Oude Testament 2022
28 november–4 december. Nahum; Habakuk; Zefanja: ‘De eeuwige wegen zijn van Hem’


‘28 november–4 december. Nahum; Habakuk; Zefanja: “De eeuwige wegen zijn van Hem”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Oude Testament 2022 (2021)

‘28 november–4 december. Nahum; Habakuk; Zefanja’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2022

Afbeelding
Jezus kijkt omhoog naar de sterren

‘De eeuwige wegen zijn van Hem’ (Habakuk 3:6). In het begin was het Woord, Eva Timothy

28 november–4 december

Nahum; Habakuk; Zefanja

‘De eeuwige wegen zijn van Hem’

Uw liefde voor de Schriften kan een krachtige invloed hebben op de kinderen in uw klas. Laat ze merken hoe dankbaar u voor Gods woord bent.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Laat de kinderen om de beurt gaan staan en doen alsof ze een profeet uit het Oude Testament ‘op de vestingwal’ zijn, zoals Habakuk (Habakuk 2:1). Laat ze de andere kinderen dan iets vertellen wat ze over Jezus Christus en zijn evangelie hebben geleerd.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Habakuk 2:3

God houdt Zich altijd aan zijn beloften.

De profeet Habakuk was ongerust over de goddeloosheid die hij onder het volk van Juda zag (zie Habakuk 1:2–4). De Heer verzekerde hem dat zijn beloften op de bestemde tijd vervuld zouden worden (zie Habakuk 2:3).

Mogelijke activiteiten

  • Geef enkele voorbeelden van dingen die goed zijn, maar alleen als we erop wachten – zoals fruit dat moet rijpen of deeg dat moet bakken. Wat zou er gebeuren als we het fruit of deeg voortijdig probeerden op te eten? Vertel dat de profeet Habakuk wilde weten wanneer de Heer de goddeloosheid om hem heen een halt zou toeroepen. Lees het antwoord van de Heer in Habakuk 2:3 voor. Maak duidelijk dat Habakuk, net als wij soms, moest wachten tot de Heer zijn beloften zou vervullen. Vertel wanneer u eens op een zegening moest wachten.

  • Bedenk samen dingen die God heeft beloofd – bijvoorbeeld dat Jezus Christus op aarde zal terugkeren of dat we weer bij God kunnen wonen. Laat de kinderen bij elk voorbeeld de zinsnede ‘verwacht [het], want [het] komt zeker’ zeggen.

Habakuk 2:14

Ik kan de aarde met kennis van Jezus Christus helpen vullen.

Habakuk profeteerde over de dag dat de hele wereld over Jezus Christus zou weten. Die profetie begint in deze tijd in vervulling te gaan. Hoe kunt u de kinderen aan die vervulling laten meewerken?

Mogelijke activiteiten

  • Zet een lege pot neer en geef ieder kind een klein voorwerp. Laat ieder kind iets vertellen wat Jezus deed of leerde, en hun voorwerp daarna in de pot stoppen. Lees Habakuk 2:14 en leg uit dat we de wereld met kennis van de Heer kunnen vullen, net zoals de kinderen net de pot met hun kennis van Hem hebben gevuld.

  • Toon een kaart van de wereld (zie Kaarten kerkgeschiedenis, nr. 7, ‘Wereldkaart’). Zoek samen de plek op waar ze wonen en plaatsen waar zendelingen die ze kennen hebben gediend. Getuig dat onze hemelse Vader wil dat alle mensen overal op aarde over Jezus Christus weten. Hoe kunnen wij andere mensen over Jezus vertellen? Vertel dat u de kinderen dingen hebt zien doen waardoor u iets over Jezus Christus leert. Bedenk samen wat ze nog meer kunnen doen.

  • Zing met de klas een liedje over het evangelie verkondigen, zoals ‘Een zendeling wil ik vandaag al zijn’ (Kinderliedjes, p. 90). Wat kunnen we anderen over Jezus Christus vertellen? Zie de Geloofsartikelen voor ideeën.

Zefanja 2:3

‘Zoek de Heere.’

Zefanja vertelde dat we de Heer moeten zoeken in tijden van grote goddeloosheid, zoals in deze laatste dagen. Hoe kunt u de kinderen aanmoedigen om Hem te zoeken?

