Kom, følg med meg
10.–16. februar. 2 Nephi 6–10: “Hvor stor er ikke vår Guds plan!”


“10.–16. februar. 2 Nephi 6–10: ‘Hvor stor er ikke vår Guds plan!’” Kom, følg med meg – for Primær: Mormons bok 2020 (2020)

“10.–16. februar. 2 Nephi 6–10”, Kom, følg med meg – for Primær: 2020

Bilde
Jesus ber i Getsemane

Not My Will, But Thine, Be Done [La ikke min vilje skje, bare din], av Harry Anderson

10.–16. februar

2 Nephi 6–10

“Hvor stor er ikke vår Guds plan!”

Mens du leser 2 Nephi 6–10 skulle du søke Åndens veiledning om hva du kan undervise. Denne oversikten og Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier kan inspirere til flere ideer.

Skriv ned dine inntrykk

Bilde
delingsikon

Oppmuntre til å dele

Oppmuntre barna til å bytte på å dele noe de lærte om Jesus Kristus og hans forsoning mens de studerte 2 Nephi 6–10 individuelt eller med familien.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre barn

2 Nephi 9:7–13, 20–23

Jesus Kristus frelser meg fra synd og død.

Hvordan kan du bruke 2 Nephi 9:7–13 og 20–23 for å hjelpe barna å forstå at Jesus Kristus frelser alle fra død, og gjør det mulig for oss å omvende oss fra synd?

Mulige aktiviteter

  • Fortell barna en historie om en person som falt ned i en grop som var så dyp at han eller hun ikke klarte å klatre ut igjen. En mann kom forbi og hjalp personen ut av gropen. Du kan gjerne tegne et bilde av denne historien på tavlen eller rollespille den sammen med barna. Forklar at gropen er som døden, og mannen som hjalp personen er som Jesus Kristus, som reddet alle mennesker fra døden ved å gi oss oppstandelsens gave. Fortell barna at den samme mannen falt ned i en annen grop også. Denne gangen ga redningsmannen personen en stige å klatre ut av gropen med. Forklar at denne gropen er som synd og stigen er Jesu Kristi forsoning, som lar oss omvende oss og bli tilgitt for våre synder. Les 2 Nephi 9:22–23, og bær vitnesbyrd om Jesus Kristus og hans forsoning.

  • Syng en sang om Jesu Kristi kjærlighet sammen, for eksempel “Min Frelsers kjærlighet” (Barnas sangbok, 42–43). Be barna tegne bilder av ting som hjelper dem å vite at Frelseren elsker dem.

2 Nephi 9:49

“Mitt hjerte fryder seg ved rettferdighet.”

Hvordan kan du oppmuntre barna du underviser til å “[fryde] seg ved rettferdighet”, eller adlyde Herren med glede? (2 Nephi 9:49).

Mulige aktiviteter

  • Les 2 Nephi 9:49 for barna, og hjelp dem å finne og forstå hva Jakob sa han elsket og hva han hatet. Fortell om situasjoner der et barn gjør et godt valg eller et dårlig valg, og be barna reise seg når valget fører til glede og sitte ned når valget fører til sorg. Hvorfor bringer det oss glede når vi velger det rette? Når har du følt glede når du har valgt det rette?

  • Syng en sang sammen om gleden vi føler når vi er lydige, for eksempel “Når vi hjelper” (Barnas sangbok, 108), og be barna lytte etter hva det er som gjør oss glade. La barna etter tur late som de er en mor eller en far som ber de andre barna om å gjøre noe. Be de andre barna øve seg på adlyde med glede.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Eldre barn

2 Nephi 6; 7:1–2

Herren vil alltid oppfylle sine løfter.

Å forstå at Herren alltid holder sine løfter kan hjelpe barna å utvikle tro på ham og tillit til å adlyde budene.

Mulige aktiviteter

  • Be barna snakke om noen løfter de har inngått, slik som et løfte de har inngått med en venn eller paktene de inngikk ved dåpen. Hvorfor er det av og til vanskelig å holde våre løfter? Hvorfor er det viktig å holde våre løfter? Les følgende utsagn: “Gud Herren vil oppfylle sine pakter som han har inngått med sine barn” (2 Nephi 6:12). Gi et eksempel på hvordan Gud holdt sitt løfte, selv om velsignelsene ikke kom med en gang.

