Gamla testamentet 2022
4–10 juli. 2 Kungaboken 2–7: ”Det finns en profet i Israel”


”4–10 juli. 2 Kungaboken 2–7: ’Det finns en profet i Israel’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Gamla testamentet 2022 (2021)

”4–10 juli. 2 Kungaboken 2–7”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2022

Bild
Elisha visar sin tjänare vagnar av eld

Illustration av Elisha som visar sin tjänare vagnarna av eld, © Review & Herald Publishing/med tillstånd av goodsalt.com

4–10 juli

2 Kungaboken 2–7

”Det finns en profet i Israel”

När du läser skrifterna kan den Helige Anden uppmärksamma dig på vissa fraser eller skriftställen. Skriv gärna ner varför dessa skriftställen är betydelsefulla för dig.

Skriv ner dina intryck

En profets främsta uppgift är att undervisa och vittna om Frälsaren Jesus Kristus. Men vår uppteckning om profeten Elisha innehåller inte mycket av hans undervisning eller vittnesbörd. Det som uppteckningen innehåller är de underverk som Elisha utförde, bland annat uppväckte han ett barn från de döda (se 2 Kung. 4:18–37), mättade en folkskara med en liten mängd mat (se 2 Kung. 4:42–44) och botade en spetälsk (se 2 Kung. 5:1–14). Så även om vi inte har Elishas vittnesbörd om Kristus, har vi, under hela Elishas verksamhet, mäktiga manifestationer av Herrens livgivande, närande och helande kraft. Sådana manifestationer förekommer rikligare i våra liv än vi ibland inser. För att se dem behöver vi eftersträva det mirakel som Elisha sökte när han bad till förmån för sin rädde unge tjänare: ”HERRE, öppna hans ögon så att han ser” (2 Kung. 6:17).

För mer information om 2 Kungaboken, se ”Kungaböckerna” i Handledning för skriftstudier.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

2 Kungaboken 2–6

Gud kan utföra underverk i mitt liv.

Underverk hjälper oss ofta att övervinna dödlighetens svårigheter – på Elishas tid behövde ett öde land rent vatten och en förlorad yxa behövde återställas (se 2 Kung. 2:19–22; 6:4–7). Men underverk vänder också våra hjärtan till Herren och undervisar oss om andliga lärdomar. När du läser 2 Kungaboken 2–6 kan du göra en lista över de underverk du hittar och begrunda de andliga lärdomar du lär dig av vart och ett av dem. Vad lär dessa underverk dig om Herren och vad han kan uträtta i ditt liv?

Se även 2 Nephi 26:12–13; 27:23; Mormon 9:7–21; Moroni 7:35–37; Donald L. Hallstrom, ”Är underverkens dag förbi?Liahona, nov. 2017, s. 88–90.

2 Kungaboken 4:8–17; 7:1–16

Herrens ord genom hans profeter kommer att uppfyllas.

Som det står i 2 Kungaboken 4:8–17; 7:1–16, inspirerade Herren Elisha att profetera om det som skulle komma – sådant som ur andras perspektiv verkade osannolikt skulle inträffa. När du läser de här verserna, tänk då på hur du svarar på Herrens ord genom sina profeter i dag. Vilka lärdomar, profetior eller löften har du hört från levande profeter? Vad gör du för att handla i tro enligt de här löftena?

Se även 3 Nephi 29:6; Läran och förbunden 1:37–38.

2 Kungaboken 5

Om jag är ödmjuk och lydig kan Jesus Kristus bota mig.

Ibland är det lättare att finna personlig innebörd i skrifterna när man jämför fysiska saker i en berättelse med andliga ting. När du till exempel läser 2 Kungaboken 5 kan du jämföra Naamans spetälska med en andlig utmaning som du står inför. Liksom Naaman har du kanske trott att Herren skulle begära ”något svårt” (v. 13) för att hjälpa dig. Vad lär du dig av Naamans upplevelse? Vad skulle vara motsvarigheten i ditt liv till att följa de enkla råden att ”tvätta dig, så blir du ren”?

