Kom och följ mig
20–26 januari. 1 Nephi 11–15: ”Beväpnade med rättfärdighet och med Guds kraft”


”20–26 januari. 1 Nephi 11–15: ’Beväpnade med rättfärdighet och med Guds kraft’”, Kom och följ mig – för Primär: Mormons bok 2020 (2020)

”20–26 januari. 1 Nephi 11–15”, Kom och följ mig – för Primär: 2020

Bild
människor som äter av frukten från livets träd

Sötare än all sötma, av Miguel Angel González Romero

20–26 januari

1 Nephi 11–15

”Beväpnade med rättfärdighet och med Guds kraft”

Läs 1 Nephi 11–15 med barnen du undervisar i åtanke och skriv ner de intryck du får.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Visa en bild på Lehis syn av livets träd och be barnen berätta vad de kommer ihåg av det de lärde sig om den här synen förra veckan. Fråga dem om de har lärt sig något nytt om den sedan dess.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: Yngre barn

1 Nephi 11:16–33

Min himmelske Fader sände sin Son Jesus Kristus till jorden för att han älskar mig.

Nephi såg Jesus Kristus och hans liv och verksamhet i en syn. Fundera över vad barnen i din klass kan lära sig om Frälsaren i 1 Nephi 11.

Möjliga aktiviteter

  • Ge varje barn en bild som illustrerar en av de händelser i Frälsarens liv som förutsades i 1 Nephi 11:20, 24, 27, 31 och 33 (se Evangeliebilder, nr 30, 35, 39, 4257). Medan ni läser de här verserna ber du barnen hålla upp sin bild när de hör de verser som hör ihop med den.

  • Berätta för barnen om några av de saker Nephi fick veta att Jesus Kristus skulle göra under sitt liv (se 1 Nephi 11:16–33), och visa bilder av några av de här händelserna (se till exempel Evangeliebilder, nr 41, 46, 47, 49, 56, 57, 58, 59). Berätta vad Frälsaren har gjort för dig. Visa bilder som hjälper barnen att komma på sätt att dela med oss av Guds kärlek (se Evangeliebilder, nr 109, 110, 115).

1 Nephi 13:26–29, 35–36, 40

Mormons bok undervisar om dyrbara sanningar.

Varför är du tacksam för Mormons bok? Fundera på hur du kan bära ditt vittnesbörd om Mormons bok för barnen.

Möjliga aktiviteter

  • Rita en bild på tavlan och be barnen ändra eller ta bort delar av bilden så att den ser annorlunda ut. Hjälp dem förstå att en del saker i Bibeln ändrades och togs bort med tiden, precis som i den här bilden. Läs delar av 1 Nephi 13:40 som undervisar om hur Mormons bok (som Nephi kallar ”dessa sista uppteckningar”) hjälper oss förstå de ”tydliga och dyrbara stycken” som försvann ur Bibeln.

  • Göm bilder runt om i rummet som representerar evangeliesanningar som tydliggörs i Mormons bok, som till exempel dop, sakramentet och uppståndelsen. Be barnen hitta bilderna. Förklara att Mormons bok återställde evangeliesanningar som hade gått förlorade.

1 Nephi 15:23–25

Guds ord ger mig kraft.

Hur kan du använda bilden av ledstången av järn för att lära barnen om styrkan, tryggheten och kraften i Guds ord?

Möjliga aktiviteter

  • Visa en bild av Lehis dröm, som den i förra veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer. Be barnen hitta ledstången av järn i bilden, och hjälp dem förstå hur vi kan bli beskyddade när vi håller fast vid Guds ord (se 1 Ne. 15:23–24). Ge barnen något som liknar en ledstång av järn att hålla i, som ett rör eller en pinne, medan du läser vers 24. Var kan vi finna Guds ord? Vad kan vi göra för att göra Guds ord till en del av våra liv varje dag?

  • Hjälp barnen färglägga och slutföra veckans aktivitetssida. Hur ”håller [vi] fast” vid Guds ord? (1 Ne. 15:24.)

