Oude Testament 2022
7–13 februari. Genesis 12–17; Abraham 1–2: ‘Een nog grotere navolger van gerechtigheid […] zijn’


‘7–13 februari. Genesis 12–17; Abraham 1–2: “Een nog grotere navolger van gerechtigheid […] zijn”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Oude Testament 2022 (2021)

‘7–13 februari. Genesis 12–17; Abraham 1–2’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2022

Afbeelding
Abraham en Sara

Illustratie, Abraham en Sara, Dilleen Marsh

7–13 februari

Genesis 12–17; Abraham 1–2

‘Een nog grotere navolger van gerechtigheid […] zijn’

Als u over Abram en Sarai (later Abraham en Sara genoemd) en hun familie leest, vraag u dan af hoe hun voorbeeld u kan inspireren. Noteer wat u kunt doen om ‘een nog grotere navolger van gerechtigheid te zijn’ (Abraham 1:2).

Schrijf uw ingevingen op

Vanwege het verbond dat God met hem had gesloten, werd Abraham ‘de vader van de gelovigen’ genoemd (Leer en Verbonden 138:41) en ‘een vriend van God’ (Jakobus 2:23). Miljoenen eren hem tegenwoordig als hun rechtstreekse voorouder, en anderen zijn door bekering tot het evangelie van Jezus Christus in zijn familie aangenomen. Maar Abraham kwam uit een moeilijke familie – zijn vader, die afstand van de ware aanbidding van God had gedaan, wilde Abraham aan afgoden offeren. Desondanks had Abraham het verlangen om ‘een nog grotere navolger van gerechtigheid te zijn’ (Abraham 1:2). Uit zijn levensbeschrijving blijkt dat God gehoor gaf aan zijn verlangen. Abrahams leven is een getuigenis dat de toekomst, ongeacht iemands familiegeschiedenis, toch hoopvol kan zijn.

Afbeelding
Learn More image
Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Abraham 1:1–19

God zal me voor mijn geloof en rechtschapen verlangens zegenen.

Net als velen van ons leefde Abraham in een goddeloze wereld. Maar hij had het verlangen om rechtschapen te zijn. President Dallin H. Oaks heeft uitgelegd hoe belangrijk het is om rechtschapen verlangens te hebben: ‘Hoe belangrijk het verliezen van elk verlangen naar zonde ook is, voor het eeuwige leven is meer vereist. Als we onze eeuwige bestemming willen bereiken, moeten we verlangen naar en werken aan de eigenschappen die nodig zijn om een eeuwig wezen te worden. […] Als dat te moeilijk lijkt – en het is voor niemand gemakkelijk – dan kunnen we beginnen met een verlangen naar die eigenschappen en de hulp van onze liefhebbende hemelse Vader inroepen wat onze gevoelens betreft [zie Moroni 7:48].’ (‘Verlangen’, Liahona, mei 2011, 44–45.) Bedenk bij het lezen van Abraham 1:1–19 in welk opzicht deze verzen de woorden van president Oaks bekrachtigen. U hebt misschien iets aan deze vragen:

  • Waar verlangde en streefde Abraham naar? Hoe gaf hij blijk van zijn geloof?

  • Wat zijn uw verlangens? Hebt u het gevoel dat u uw verlangens moet zuiveren?

  • Welke problemen moest Abraham door zijn rechtschapen verlangens onder ogen zien? Hoe hielp God hem?

  • Welke boodschap staat er in deze verzen voor mensen wier familieleden geen rechtschapen verlangens hebben?

Zie ook Mattheüs 7:7; ‘Deliverance of Abraham’ (video), ChurchofJesusChrist.org; ‘Educate Your Desires, Elder Andersen Counsels’ (ChurchofJesusChrist.org).

Abraham 2:10–11

Voor wie geldt het verbond van Abraham?

Toen de Heer zijn verbond met Abraham sloot, beloofde Hij dat dit verbond voor de nakomelingen, ofwel het ‘zaad’ van Abraham, zou worden voortgezet, en dat ‘allen die dit evangelie aanvaarden’ tot zijn ‘nakomelingen worden gerekend’ (Abraham 2:10–11). Dat houdt in dat de beloften van het verbond van Abraham ook op de leden van de hedendaagse kerk van toepassing zijn. Het maakt niet uit of ze letterlijke afstammelingen van Abraham zijn of dat ze door bekering tot het evangelie van Jezus Christus en de doop in zijn geslachtslijn zijn geadopteerd. (Zie Galaten 3:26–29; Leer en Verbonden 132:30–32.) Om tot het nageslacht van Abraham te worden gerekend, moet iemand de wetten en verordeningen van het evangelie gehoorzamen.

