Tule ja seuraa minua
20.–26. tammikuuta. 1. Nefi 11–15: ”Heidät varustettiin vanhurskaudella ja Jumalan voimalla”


”20.–26. tammikuuta. 1. Nefi 11–15: ’Heidät varustettiin vanhurskaudella ja Jumalan voimalla’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Mormonin kirja 2020, 2020

”20.–26. tammikuuta. 1. Nefi 11–15”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2020

Kuva
ihmisiä syömässä elämän puun hedelmää

Mitä makeinta, Miguel Angel González Romero

20.–26. tammikuuta

1. Nefi 11–15

”Heidät varustettiin vanhurskaudella ja Jumalan voimalla”

Lue luvut 1. Nefi 11–15 pitäen mielessäsi lapset, joita opetat, ja kirjoita muistiin mahdollisesti saamiasi vaikutelmia.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Näytä kuvaa Lehin näystä elämän puusta ja pyydä lapsia kertomaan, mitä he muistavat oppineensa tästä näystä edellisellä viikolla. Kysy heiltä, ovatko he sen jälkeen oppineet siitä jotakin lisää.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

1. Nefi 11:16–33

Taivaallinen Isä lähetti Poikansa Jeesuksen Kristuksen maan päälle, koska Hän rakastaa minua.

Nefi näki näyssä Jeesuksen Kristuksen elämän ja palvelutyön. Pohdi, mitä luokkasi lapset voisivat oppia Vapahtajasta luvun 1. Nefi 11 pohjalta.

Mahdollisia toimintoja

  • Anna kullekin lapselle kuva, joka esittää yhtä Vapahtajan elämän tapahtumista, joista on ennustettu jakeissa 1. Nefi 11:20, 24, 27, 31 ja 33 (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 30, 35, 39, 4257). Kun luet näitä jakeita, pyydä lapsia nostamaan saamansa kuva ylös, kun he kuulevat jakeen, joka sopii heidän kuvaansa.

  • Kerro lapsille joitakin niistä asioista, joita Nefi sai tietää siitä, mitä Jeesus Kristus tekisi elämänsä aikana (ks. 1. Nefi 11:16–33), ja näytä heille kuvia näistä tapahtumista (ks. esim. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 41, 46, 47, 49, 56, 57, 58, 59). Kerro, mitä Vapahtaja on tehnyt sinun hyväksesi. Näytä kuvia, jotka auttavat lapsia miettimään tapoja, joilla voimme kertoa muille Jumalan rakkaudesta (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 109, 110, 115).

1. Nefi 13:26–29, 35–36, 40

Mormonin kirja opettaa kallisarvoisia totuuksia.

Miksi sinä olet kiitollinen Mormonin kirjasta? Mieti, millä tavoin sinä voisit todistaa lapsille Mormonin kirjasta.

Mahdollisia toimintoja

  • Piirrä tauluun jokin kuva ja kehota lapsia muuttamaan sitä tai pyyhkimään siitä osia, jotta siitä tulee erilainen. Auta heitä ymmärtämään, että tuon kuvan tavoin joitakin kohtia Raamatusta oli ajan myötä muutettu tai poistettu. Lue jakeesta 1. Nefi 13:40 osia, joissa opetetaan, kuinka Mormonin kirja (josta Nefi käyttää ilmausta ”nämä viimeiset aikakirjat”) auttaa meitä ymmärtämään niitä selkeitä ja kallisarvoisia asioita, jotka ovat kadonneet Raamatusta.

  • Piilota eri puolille huonetta kuvia, jotka esittävät sellaisia evankeliumin totuuksia, joita selvennetään Mormonin kirjassa, kuten esimerkiksi kastetta, sakramenttia ja ylösnousemusta. Kehota lapsia etsimään nämä kuvat. Selitä, että Mormonin kirja palautti evankeliumin totuuksia, jotka olivat olleet kadoksissa.

1. Nefi 15:23–25

Jumalan sana antaa minulle voimaa.

Kuinka voit opettaa lapsille Jumalan sanan vahvuudesta, turvasta ja voimasta käyttämällä apuna mielikuvaa rautakaiteesta?

Mahdollisia toimintoja

  • Aseta esille jokin kuva Lehin unesta, esimerkiksi se, joka on julkaisun Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi edellisen viikon oppimisehdotuksessa. Pyydä lapsia etsimään kuvasta rautakaide ja auta heitä ymmärtämään, kuinka Jumalan sanasta kiinni pitäminen voi suojella meitä (ks. 1. Nefi 15:23–24). Samalla kun luet jakeen 24, anna lapsille jotakin rautakaiteen kaltaista, kuten jokin putki tai keppi, josta he voivat pitää kiinni. Mistä me voimme löytää Jumalan sanan? Mitä me voimme tehdä, jotta Jumalan sanasta tulee osa meidän jokapäiväistä elämäämme?

  • Auta lapsia värittämään ja täydentämään tämän viikon toimintasivu. Millä tavoin me pidämme lujasti kiinni Jumalan sanasta? (Ks. 1. Nefi 15:24.)