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: Äldre barn

1 Nephi 11:16–33

Min himmelske Fader sände sin Son Jesus Kristus till jorden för att han älskar mig.

Nephi hade en syn i vilken han bevittnade vår himmelske Faders plan för oss, och Jesus Kristus var en central del av den synen.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen matcha verser från 1 Nephi 11:16–33 med bilder som visar vad verserna beskriver (som 1 Ne. 11:20, 24, 27, 29, 31, 33; se Evangeliebilder, nr 30, 35, 38, 39, 4257). Vad lär sig barnen om Kristus av verserna och bilderna?

  • Fråga barnen varför Jesus Kristus är viktig för dem. Sjung en sång om Frälsaren, som till exempel ”Han sände sin son” (Barnens sångbok, s. 20–21), och fråga barnen vad den här sången lär oss om Jesus. Be barnen ta sig tid under veckan att tänka på Jesus Kristus och berätta om sina upplevelser på lektionen nästa vecka.

Bild
exemplar av Mormons bok på olika språk

Mormons bok innehåller Jesu Kristi evangelium.

1 Nephi 13:26–29, 35–36, 40

Mormons bok undervisar om dyrbara sanningar.

Vad vet barnen om avfallet? Hur kan du hjälpa dem förstå vilken viktig roll Mormons bok har i att återställa evangeliesanningar som gick förlorade under avfallet?

Möjliga aktiviteter

  • Läs 1 Nephi 13:26–29 tillsammans och be barnen leta efter vad som händer när människor inte har evangeliets ”tydliga och dyrbara” sanningar. Hur återställde Herren sanningar som gått förlorade? (Se v. 35–36, 40.) Be barnen bära sina vittnesbörd om sanningar de har lärt sig av Mormons bok, eller bär ditt eget vittnesbörd.

  • Visa videon ”Mormons bok – en bok från Gud” (ChurchofJesusChrist.org) för att visa hur Bibeln och Mormons bok tillsammans undervisar om sanningen. Varför är det bra att ha fler än ett vittne? Rita en prick på tavlan och kalla den Bibeln. Låt alla barnen rita olika raka linjer som går genom pricken för att visa att lärdomarna i Bibeln kan tolkas på många sätt när Bibeln står ensam. Sudda ut linjerna och rita en andra prick som du kallar Mormons bok. Be ett barn rita en rak linje som går genom båda prickarna för att visa att det bara finns ett sätt att tolka evangeliet när Bibeln och Mormons bok används tillsammans.

  • Hjälp barnen lära sig åttonde trosartikeln utantill.

1 Nephi 15:23–25

Guds ord ger mig kraft att motstå frestelser.

Hur kan du hjälpa barnen du undervisar att stärka sina vittnesbörd om skrifterna? Fundera på den här frågan medan du läser 1 Nephi 15:23–25, och använd aktiviteterna nedan som tillägg till dina egna idéer.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen sammanfatta synen om livets träd (se 1 Ne. 811). Vad hindrade människor från att nå fram till trädet? Vad hjälpte dem nå det? Be barnen läsa 1 Nephi 15:23–25. Hur hjälpte ledstången av järn människorna att ta sig genom mörkrets dimmor? Hur kan vi få hjälp att motstå frestelser och mörker genom att läsa Guds ord i dag?

  • Gör färdig aktivitetssidan med barnen. Medan de gör den, fråga dem om några frestelser barn står inför. Hur kan de komma ihåg att hålla fast vid ledstången av järn varje dag?

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Uppmuntra barnen att visa sina ”ledstänger av järn” som de gjorde på aktivitetssidan för sina familjer och berätta hur de kan hålla fast vid ledstången av järn genom att läsa skrifterna.

Förbättra vår undervisning

Använd konst för att engagera eleverna. När du lär barnen en berättelse ur skrifterna, hitta då sätt för dem att kunna visualisera den. Du kan använda bilder, videor, dockor, utklädning, med mera.

Skriv ut