Oude Testament 2022
5–11 december. Haggaï; Zacharia 1–3; 7–14: ‘Heilig voor de Heere’


‘5–11 december. Haggaï; Zacharia 1–3; 7–14: “Heilig voor de Heere”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Oude Testament 2022 (2021)

‘5–11 december. Haggaï; Zacharia 1–3; 7–14’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2022

Afbeelding
Laietempel (Hawaï)

5–11 december

Haggaï; Zacharia 1–3; 7–14

‘Heilig voor de Heere’

Lees Haggaï en Zacharia met een gebed in het hart en denk na over de ingevingen die u krijgt. Hoe kunnen de leringen in deze boeken in de behoeften van de kinderen voorzien?

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Teken een vrolijk gezichtje op een vel papier. Laat de kinderen het om de beurt vasthouden. Laat ze bij hun beurt vertellen over iets wat ze over onze hemelse Vader en Jezus Christus aan het leren zijn waar ze blij van worden.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Haggaï 1:6–8

Ik kan God op de eerste plaats stellen.

‘Let aandachtig op uw wegen’ is een goede raad van de Heer voor de kinderen om na te gaan of ze de belangrijke dingen doen die God van ons vraagt.

Mogelijke activiteiten

  • Leg uit dat de Heer wilde dat de Israëlieten de tempel herbouwden, maar dat ze met andere dingen bezig waren. Lees Haggaï 1:7 voor en leg uit dat de Heer de Israëlieten met ‘let aandachtig op uw wegen’ wilde zeggen dat ze moesten nadenken of ze wel de belangrijkste dingen deden. Lees vers 8 voor en laat de kinderen doen alsof ze het gebergte ingaan, hout halen en het huis van de Heer herbouwen. Welke belangrijke dingen vraagt de Heer van ons?

  • Leg afbeeldingen van dingen die God belangrijk vindt omgekeerd op een tafel. Denk bijvoorbeeld aan de Schriften, gebed en de tempel. Laat de kinderen om de beurt een afbeelding kiezen en aan de klas tonen. Maak duidelijk waarom het belangrijk is dat we tijd uittrekken voor al die dingen in de afbeeldingen.

Zacharia 3:1–7

Jezus Christus kan mijn geest rein maken.

De vuile kleren van de hogepriester Jozua, beschreven in Zacharia 3:1–7, symboliseren wat er gebeurt als we zondigen. Dankzij de verzoening van Jezus Christus kunnen we rein worden, zoals Jozua rein werd toen hij nieuwe kleren kreeg.

Mogelijke activiteiten

  • Laat een vuil T-shirt rondgaan en lees Zacharia 3:3 voor. Laat vervolgens een schoon T-shirt rondgaan en lees vers 4 voor. Bespreek hoe we door verkeerde keuzes als het ware geestelijk vuil worden, maar dat de Heiland ons weer rein kan maken. Hoe voelen we ons als we rein en schoon zijn? Getuig dat we door bekering rein van onze zonden worden doordat Jezus Christus voor ons geleden heeft en gestorven is.

  • Toon zo mogelijk een foto van een bekende in het wit gekleed bij zijn of haar doop (of zie Evangelieplatenboek, nr. 103, 104). Waarom dragen we wit bij onze doop? Zing een liedje over de doop, zoals ‘Als ik gedoopt ben’ (Kinderliedjes, p. 53). Laat de kinderen zichzelf in de doopvont tekenen. Vraag wat ze ervan vinden om zich in de toekomst te laten dopen.

Zacharia 2:10; 9:9; 14:3–9

Profeten vertellen ons over Jezus Christus.

Zacharia profeteerde net als andere profeten uit het Oude Testament over Jezus Christus. Wat zeggen de profetieën in Zacharia 2:10; 9:9; 14:3–9 over Hem?

Mogelijke activiteiten

  • Laat een plaat zien waarop Jezus Christus op een ezel Jeruzalem binnengaat (zie Evangelieplatenboek, nr. 50). Vertel dat Zacharia vele jaren voordat Jezus op aarde kwam profeteerde dat Jezus Christus op een ezel Jeruzalem binnen zou rijden voordat Hij voor ons zou sterven. Lees Zacharia 9:9 voor. Laat de kinderen mensen op de plaat aanwijzen die zich zeer verheugen, en ook de ‘Koning’ aanwijzen. Wie is de Koning? Vraag waarom ze dankbaar zijn voor Jezus.