Lägg märke till vilket inflytande Naamans upplevelse hade på hans tro på Israels Gud (se v. 15). Vilka upplevelser har stärkt din tro på Gud?

Se även Lukas 4:27; 1 Petrus 5:5–7; Alma 37:3–7; Ether 12:27; L. Whitney Clayton, ”Gör vad han än säger till er”, Liahona, maj 2017, s. 97–99; ”Naaman och Elisha” [Naaman and Elisha] (video), JesuKristiKyrka.org.

2 Kungaboken 6:8–23

”De som är med oss är fler än de som är med dem.”

Har du någonsin känt dig underlägsen och rädd och undrat, som Elishas unge tjänare gjorde: ”Vad ska vi ta oss till?” (Se 2 Kung. 6:8–23.) Vad tycker du är inspirerande med Elishas svar? Hur förändrar den här redogörelsen ditt sätt att tänka på och känna för dina prövningar, ansvar eller ansträngningar att leva efter evangeliet?

När du begrundar det, tänk då på president Henry B. Eyrings ord: ”Precis som för tjänaren så är det fler som är med er än dem ni ser som är emot er. En del av dem som är med er är osynliga för era jordiska ögon. Herren upprätthåller er och han kallar andra att stödja er” (”O ni som inträder”, Liahona, nov. 2008, s. 58).

Se även Psaltaren 121; Läran och förbunden 84:88.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

2 Kungaboken 2:1–14.Tänk på de människor som såg att Elisha ”tog … upp” Elias mantel – en symbol för hans profetiska kallelse. Hur kan det ha påverkat deras sätt att reagera på Elishas verksamhet? (Se även 1 Kung. 19:19.) Familjemedlemmarna kanske kan turas om att bära en ”mantel” och vittna om hur de har sett Herren stödja och stärka dem som kallats att verka i hans kyrka.

2 Kungaboken 4.Du kan be familjemedlemmarna läsa om ett av underverken i 2 Kungaboken 4 (se v. 1–7, 14–17, 32–35, 38–41, 42–44) och skriva en ledtråd för att hjälpa andra familjemedlemmar gissa vilket underverk han eller hon beskriver. Vad lär vi oss om Herren och hans underverk i det här kapitlet? Vilka underverk – stora eller små – har vi sett i våra liv?

2 Kungaboken 5:1–15.När ni läser de här verserna och begrundar det enkla som Naaman ombads att göra, tänk då på de enkla saker som vår profet har bett oss göra. Hur kan vår familj bli bättre på att följa hans uppmaningar?

Er familj kan också titta på videon ”Naaman och Elisha” [Naaman and Elisha] (JesuKristiKyrka.org) eller läsa ”Profeten Elisha” (i Berättelser ur Gamla testamentet).

2 Kungaboken 5:20–27.Hur kunde Gehasi ha haft nytta av att läsa ”Ärlighet och redbarhet” i Vägledning för de unga (s. 19)? Hur tar vi skada av oärlighet? Hur blir vi välsignade av att vara ärliga?

2 Kungaboken 6:13–17.Familjemedlemmarna skulle kanske tycka om att rita en bild av Elishas och hans tjänares upplevelse som beskrivs i de här verserna. Hur kan de här verserna hjälpa oss när vi känner oss ensamma eller överväldigade?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Himlens Gud är städs oss nära”, Psalmer, nr 192.

Förbättra vår undervisning

Uppmuntra till frågor. Frågor från barn är ett tecken på att de är redo att lära. Om du inte kan svara på deras frågor, så sök svar tillsammans med dem. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 25–26.)

Bild
Naaman tvättar sig i floden

Illustration av Naaman som blir botad från spetälska, av Paul Mann

Skriv ut