Mogelijke activiteiten

  • Laat een afbeelding van Jezus zien en lees Zefanja 2:3 voor. Laat ze hun handen om hun ogen houden als een bril of verrekijker, en telkens wanneer u het woord ‘zoek’ voorleest naar de afbeelding kijken. Leg uit dat de profeet Zefanja wilde dat de mensen de Heer gingen zoeken. Hoe zoeken we de Heer? Waar vinden we Hem?

  • Gebruik de doe-pagina van deze week of bedenk een ander spel dat de kinderen aanmoedigt om de Heer te zoeken. Zing met de klas of beluister samen een liedje over dit onderwerp, zoals ‘Zoek de Heer’ (Kinderliedjes, p. 67). Bespreek hoe we volgens het liedje Jezus Christus in ons leven kunnen vinden.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Nahum 1:7

‘De Heere is goed, Hij is tot een vesting op de dag van de benauwdheid.’

We krijgen allemaal met dagen van ‘benauwdheid’ te maken. Hoe stimuleert u de kinderen om tot de Heer ‘hun toevlucht [te] nemen’ en bij Hem geestelijke veiligheid te zoeken in hun dagen van benauwdheid?

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen een afbeelding van een vesting of burcht zien. Waarom hebben mensen soms een vesting of burcht nodig? Laat de kinderen in Nahum 1:7 opzoeken wat volgens de profeet Nahum als een vesting of burcht voor ons is. Waar kan de Heiland ons tegen beschermen?

  • Laat de kinderen zichzelf en hun familieleden in een vesting of burcht tekenen. Moedig ze aan om woorden rondom de vesting te schrijven die de kwade invloeden in de wereld beschrijven. Laat ze woorden in de vesting schrijven die Jezus Christus beschrijven. Wat vraagt Hij ons te doen zodat wij zijn kracht en bescherming kunnen genieten? (Zie Leer en Verbonden 35:24.)

    Afbeelding
    stenen burcht

    ‘De Heere is goed, Hij is tot een vesting op de dag van de benauwdheid’ (Nahum 1:7).

Habakuk 3:17–19

Ik kan mij verheugen in Jezus Christus, ook als niet alles goed gaat.

Habakuk beschreef sommige beproevingen die zijn volk konden treffen, waaronder bomen of wijnstokken die geen vruchten voortbrengen. Hij zei dat zelfs als die dingen gebeurden, hij ‘dan toch in de Heere van vreugde [zou] opspringen’.

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen in Habakuk 3:17 lezen welke beproevingen er worden beschreven. Hoe zou iemand zich in die omstandigheden voelen? Met welke beproevingen kunnen de kinderen te maken krijgen? Lees met de klas in vers 18–19 hoe Habakuk zei dat hij zich zou voelen als die dingen hem overkwamen.

  • Zoek samen andere voorbeelden van mensen in de Schriften die zich zelfs in moeilijke tijden in de Heer verheugden. Er staan voorbeelden in Handelingen 16:19–25; Mosiah 24:10–15; en de toespraak van president Dieter F. Uchtdorf ‘Dankbaar in alle omstandigheden’ (Liahona, mei 2014, 70–77), in het bijzonder het gedeelte ‘Dankbaar in onze omstandigheden’. Waarom konden deze mensen blij zijn in moeilijke tijden? Hoe kunnen we hun voorbeeld volgen?

Zefanja 3:14–20

Wie Jezus Christus volgen, zullen vrede en blijdschap vinden.

Zefanja 3:14–20 beschrijft de blijde dag wanneer Jezus Christus, ‘de Koning van Israël’, onder zijn volk zal regeren en ‘Zich over [ons zal] verblijden met gejuich’ (vers 15, 17).

Mogelijke activiteiten

  • Lees met de klas Zefanja 3:14. Laat ieder kind dan naar keuze in een van de verzen in Zefanja 3:15–20 iets opzoeken wat ons ‘blij’ kan maken en doet opspringen ‘van vreugde’. Vraag naar hun bevindingen.

  • Door welke lofzangen of kinderliedjes krijgen ze het gevoel in Zefanja 3:14: ‘Wees blij en spring op van vreugde met heel uw hart’? Zing enkele liedjes met de klas en moedig de kinderen aan om te praten over de vreugde die ze in het evangelie van Jezus Christus vinden.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Laat de kinderen een tekstverwijzing opschrijven waar ze thuis over willen praten (of schrijf die voor ze op).

Ons onderwijs verbeteren

Help de kinderen om de Geest te herkennen. Let op momenten wanneer de kinderen de invloed van de Geest voelen. Maak ze dan duidelijk dat die gevoelens van de Heilige Geest komen.

Afdrukken