Gamla testamentet 2022
27 juni–3 juli. 1 Kungaboken 17–19: ”Om det är HERREN som är Gud, så följ honom”


”27 juni–3 juli. 1 Kungaboken 17–19: ’Om det är HERREN som är Gud, så följ honom’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Gamla testamentet 2022 (2021)

”27 juni–3 juli. 1 Kungaboken 17–19”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2022

Bild
Elia står bredvid det flammande altaret

Elia tävlar mot Baals präster, av Jerry Harston

27 juni–3 juli

1 Kungaboken 17–19

”Om det är HERREN som är Gud, så följ honom”

När du läser skrifterna utövar du tro, vilket förbereder ditt hjärta och sinne för att höra Andens röst som ”av en svag susning” (1 Kung. 19:12).

Skriv ner dina intryck

Israels hus var i oordning. Den enighet och det välstånd som uppnåddes under David och Salomo hade försvunnit för längesedan, och folkets förbundsrelation med Herren var för många ett avlägset minne. Israels rike hade delats upp, med tio stammar som bildade nordriket Israel och två stammar som bildade sydriket Juda. Båda rikena var andligt instabila, ledda av kungar som bröt sina förbund med Herren och påverkade andra att handla på samma sätt (se 1 Kung. 11–16). Men avfallet var särskilt stort i det norra riket, där kung Ahab uppmuntrade Israel att tillbe den falska guden Baal.

Det var under de här omständigheterna som profeten Elia kallades att predika. Redogörelsen för hans verksamhet tydliggör att personlig tro på Herren kan frodas bland de rättfärdiga även i en ogudaktig miljö. Ibland besvarar Herren sådan tro med imponerande, offentliga underverk, som eld som faller från himlen. Men han utför också tysta, privata underverk, som att uppfylla behoven hos den trofasta änkan och hennes son. Och oftast är hans underverk så personliga att de endast är kända för dig – till exempel när Herren uppenbarar sig själv och sin vilja genom ”en svag susning” (1 Kung. 19:12).

För mer om Elia, se ”Elia” i Handledning för skriftstudier.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

1 Kungaboken 17:1–16

En uppmaning att offra något är ett tillfälle att utöva sin tro.

Det kan först verka svårt att förstå varför profeten Elia bad änkan i Sarefat att ge honom mat och vatten innan hon mättade sig själv och sin svältande son. Men Elias begäran kan också ses som en välsignelse för den här lilla familjen. De behövde Herrens välsignelser, och uppoffringar ger ofta välsignelser – bland annat välsignelsen av starkare tro.

När du läser den här berättelsen, föreställ dig då att du är i den här anmärkningsvärda änkans situation. Vad gör intryck på dig hos henne? Tänk på de möjligheter du har att utöva din tro – inklusive tillfällen att offra. Hur kan du vara mer som den här änkan?

Se även Matteus 6:25–33; Lukas 4:24–26; Lynn G. Robbins, ”Tionde – ett bud även för de utblottade”, Liahona, maj 2005, s. 34–36.

1 Kungaboken 18

”Om det är HERREN som är Gud, så följ honom”

Israeliterna kan ha känt att de hade goda skäl att tillbe Baal trots Herrens befallning: ”Du ska inte ha andra gudar vid sidan av mig” (2 Mos. 20:3). Baal var känd som stormens och regnets Gud, och efter tre års torka behövde de desperat ett regnoväder. Och baalsdyrkan var socialt accepterat och godkänt av kungen och drottningen. När du läser 1 Kungaboken 18, tänk då på situationer i ditt liv som kan jämföras med situationen som israeliterna befann sig i. Känner du någonsin att du har svårt att besluta dig för att följa Herren eftersom alternativen verkar rimliga och övertygande? (Se 1 Kung. 18:21.) Vad tror ni att Herren genom händelserna i det här kapitlet försökte lära folket om sig själv och om Baal? Vilka upplevelser har lärt dig liknande sanningar?