  • Vis et bilde av Jesus ved siden av et bilde av et barn. Les 2 Nephi 7:1, og forklar at når Guds folk slutter å adlyde hans evangelium, er det som om de har “skilt” seg fra ham. Flytt bildet av barnet bort fra bildet av Jesus for å vise at når vi ikke holder våre pakter, slik som dåpspakten, fjerner vi oss fra vår himmelske Fader og Frelseren. (For å repetere dåpspaktene, se L&p 20:37.) Hvordan lar Frelserens forsoning oss komme nærmere ham igjen? Mens dere snakker sammen om dette, be barna flytte bildene nærmere hverandre igjen.

2 Nephi 9:10–23

Jesus Kristus frelser meg fra synd og død.

Hvordan kan du bruke 2 Nephi 9:10–23 for å hjelpe barna å forstå at Jesus Kristus er deres Frelser?

Mulige aktiviteter

  • Be barna hjelpe deg å tegne en sti på tavlen, og be dem legge til noen hindringer eller blokkeringer langs stien. Les 2 Nephi 9:10 sammen, og be barna merke hindringene på stien med ord fra versene som beskriver hindringer som kan hindre oss i å komme tilbake til Gud. Snakk deretter sammen om hvordan Jesus Kristus overvant disse hindringene for oss (se 2 Nephi 9:21–23), og når du gjør det, be barna viske ut hindringene.

  • Vis et bilde av Adam and Eva, for eksempel Adam og Eva forlater Edens hage (ChurchofJesusChrist.org). Forklar at da Adam og Eva spiste av frukten som Gud hadde bedt dem om å ikke spise av i Edens hage, brakte de synd og død inn i verden. Vis et bilde av Jesus Kristus. For å hjelpe barna å forstå hvordan Jesus overvant synd og død, fortell historien om personen som falt ned i en grop, som du finner i det første undervisningsforslaget under “Yngre barn” i denne oversikten. Be så barna tegne bilder av denne historien eller rollespille den. Les 2 Nephi 9:21–23, og bær vitnesbyrd om Jesus Kristus og hans forsoning.

  • Hjelp hvert barn å finne en sang om Frelserens forsoning i enten salmeboken eller Barnas sangbok (emneregisteret i disse bøkene kan være nyttig). Be hvert barn finne og dele uttrykk fra sangen som beskriver hva Jesus gjorde for oss. Be barna dele sine tanker og følelser om Frelserens forsoning, eller del ditt vitnesbyrd.

2 Nephi 9:20, 28–29, 42–43

Jeg blir velsignet når jeg følger Guds råd.

Hjelp barna å bygge et sterkt fundament av tillit til Gud slik at når deres kunnskap og evner øker, vil de fortsette å sette sin lit til ham og følge hans råd.

Mulige aktiviteter

  • Be barna fortelle deg om noe de vet mye om, for eksempel en favorittbok eller en hobby. Be et barn lese 2 Nephi 9:20, og bær vitnesbyrd om at Gud “vet alle ting.” Hvorfor er det viktig at vi forstår at Gud vet alt?

  • Be barna forestille seg at de hørte en venn si at Kirkens bud eller læresetninger er tåpelige. Hva ville de ha sagt til sin venn? Hvorfor er det viktig å stole på Guds råd selv om vi ikke helt forstår det? Oppfordre barna til å se i 2 Nephi 9:20, 28–29, og 42–43 for få hjelp til å tenke over og snakke om disse spørsmålene.

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Hjelp barna å tenke på måter de kan undervise sin familie om det de har lært om Jesus Kristus og hans forsoning. De kan for eksempel bruke denne ukens aktivitetsside til å forklare hvordan Frelseren hjelper oss å overvinne synd og død.

Vi kan forbedre vår undervisning

Bruk aktivitetssider. Mens barna jobber med aktivitetssider, kan du bruke tiden til å hjelpe dem å se hvordan aktiviteten er knyttet til prinsippene fra leksjonen og hvordan prinsippene angår deres liv.

Skriv ut