Det Gamle Testamente 2022
17.-23. oktober. Jeremias 30-33; 36; Klagesangene 1; 3: »Jeg vender deres sorg til fryd«


»17.-23. oktober. Jeremias 30-33; 36; Klagesangene 1; 3: ›Jeg vender deres sorg til fryd‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Gamle Testamente 2022 (2021)

»17.-23. oktober. Jeremias 30-33; 36; Klagesangene 1; 3«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2022

Billede
gravering af profeten Jeremias

Profeten Jeremias’ råb, fra en indgravering af den tyske kunstnergruppe Nazarenerne.

17.-23. oktober

Jeremias 30-33; 36; Klagesangene 1; 3

»Jeg vender deres sorg til fryd«

Når I nedskriver jeres indtryk, så tænk over, hvordan principperne i Jeremias og Klagesangene relaterer til de andre ting, I har lært i Det Gamle Testamente.

Nedskriv jeres indtryk

Da Herren kaldte Jeremias til at være en profet, fortalte han ham, at hans mission ville være »at rykke op med rode og … at rive ned« (Jer 1:10) – og at der i Jerusalem var masser af ugudelighed at rykke op og rive ned. Men dette var blot en del af Jeremias’ mission – han blev også kaldet »til at bygge op og til at plante« (Jer 1:10). Hvad kunne bygges eller plantes i de øde ruiner efter Israels oprør? Hvordan kan vi på tilsvarende vis genopbygge og plante igen, når synd eller modgang har lagt vores liv i ruiner? Svaret findes i »en retfærdigheds spire af Davids slægt« (Jer 33:15), den lovede Messias. Messias ville bringe »en ny pagt« (Jer 31:31) – én, der krævede mere end et overfladisk engagement eller ydre hengivenhed. Hans lov skulle lægges i vores »indre« og skrives i vores »hjerte.« Det er det, det virkelig betyder, at Herren vil »være [vores] Gud«, og at vi skal »være [hans] folk« (Jer 31:33). Det er en livslang proces, og vi vil stadig begå fejl og sørge fra tid til anden. Men når det sker, så har vi dette løfte fra Herren: »Jeg vender deres sorg til fryd« (Jer 31:13).

I kan finde en oversigt over Klagesangene under »Klagesangene« i Guide til skrifterne (scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Jeremias 30-31; 33

Herren vil føre Israel ud af fangenskab og indsamle dem.

I Jeremias 30-31; 33 hørte Herren israelitternes »klageråb, bitter gråd« (Jer 31:15) under deres fangenskab. Og han sendte dem budskaber med trøst og håb. Hvilke sætninger i disse kapitler tror I har givet israelitterne trøst og håb? Hvilke løfter finder I fra Herren til sit folk? Hvordan kan disse løfter være relevante for jer i dag?

Jeremias 31:31-34; 32:37-42

»De skal være mit folk, og jeg vil være deres Gud.«

Selvom israelitterne havde brudt deres pagt med Herren, profeterede Jeremias, at Herren igen ville oprette en »ny« og »evig pagt« med sit folk (Jer 31:31; 32:40). Den nye og evigtvarende pagt er »Jesu Kristi evangeliums fylde (se L&P 66:2). Den er ny, hver gang den åbenbares på ny efter en periode med frafald. Den er evigtvarende i den forstand, at den er Guds pagt, og at den har været gældende i enhver evangelisk uddeling, hvor folk har været villige til at modtage den« (Guide til skrifterne, »Nye og evigtvarende pagt«, scriptures.ChurchofJesusChrist.org; fremhævelse tilføjet).

Når I læser Jeremias 31:31-34; 32:37-42, så tænk over, hvad det betyder for jer at være en del af Guds pagtsfolk. Hvordan påvirker disse vers den måde, I ser på jeres pagtsforhold til Gud? Hvad betyder det at have hans lov skrevet i sit hjerte? (se Jer 31:33).