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

1. Nefi 11:16–33

Taivaallinen Isä lähetti Jeesuksen Kristuksen maan päälle, koska Hän rakastaa minua.

Nefi näki näyssään taivaallisen Isän suunnitelman meidän varallemme, ja Jeesus Kristus oli keskeinen osa tuota näkyä.

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia yhdistämään kohdan 1. Nefi 11:16–33 jakeita kuviin, joissa esitetään jakeissa kuvailtuja tapahtumia (kuten esimerkiksi 1. Nefi 11:20, 24, 27, 29, 31, 33; ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 30, 35, 38, 39, 4257). Mitä lapset oppivat Kristuksesta näiden jakeiden ja kuvien pohjalta?

  • Kysy lapsilta, miksi Jeesus Kristus on heille tärkeä. Laulakaa jokin Vapahtajasta kertova laulu, kuten ”Hän antoi Poikansa” (Lasten laulukirja, s. 20–21). Kysy lapsilta, mitä tämä laulu opettaa Jeesuksesta. Kehota lapsia käyttämään tulevalla viikolla aikaa siihen, että he ajattelevat Jeesusta Kristusta, ja kertomaan kokemuksistaan luokassa ensi viikolla.

Kuva
erikielisiä Mormonin kirjoja

Mormonin kirja sisältää Jeesuksen Kristuksen evankeliumin.

1. Nefi 13:26–29, 35–36, 40

Mormonin kirja opettaa kallisarvoisia totuuksia.

Mitä lapset tietävät luopumuksesta? Miten voit auttaa heitä ymmärtämään, kuinka tärkeä osuus Mormonin kirjalla on niiden evankeliumin totuuksien palauttamisessa, jotka katosivat luopumuksen aikana?

Mahdollisia toimintoja

  • Lukekaa yhdessä jakeet 1. Nefi 13:26–29. Kehota lapsia panemaan merkille, mitä tapahtuu, kun ihmisillä ei ole evankeliumin selkeitä ja kallisarvoisia totuuksia. Millä tavalla Herra palautti kadoksissa olleita totuuksia? (Ks. jakeet 35–36, 40.) Kehota lapsia lausumaan oma todistuksensa totuuksista, joita he ovat oppineet Mormonin kirjasta, tai todista niistä itse.

  • Miksi on hyödyllistä, että on enemmän kuin yksi silminnäkijä tai todiste? Piirrä tauluun piste ja kirjoita sen viereen nimeksi Raamattu. Pyydä jokaista lasta piirtämään sen läpi eri suuntiin menevä suora viiva, mikä havainnollistaa sitä, että Raamatun opetuksia voi tulkita monin eri tavoin, kun meillä on ainoastaan Raamattu. Pyyhi nuo viivat pois ja piirrä toinen piste, jonka viereen kirjoitat nimeksi Mormonin kirja. Kehota yhtä lasta piirtämään suora viiva kummankin pisteen läpi, mikä havainnollistaa sitä, että kun Raamattua ja Mormonin kirjaa käytetään yhdessä, on olemassa vain yksi tapa tulkita evankeliumia.

  • Auta lapsia opettelemaan ulkoa kahdeksas uskonkappale.

1. Nefi 15:23–25

Jumalan sana antaa minulle voimaa vastustaa kiusausta.

Kuinka voit auttaa opettamiasi lapsia vahvistamaan todistustaan pyhistä kirjoituksista? Pohdi tätä kysymystä lukiessasi jakeita 1. Nefi 15:23–25 ja käytä oheisia toimintoja omien ideoidesi lisänä.

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia tekemään lyhyt yhteenveto elämän puuta koskevasta näystä (ks. 1. Nefi 811). Mikä esti ihmisiä pääsemästä puun luokse? Mikä auttoi heitä pääsemään sen luokse? Kehota lapsia lukemaan jakeet 1. Nefi 15:23–25. Kuinka rautakaide auttoi ihmisiä pääsemään pimeyden sumujen läpi? Kuinka Jumalan sanan lukeminen voi auttaa meitä vastustamaan nykypäivän kiusauksia ja pimeyttä?

  • Tehkää lasten kanssa tämän viikon toimintasivun tehtävä. Samalla kun lapset tekevät sitä, pyydä heitä puhumaan kiusauksista, joita he kohtaavat. Kuinka he voivat muistaa pitää kiinni rautakaiteesta joka päivä?  

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kannusta lapsia näyttämään perheelleen toimintasivusta tekemäänsä ”rautakaidetta” ja kertomaan, kuinka he voivat pitää kiinni rautakaiteesta lukemalla pyhiä kirjoituksia.

Näin kehitymme opettamisessa

Käytä kuva-aineistoa ja muita havaintovälineitä saadaksesi oppilaat mukaan. Kun opetat lapsille pyhien kirjoitusten kertomusta, keksi tapoja auttaa heitä kuvittelemaan tapahtumia mielessään. Voisit käyttää kuvia, videoita, käsinukkeja, asuja ja niin edelleen.

Tulosta