Oude Testament 2022
5–11 december. Haggaï; Zacharia 1–3; 7–14: ‘Heilig voor de Heere’


‘5–11 december. Haggaï; Zacharia 1–3; 7–14: “Heilig voor de Heere”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Oude Testament 2022 (2021)

‘5–11 december. Haggaï; Zacharia 1–3; 7–14’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2022

Afbeelding
Laietempel (Hawaï)

Laietempel (Hawaï)

5–11 december

Haggaï; Zacharia 1–3; 7–14

‘Heilig voor de Heere’

In de Schriften lezen bevordert openbaring. Stel u bij het lezen van Haggaï en Zacharia open voor boodschappen van de Heilige Geest.

Schrijf uw ingevingen op

Na tientallen jaren gevangenschap mocht een groep Israëlieten, onder wie waarschijnlijk de profeten Haggaï en Zacharia, naar Jeruzalem terugkeren. Sommigen herinnerden zich hoe Jeruzalem eruitzag voordat de stad werd verwoest. Stel u voor hoe ze zich gevoeld moeten hebben toen ze de ruïnes van hun huizen, hun bedehuizen en de tempel zagen. Tot de mensen die zich afvroegen of de tempel ooit weer zou lijken op het huis van de Heer ‘in zijn eerste heerlijkheid’ (Haggaï 2:4), sprak de profeet Haggaï de bemoedigende woorden van de Heer: ‘Wees sterk, heel de bevolking van het land, spreekt de Heere. Werk door, want Ik ben met u […]. Wees niet bevreesd!’ ‘Ik zal dit huis vullen met heerlijkheid, [en] in deze plaats zal Ik vrede geven.’ (Haggaï 2:5–6, 8, 10.)

Maar de heilige tempel was niet het enige dat heropgebouwd moest worden. In veel opzichten lag Gods volk geestelijk in puin. En een heilig volk heropbouwen, is moeilijker dan stenen uithakken en er een tempelmuur van maken. Op onze tempels staan de woorden ‘De Here gewijd’, en dat slaat niet alleen op het gebouw, maar ook op een levenswijze. Die woorden ‘op de bellen van de paarden’ en op ‘al de potten in Jeruzalem’ (Zacharia 14:20–21) zetten, heeft alleen zin als ze ook in ons hart staan gegrift. Ware toewijding vereist dat de woorden en wetten van de Heer ons werkelijk hebben ‘getroffen’ (Zacharia 1:6), en dat we toelaten dat zijn macht onze aard verandert zodat we heilig worden, zoals Hij is (zie Leviticus 19:2).

Zie voor een overzicht van de boeken Haggaï en Zacharia ‘Haggaï’ en ‘Zacharia’ in de Gids bij de Schriften.

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Haggaï 1; 2:1–9

‘Let aandachtig op uw wegen’

Er moesten veel belangrijke dingen gebeuren tijdens de heropbouw van Jeruzalem. Maar ongeveer 15 jaar nadat de Israëlieten naar de stad waren teruggekeerd, was de Heer ontevreden omdat ze geen hogere prioriteit hadden gegeven aan de heropbouw van de tempel (zie Haggaï 1:2–5; zie ook Ezra 4:24). Denk bij het lezen van Haggaï 1; 2:2–10 na over vragen als de volgende: Welke gevolgen moesten de Israëlieten dragen omdat de tempel niet klaar was? Welke zegeningen beloofde de Heer hun als ze zijn huis afwerkten? Neem deze gelegenheid te baat om ‘aandachtig op uw wegen’ te letten, na te denken over uw prioriteiten, en hoe u ze met die van de Heer in overeenstemming kunt brengen.

Zie ook Leer en Verbonden 95; Terence M. Vinson, ‘Ware discipelen van de Heiland’, Liahona, november 2019, 9–11.

Zacharia 1–3; 7–8;14

De Heer kan mij heilig maken.

Zuster Carol F. McConkie heeft gezegd: ‘Heiligheid houdt in dat we bij onze keuzes de Heilige Geest tot gids kunnen hebben. Heiligheid houdt in dat we de natuurlijke mens afleggen en een heilige worden door de verzoening van Christus, de Heer [Mosiah 3:19]. […] Onze hoop op heiligheid is op Christus, zijn barmhartigheid en genade gericht.’ (‘In prachtige heiligheid’, Liahona, mei 2017, 9–10.) Houd deze leringen in gedachten terwijl u de woorden leest die de Heer bij monde van de profeet Zacharia heeft gegeven, en waarmee Hij Israël oproept om heiliger te worden: Zacharia 1:1–6; 3:1–7; 7:8–10; 8:16–17. Schrijf op wat de Israëlieten van de Heer moesten doen, zodat Hij ze kon heiligen. Hoe helpt Hij u om heiliger te worden?

