Kom, følg med meg
17.–23. februar. 2 Nephi 11–25: “Vi gleder oss i Kristus”


“17.–23. februar. 2 Nephi 11–25: ‘Vi gleder oss i Kristus’”, Kom, følg med meg – for Primær: Mormons bok 2020 (2020)

“17.–23. februar. 2 Nephi 11–25”, Kom, følg med meg – for Primær: 2020

Bilde
Jesaja skriver på skriftruller

17.–23. februar

2 Nephi 11–25

“Vi gleder oss i Kristus”

Din forberedelse til undervisningen begynner mens du leser 2 Nephi 11–25. Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier kan hjelpe deg å forstå disse kapitlene, og dette leksjonsutkastet kan gi deg undervisningsforslag.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Gjennomgå kort sammen med barna det de lærte om Frelseren og hans forsoning forrige uke. Hvis de delte det de lærte med sine familier, oppmuntre dem til å snakke om det.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre barn

2 Nephi 12:2–3

Tempelet er Herrens hus.

Jesajas profeti om “fjellet der Herrens hus står” kan være en anledning for deg å undervise barna om tempelet og hjelpe dem å se frem til å reise dit en dag.

Mulige aktiviteter

  • La et barn holde et bilde av et tempel (du finner et i denne ukens leksjonsutkast i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier), og be barna fortelle hva de vet om tempelet. Les 2 Nephi 12:3, og forklar at i dette verset profeterer en profet ved navn Jesaja at det vil være templer i de siste dager. Les verset igjen, og påpek at når vi reiser til tempelet, vil Herren “lære oss sine veier” og hjelpe oss å “vandre på hans stier.”

  • Lag en sti på gulvet, og legg et tildekket bilde av tempelet i enden av stien. La barna gå på stien, og mens de gjør det, kan du hjelpe dem å repetere utrykket “vandre på hans stier.” Når barna kommer frem til slutten av stien, la dem ta bort det som dekker bildet. Hva betyr det å vandre på Guds stier?

  • Syng en sang om tempelet sammen med barna, for eksempel “Jeg ser vår Herres tempel” (Barnas sangbok, 99). Hjelp dem å finne ord eller uttrykk i sangen som underviser om hva tempelet er og hva vi gjør der.

2 Nephi 19:6; 25:26

“Vi gleder oss i Kristus.”

Nephi og Jesaja hadde vitnesbyrd om Frelseren, og deres vitnesbyrd ga dem glede. Hjelp barna å se at du “gleder [deg] i Kristus.”

Mulige aktiviteter

  • Be et barn holde et bilde av da Jesus Kristus ble født (for eksempel Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 30). Hjelp barna å finne Jesusbarnet i bildet. Les 2 Nephi 19:6 eller vis videoen “A Savior Is Born – Christmas Video” (ChurchofJesusChrist.org), og be barna peke på Jesus når de hører ordene barn og sønn. Forklar at profeten Jesaja, som skrev ordene i 2 Nephi 19:6, visste om Jesu Kristi fødsel hundrevis av år før det skjedde.

  • Fortell en historie om en gang da Jesus Kristus bragte glede til andre, for eksempel “Jesus Heals a Man Born Blind” [Jesus helbreder en mann som var født blind] eller “Suffer the Little Children to Come unto Me” [La de små barn komme til meg] (ChurchofJesusChrist.org). Påpek de gledelige stundene i historien. Les 2 Nephi 25:26 og snakk om hvorfor du “gleder [deg] i Kristus”. Be barna snakke om hvordan Jesus bringer dem glede.

2 Nephi 21:6–922

Tusenårsriket vil være en tid med fred og glede.

Etter hans annet komme, vil Jesus Kristus bo sammen med sitt folk i en periode med fred kalt tusenårsriket.

Mulige aktiviteter

  • Vis barna bilder av dyrene som nevnes i 2 Nephi 21:6–7, og be barna si navnet på de forskjellige dyrene. Forklar at disse dyrene vanligvis er fiender, men Jesaja forkynte at etter at Jesus Kristus kommer igjen, vil det være en tid med fred som kalles tusenårsriket, der dyrene ikke vil skade hverandre. Hvordan kan vi følge disse dyrenes eksempel i måten vi behandler hverandre på? Be barna tegne bilder av disse dyrene som lever fredfullt sammen.