Det kan vara intressant att notera vad Elia sa och gjorde i det här kapitlet som visar hans tro på Herren. Vad lär du dig av Elia om tro?

Se även Josua 24:15; 2 Nephi 2:26–28; D. Todd Christofferson, ”Val och åtagande” (världsomfattande andakt för unga vuxna, 12 jan. 2020), JesuKristiKyrka.org.

Bild
Elia står på klippan

En symbolisk skildring av 1 Kungaboken 19:11–12. Profeten, © Robert Booth Charles/Bridgeman images

1 Kungaboken 19:1–18

Herren talar ofta på tysta, enkla sätt.

När drottning Isebel hörde talas om vad som hade hänt med hennes präster på berget Karmel, blev hon inte omvänd — hon blev rasande. Elia fruktade för sitt liv och flydde till vildmarken och sökte tillflykt i en grotta. Där, i sin kamp mot ensamhet och modfälldhet, hade han en upplevelse med Herren som skilde sig mycket från det som hade hänt på berget Karmel. Vad lär du dig av Elias upplevelse i 1 Kungaboken 19:1–18 om hur Herren kommunicerar med oss i stunder av nöd? Fundera över tillfällen i ditt liv när du har upplevt hans röst. Vad behöver du göra för att få hans vägledning oftare?

Begrunda de ord och fraser som används i följande verser för att beskriva hur Herren kommunicerar med oss: Helaman 5:30; 3 Nephi 11:3–7; Läran och förbunden 6:22–23; 8:2–3; 9:8–9; 11:12–14; 36:2.

Se även Psaltaren 46:11; 1 Nephi 17:45; Russell M. Nelson, ”Hör honom”, Liahona, maj 2020, s. 88–92.

1 Kungaboken 19:19–21

Att tjäna Herren har företräde framför världsliga bekymmer.

Det faktum att Elisha ägde 12 par oxar visar att han förmodligen var en förmögen man. Vad gör intryck på dig med hans gärningar i 1 Kungaboken 19:19–21? Hur kan du följa Elishas exempel?

Se även Matteus 4:18–22.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

1 Kungaboken 17:1–16Videon ”Elia och änkan i Sarefat” [Elijah and the Widow of Zarephath] (JesuKristiKyrka.org) och bilden i det här lektionsförslaget kan hjälpa er familj visualisera berättelsen i 1 Kungaboken 17:1–16. Efter att ha läst verserna och tittat på de här resurserna kan varje familjemedlem nämna inspirerande egenskaper som änkan hade. Vad ber Herren oss göra för att visa vår tro?

1 Kungaboken 18.”Elia och Baals präster” (i Berättelser ur Gamla testamentet) kan hjälpa er familj lära sig berättelsen i 1 Kungaboken 18. Finns det sådant som hindrar oss från att vara helhjärtat hängivna Herren? Hur kan vi visa vår villighet att välja honom? (Se v. 21.)

1 Kungaboken 19:11–12.Vad kan hjälpa er familj förstå vikten av att lyssna till ”ljudet av en svag susning”? Ni kan läsa 1 Kungaboken 19:11–12 tillsammans med en mjuk röst eller tyst sjunga en sång om Anden, till exempel ”Den Helige Anden” (Barnens sångbok, s. 56). Ni kan lägga till ett störande ljud för att illustrera hur Satan försöker hindra oss från att höra den stilla, milda rösten. Familjemedlemmarna kan berätta vad de gör för att vara lyhörda för Andens maningar.

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Den Helige Anden”, Barnens sångbok, s. 56.

Förbättra våra personliga studier

Skriv ner dina intryck. När du känner Anden tala till dig, fundera då på att skriva ner vad du känner att han säger till dig. Tanken som krävs för att klä de här intrycken i ord kan hjälpa dig att begrunda och värdesätta dem.

Bild
kvinna och barn

Änkan i Sarefat, av Rose Datoc Dall

Skriv ut