In Zacharia 2:10–11; 8:1–8; 14:9–11, 20–21 wordt beschreven hoe het zal zijn wanneer we allemaal in heiligheid bij de Heer wonen. Wat zou deze beschrijving hebben betekend voor de mensen die Jeruzalem weer opbouwden in de tijd van Zacharia? Wat betekent ze voor u?

Afbeelding
De triomfale intocht van Jezus in Jeruzalem

‘Zie, uw Koning zal tot u komen, rechtvaardig, en Hij is een Heiland, arm, en rijdend op een ezel’ (Zacharia 9:9). Triomfale intocht, Harry Anderson

Zacharia 9:9–11; 11:12–13; 12:10; 13:6–7; 14:1–9

Jezus is de beloofde Messias.

In Zacharia staan verschillende verwijzingen naar de aardse bediening van Jezus Christus en naar zijn uiteindelijke wederkomst. Vergelijk de volgende profetieën uit Zacharia met de corresponderende passages uit andere Schriftuur.

Wat bent u in deze passages over de Heiland te weten gekomen? Waarom is het belangrijk dat u deze passages begrijpt?

Zie ook ‘Messias’ in de Gids bij de Schriften (schriften.ChurchofJesusChrist.org).

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de thuisavond

Haggaï 1:2–7.Deze verzen kunnen uw gezinsleden inspireren om ‘aandachtig op [hun] wegen’ te letten. Misschien kunnen de gezinsleden zinsneden uit vers 6 uitbeelden. Wat leren we uit dit vers over de dingen van de wereld boven de dingen van God stellen? Evalueer samen de prioriteiten van uw gezin. U kunt een lied als ‘Ik wil graag als Jezus worden’ (Kinderliedjes, p. 40–41) zingen om te kijken wat er goed gaat in het gezin, en waar nog ruimte voor verbetering is.

Haggaï 2:1–9.Als voorbereiding op de bespreking van deze verzen kunt u het verhaal van de Provo City Centertempel (Utah, VS) vertellen. Die werd gebouwd op de plek waar een geliefde tabernakel was afgebrand. Bekijk eventueel de video ‘Provo City Center Temple Completed’ (ChurchofJesusChrist.org). Lees samen Haggaï 2:1–9 en vraag uw gezinsleden of er iets in hun leven is dat kan worden vergeleken met de heropbouw van de verwoeste tempel. Hoe bouwt de Heer ons weer op als we met een tragedie of tegenspoed te maken hebben gehad?

Zacharia 3:1–7.Lees deze verzen en laat uw gezinsleden wat vuile kleren zien. Hoe zou Jozua zich gevoeld hebben toen hij met vuile kleren voor de engel stond? In welk opzicht kunnen we zonde met vuile kleren vergelijken? Wat staat er in Zacharia 3:1–7 over vergeving? U kunt samen de kleren wassen en praten over de reinigende kracht van de verzoening van de Heiland.

Zacharia 8:1–8.Welk aspect van Zacharia’s visioen over de toekomst van Jeruzalem maakt indruk op ons? Wat staat erin dat we graag in onze maatschappij zouden zien? Hoe kunnen we de Heiland uitnodigen om ‘in [ons] midden te wonen’? (Zie Gary E. Stevenson, ‘Heilig huis, heilige tempel’, Liahona, 2009, 101–103.)

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen lied: ‘Ik wil graag als Jezus worden’, Kinderliedjes, p. 40–41.

Uw individuele studie verbeteren

Neem gelegenheden te baat om aan zelfevaluatie te doen. Bij uw Schriftstudie zult u vaak worden geïnspireerd om na te denken over uw toewijding aan onze hemelse Vader en Jezus Christus. Geef gehoor aan de ingevingen die u krijgt.

Afbeelding
Tijdlijn met foto’s van de Provotabernakel (Provo, Utah), die door een brand werd verwoest en herbouwd als de Provo City Centertempel.

Afdrukken