Genesis 12:1–3; 13:15–16; 15:1–6; 17:1–8, 15–22; Abraham 2:8–11

Het verbond van Abraham is mij en mijn gezin tot zegen.

Omdat het verbond van Abraham op alle leden van de kerk van toepassing is, wilt u misschien wat tijd spenderen om te overdenken waarom dit verbond zo belangrijk voor u is. Noteer uw antwoorden op de volgende vragen:

Hoe kunnen de beloften in Abraham 2:8–11 mij en mijn gezin tot zegen zijn? (Zie ook Genesis 12:1–3; 13:15–16.)

Wat leer ik uit Genesis 15:1–6; 17:1–8, 15–22 over het verbond van Abraham?

Waartoe voel ik me geïnspireerd om bij te dragen aan de vervulling van de belofte dat ‘alle geslachten van de aarde worden gezegend’? (Abraham 2:11.)

U kunt overwegen of de aardse zegeningen die aan Abraham en Sara werden beloofd, zoals een beloofd land en vele nakomelingen, ook eeuwige parallellen hebben. U kunt bijvoorbeeld denken aan een erfgoed in het celestiale koninkrijk (zie Leer en Verbonden 132:29) en een eeuwig huwelijk met eeuwige nakomelingen (zie Leer en Verbonden 131:1–4; 132:20–24, 28–32). President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘In de tempel ontvangen we onze hoogste zegeningen, daar we de nakomelingen van Abraham, Izak en Jakob zijn.’ (De vergadering van het verstrooide Israël’, Liahona, november 2006, 80.)

Zie ook Bijbelvertaling van Joseph Smith, Genesis 15:9–12; 17:3–12 (in het aanhangsel in de tripelcombinatie); Gids bij de Schriften, ‘Abraham, verbond van’; ‘Goed om in gedachten te houden: het verbond’, in dit boek.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor gezinsschriftstudie en de thuisavond

Genesis 13:5–12.Wat deed Abraham om de vrede te bewaren? Misschien kunnen uw gezinsleden oefenen om net als Abraham vredestichters te zijn door in een rollenspel te spelen hoe we conflicten in het gezin kunnen oplossen.

Genesis 13:16; 15:2–6; 17:15–19.Hoe kunt u uw gezinsleden begrip bijbrengen van de belofte van de Heer in deze verzen, dat het nageslacht van Abraham en Sara zo talrijk als het stof van de aarde zou zijn, als de sterren aan de hemel, of als het zand aan de oever van de zee, hoewel Abraham en Sara nog geen kinderen hadden? (Zie ook Genesis 22:17.) Misschien kunt u een bakje zand laten zien of naar de sterrenhemel kijken. U kunt ook de afbeelding in dit boek gebruiken. Hoe kunnen we op Gods beloften vertrouwen, zelfs als de vervulling ervan onmogelijk lijkt?

Genesis 14:18–20.Wat leren we uit de Bijbelvertaling van Joseph Smith, Genesis 14:25–40 over Melchizedek? (In het aanhangsel in de tripelcombinatie; zie ook Alma 13:13–19.) Hoe kunnen we net als Melchizedek ‘gerechtigheid tot stand’ brengen (vers 36)? Wat in de bediening van Melchizedek stimuleert ons nog meer?

Afbeelding
Melchizedek zegent Abram

Melchizedek zegent Abram, Walter Rane

Genesis 16.Als we over Hagar lezen, kunnen we bespreken hoe de Heer ons helpt als ons onrecht is aangedaan. U kunt uitleggen dat ‘Ismaël’ betekent ‘God luistert’. Hebben we weleens gevoeld dat de Heer naar ons luistert en ons helpt als ons onrecht is aangedaan? (Zie Genesis 16:11.)

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen lied: ‘Ik leef naar het evangelie’ (Kinderliedjes, p. 72).

Ons onderwijs verbeteren

Wees beschikbaar en benaderbaar. ‘Sommige ideale onderwijsmomenten beginnen als een gezinslid een vraag stelt of zorgen uit. Laat in woord en daad zien dat u graag naar uw gezinsleden luistert. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 16.)

Afbeelding
Sara kijkt naar de sterrenhemel

God heeft beloofd dat de nakomelingen van Abraham en Sara zo talrijk ‘als de sterren aan de hemel’ zouden zijn (Genesis 22:17). Over Gods belofte nadenken, Courtney Matz.

Afdrukken