  • Lees enkele profetieën van Zacharia over de wederkomst van de Heiland voor, zoals die in Zacharia 2:10; 14:9. Laat ze tekenen hoe de wederkomst van Jezus er naar hun idee zal uitzien. Of zing met de klas een liedje over de wederkomst, zoals ‘Bij zijn wederkomst’ (Kinderliedjes, p. 46–47).

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Haggaï 1:2–8

‘Let aandachtig op uw wegen.’

We moeten ons allemaal bewust zijn van onze prioriteiten en tijd nemen om ‘aandachtig op [onze] wegen’ te letten. Hoe kunt u de kinderen inspireren om tijd uit te trekken voor de dingen van God?

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen in Haggaï 1:2–5 opzoeken waarom de Heer niet blij was met de Israëlieten. Laat ze een zinsnede uit vers 6 kiezen en er een tekening over maken. Laat de klas raden welke zinsnede elke tekening voorstelt. Bespreek dat tijd besteden aan andere dingen dan de Heer voor ogen heeft, lijkt op eten zonder verzadigd te worden, op ons kleden zonder warm te worden enzovoort. Waarom moeten we juist tijd uittrekken voor de dingen die voor de Heer belangrijk zijn?

  • Schrijf ‘Let aandachtig op uw wegen’ op het bord (vers 7). Laat ieder kind een lijst opstellen van dingen die hij of zij op een normale dag zoal doet, ook de dingen die de Heer van ons vraagt. Vraag ze ‘aandachtig op [hun] wegen’ te letten door te omcirkelen wat de Heer waarschijnlijk het belangrijkst acht. Hoe kunnen we elke dag steevast tijd uittrekken voor de dingen die de Heer wil dat we doen?

Afbeelding
meisje wordt gedoopt door man

We dragen witte kleding bij onze doop als teken dat Jezus Christus ons rein kan maken als we ons van onze zonden bekeren (zie Zacharia 3:3–4).

Zacharia 3:1–7

Door verbonden te sluiten en na te komen, kan ik meer op mijn hemelse Vader en Jezus Christus gaan lijken.

Zacharia zag in een visioen een hogepriester die Jozua heette, ‘in vuile kleren gekleed’ (Zacharia 3:3). Een engel gaf hem schone kleren en legde uit dat dit de reiniging van zijn zonden symboliseerde. Leg aan de hand van dit visioen de verbonden en zegeningen uit die met de doop gepaard gaan.

Mogelijke activiteiten

  • Lees met de klas Zacharia 3:1–7 en bespreek vragen als: Wat stelden Jozua’s ‘vuile kleren’ voor? Hoe worden we van onze zonden gereinigd? Hoe zijn onze doopverbonden een hulpmiddel om de wegen van de Heer te bewandelen?

  • Vraag vooraf aan een kind om tijdens de les iets over zijn of haar doop te vertellen. Neem met de klas de verbonden door die we bij de doop sluiten (zie Leer en Verbonden 20:37). Hoe worden we meer zoals onze hemelse Vader en Jezus Christus door onze beloften na te komen? Hoe helpt wekelijkse deelname aan het avondmaal om onze doopverbonden na te komen?

Zacharia 9:9–11; 11:12; 13:6–7

Jezus Christus is de geprofeteerde Messias.

Wat kunnen de kinderen uit Zacharia’s profetieën over Jezus Christus leren?

Mogelijke activiteiten

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Moedig de kinderen aan om iets op te schrijven wat ze in de klas hebben geleerd. Moedig ze aan om thuis te bespreken hoe ze daar een sterker getuigenis van kunnen krijgen.

Ons onderwijs verbeteren

Wees creatief. Gebruik de ideeën in dit lesschema om uw eigen creativiteit aan te wakkeren. Bedenk wat de kinderen in uw klas leuk zullen vinden en hoe ze verbanden tussen de Schriften en hun eigen leven kunnen ontdekken.

Afdrukken