  • Les 2 Nephi 22:5, og be barna hjelpe deg å finne en sang som beskriver de “herlige ting” som Herren har gjort. Noen eksempler kan være “Min himmelske Fader elsker meg” (Barnas sangbok, 16–17) eller “O store Gud” (Salmer, nr. 64). Syng sangen sammen. Forklar at i tusenårsriket vil alle kjenne til de “herlige ting” som Herren har gjort.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Eldre barn

2 Nephi 12:2–3

Tempelet er Herrens hus.

Hvordan kan du bruke disse versene til å hjelpe barna se frem til dagen da de kan komme til tempelet?

Mulige aktiviteter

  • Vis et bilde av et tempel (du finner et i denne ukens leksjonsutkast i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier). Be et barn lese 2 Nephi 12:2–3, og be de andre barna legge merke til hvorfor Jesaja sa at vi trenger templer. Du kan forklare at Jesaja kalte tempelet “fjellet der Herrens hus står.” Hvorfor er et fjell et godt symbol på tempelet?

  • Be barna lage en tegning av seg selv der de reiser til tempelet. Hvis det er mulig kan du be en ung mann eller ung kvinne i menigheten fortelle barna hvordan det er å utføre dåp for de døde i tempelet. Denne unge personen, eller noen andre i menigheten, kan lære barna hvordan man finner navn på forfedre som trenger tempelordinanser.

2 Nephi 15:20

Satan prøver å forvirre meg om godt og ondt.

Vi lever i en verden der, slik som profeten Jesaja profeterte, mennesker kaller det onde godt og det gode ondt. Hvordan kan du hjelpe barna å gjenkjenne bedrag?

Mulige aktiviteter

  • Vis barna noe bittert eller surt, som for eksempel en sylteagurk eller en sitron, i et godteripapir. Les 2 Nephi 15:20 sammen, og forklar at Satan prøver å få ting som er ondt til å se godt ut. Hjelp barna å tenke på hvordan Satan gjør dette. Hvordan kan vi gjenkjenne hans bedrag?

  • Vis det første halvannet minutt av videoen “You Will Be Freed” [Du vil bli frigjort”] (ChurchofJesusChrist.org). Hvorfor kamuflerer en fisker kroken sin? Hvorfor kamuflerer Satan synd?

2 Nephi 17:14; 19:6; 25:23–26

“Vi gleder oss i Kristus.”

Barn trenger å vite at Jesu Kristi evangelium bringer glede. Hvordan vil du hjelpe dem å “glede [seg] i Kristus”?

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å finne navnene på Jesus Kristus i 2 Nephi 17:14 og 19:6. Du må kanskje forklare at “Immanuel” er et av disse navnene, og det betyr “Gud med oss” Hva lærer hvert av disse navnene oss om ham?

  • Heng et bilde av Frelseren på tavlen, og les 2 Nephi 25:26 sammen. Hvorfor snakket og skrev Nephi så mye om Jesus Kristus? La hvert barn skrive på tavlen, i nærheten av bildet av Jesus, en ting om Frelseren som bringer dem glede.

  • Be barna tenke på noen de ønsker å “overbevise … [til å] tro på Kristus” (2 Nephi 25:23). Hvordan kan vi utrykke til andre den gleden Frelseren bringer til vårt liv? La barna skrive eller rollespille noe de kan gjøre for å hjelpe personen de tenkte på til å tro på Jesus Kristus.

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Be barna tenke på en ting de kan gjøre for å vise sine familier at de “gleder [seg] i Kristus.”

Vi kan forbedre vår undervisning

La barna være kreative. “Når du underviser barn, la dem få lov til å bygge, tegne, fargelegge, skrive og skape. Dette er mer enn morsomme aktiviteter – de er viktige for å lære” (Undervisning på Frelserens måte, 25).

Skriv ut