Se også Jeremias 24:7; Hebræerne 8:6-12.

Billede
en pige studerer skrifterne

Skrifterne kan inspirere os til at omvende os og vende os til Herren.

Jeremias 36

Skrifterne har kraft til, at jeg kan vende mig væk fra det onde.

Herren befalede Jeremias at nedskrive sine profetier i »en bogrulle«, eller papirrulle, for hvis folket hørte disse profetier, ville de måske »hver især vende om fra deres onde vej; så vil jeg tilgive dem deres skyld og deres synd« (Jer 36:2-3). Når I læser Jeremias 36, så bemærk, hvordan følgende personer betragtede disse profetier:

Herren:

Jeremias:

Baruk:

Jehudi og kong Jojakim:

Elnatan, Delaja og Gemarja:

Overvej, hvordan I betragter skrifterne og deres rolle i jeres liv. Hvordan har de hjulpet jer til at vende jer væk fra det onde?

Se også Julie B. Beck, »Thi min sjæl fryder sig over skrifterne«, Liahona, maj 2004, s. 107-109.

Klagesangene 1; 3

Herren kan lindre den sorg, vi oplever på grund af synd.

Klagesangene er en samling af digte, der er skrevet efter ødelæggelsen af Jerusalem og templet der. Hvorfor er det vigtigt, at disse klagesange blev bevaret og inkluderet i Det Gamle Testamente? Overvej, hvad metaforerne i Klagesangene 1 og 3 hjælper jer til at forstå ved den store sorg, Israel følte. Hvilke budskaber om håb i Kristus kan I finde? (Se især Klagesangene 3:20-33; se også Matt 5:4; Jak 4:8-10; Alma 36:17-20).

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Jeremias 31:3.Hvordan har vor himmelske Fader og Jesus Kristus vist deres »evige kærlighed« til os? Det kan måske hjælpe jeres familie til at mærke hans »trofasthed« at vise billeder af ting, som Kristus skabte eller gjorde for os under sin jordiske tjeneste.

Jeremias 31:31-34; 32:38-41.Overvej at lave en liste over ting i disse vers, som Herren lover, når vi indgår pagter med ham. Hvad lærer disse vers os om vigtigheden af vores pagter?

Jeres familie kan også skrive (eller tegne) noget på papirhjerter, der viser, hvad de føler over for Frelseren. Hvad betyder det at have hans lov skrevet i vores hjerte? (Se Jer 31:33). Hvordan viser vi Herren, at vi ønsker at være hans folk?

Jeremias 36.Hvordan kan I bruge Jeremias 36 til at hjælpe jeres familie med at lære om skrifternes betydning? (Se f.eks. v. 1-6, 10, 23-24, 27-28, 32). I kan bede et familiemedlem om at læse et vers fra dette kapitel, mens et andet familiemedlem skriver det ned, som Baruk gjorde for Jeremias. Hvorfor er vi taknemmelige for indsatsen fra mennesker som Baruk, der bevarede profeternes ord? Hvad kan vi gøre for at vise Herren, at vi værdsætter hans ord i skrifterne?

Klagesangene 3:1-17, 21-25, 31-32.Som familie kan I måske tale om, hvordan de følelser, der udtrykkes i Klagesangene 3:1-17, relaterer sig til de følelser, vi oplever, når vi synder. Hvordan kan budskaberne i v. 21-25, 31-32 påvirke vores liv?

Få flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Min Frelser elsker mig«, Børnenes sangbog, s. 42.

Gør jeres personlige studium bedre

Søg åbenbaring. Når I tænker over tingene i løbet af dagen, kan I få yderligere idéer og indtryk i forbindelse med de skrifter, I har studeret. Lad være med at tænke på studium af evangeliet som noget, I bør sætte tid af til, men som noget I altid gør. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 12).

Billede
Mand i hule ser trist ud, mens byen brænder udenfor.

Jeremias begræder Jerusalems ødelæggelse, af Rembrandt van Rijn

Udskriv