeloosheid en wereldsgezindheid gebruikt. (Zie Openbaring 18:1–10; Leer en Verbonden 133:14.) Overweeg bij het bestuderen van Genesis 11:1–9 de inzichten die de profeet Mormon heeft gegeven. Hij schreef dat Satan degene was die ‘het volk in het hart gaf een zo hoge toren te bouwen, dat zij de hemel zouden kunnen bereiken’ (Helaman 6:28; zie ook vs. 26–27). Waarvoor waarschuwt het verhaal van de toren van Babel ons?

Zie ook Psalmen 127:1.

Afbeelding
de toren van Babel

Illustratie, De toren van Babel, David Green

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor gezinsschriftstudie en de thuisavond

Genesis 6–8.Hoe kunt u uw gezinsleden met het verhaal van de ark van Noach duidelijk maken dat wij geestelijk beschermd kunnen worden als we de profeet volgen? (Zie ‘Noach en zijn gezin’, in Verhalen uit het Oude Testament.) Misschien kunt u als gezin samen een eenvoudige boot van papier of blokken bouwen. Wanneer u Genesis 6–7 leest, kunt u de bescherming die de boot biedt, vergelijken met de bescherming die we krijgen als we de profeet volgen. U kunt recente adviezen van de profeet bespreken en zijn woorden op uw boot zetten.

Wat heeft God ons nog meer gegeven dat we met de ark van Noach kunnen vergelijken? In deze hulpbronnen kunnen we enkele antwoorden vinden, maar er zijn er nog veel meer: 2 Nephi 9:7–13; Leer en Verbonden 115:5–6; en de toespraak van president Russell M. Nelson ‘Voorbeeldige heiligen der laatste dagen worden’ (Liahona, november 2018, 113–114).

Mozes 8:17.Wat houdt het in als de Geest van de Heer niet op ons blijft ‘inwerken’? (Zie 1 Nephi 7:14; Leer en Verbonden 1:33.) Wanneer hebben we gemerkt dat de Geest op ons inwerkte?

Genesis 9:8–17.Jonge kinderen vinden het misschien leuk om een regenboog te kleuren of te tekenen terwijl u over de betekenis ervan vertelt. (Zie ook de Bijbelvertaling van Joseph Smith, Genesis 9:21–25 [in het aanhangsel in de tripelcombinatie].) U kunt ook bespreken hoe wij onze verbonden kunnen gedenken, zoals door het avondmaal, dat ons herinnert aan ons doopverbond om Jezus Christus te volgen. (Zie Leer en Verbonden 20:75–79.)

Genesis 11:1–9.Het kan nuttig zijn om Ether 1:33–43 te lezen als u Genesis 11 bestudeert en het verhaal van de toren van Babel bespreekt. Wat leren we van Jared, zijn broer en hun familie waardoor ons gezin zich geestelijk veilig kan voelen, ondanks de goddeloosheid in de wereld? Wat leren we nog meer van Noach en zijn gezin en hun vergelijkbare problemen (zie Mozes 8:13, 16–30)?

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen lied: ‘Volg de profeet’, Kinderliedjes, nr. 58 (de derde strofe).

Uw individuele studie verbeteren

Bespreek uw inzichten. Als u bespreekt wat u van de Schriften leert, bent u niet alleen anderen tot zegen, maar verdiept u ook uw eigen inzicht. Wat zou u met uw gezinsleden, vrienden of wijkleden uit de Schriften kunnen bespreken?

Afbeelding
de ark van Noach

Voorstelling van de ark van Noach, Adam Klint Day

Afdrukken