Kom, følg med meg
24. februar – 1. mars. 2 Nephi 26–30: “Et underlig og forunderlig verk”


“24. februar – 1. mars. 2 Nephi 26–30: ‘Et underlig og forunderlig verk’” Kom, følg med meg – for Primær: Mormons bok 2020 (2020)

“24. februar – 1. mars. 2 Nephi 26–30”, Kom, følg med meg – for Primær: 2020

Bilde
Jesus rekker ut sin hånd til en kvinne

He Will Lead Thee by the Hand [Han vil lede deg ved hånden], av Sandra Rast

24. Februar – 1. mars.

2 Nephi 26–30

“Et underlig og forunderlig verk”

Før du begynner å forberede læringsaktivitetene for barna i klassen kan du studere 2 Nephi 26–30. Dette vil innby Ånden til dine forberedelser.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Vis et eksemplar av Mormons bok og forklar at Nephi forutså at Mormons bok ville være en viktig bok i våre dager. Be barna dele noe de har lært om Mormons bok i år.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre barn

2 Nephi 26:33

Jesus Kristus ønsker at alle skal komme til ham.

Nephi vitnet om at Frelseren elsker alle, uansett hvem de er, og han inviterer dem alle til å “ta del i hans godhet.”

Mulige aktiviteter

  • Vis bilder av mennesker fra ulike etniske og kulturelle bakgrunner (du kan finne noen i Kirkens tidsskrifter). Be barna beskrive noen av detaljene de ser i bildene. Slå opp i Skriftene og les 2 Nephi 26:33: “[Jesus Kristus] innbyr dem alle til å komme til ham.” Repeter dette uttrykket sammen med barna mens du peker på hvert bilde. Deretter peker du på hvert av barna mens du sier: “Jesus Kristus innbyr deg til å komme til ham.” Hva kan vi gjøre for å komme nærmere Frelseren?

  • Syng en sang sammen med barna om å elske alle mennesker, for eksempel “Jeg går med deg”(Barnas sangbok78–79).  Du kan understreke ord eller uttrykk i sangen som du føler forsterker budskapet i 2 Nephi 26:33.

2 Nephi 28:2; 30:6

Mormons bok er en velsignelse.

Overvei hvordan du ønsker å hjelpe barna i klassen din til å føle at Mormons bok er “en velsignelse til dem fra Guds hånd” (2 Nephi 30:6).

Mulige aktiviteter

  • Vis barna en Mormons bok innpakket som en gave, og fortell dem at det er noe verdifullt på innsiden. La dem holde gaven, og gi dem ledetråder for å hjelpe dem å gjette hva det er. Du kan for eksempel si at det er noe Herren har gitt oss, at den hjelper oss å tro på Jesus Kristus osv. Les fra 2 Nephi 30:6: “Det er en velsignelse til dem fra Guds hånd.” La barna åpne gaven, og forklar så at vi må åpne Mormons bok og lese den for å motta velsignelsene den inneholder.

  • Les 2 Nephi 28:2 for barna. Forklar at Nephi så at Mormons bok skulle “være av stor verdi” for oss, noe som betyr at den vil hjelpe og velsigne oss. Fortell barna hvorfor Mormons bok er av så stor verdi for deg. Del ditt favorittvers eller din favoritthistorie fra Mormons bok, og be barna dele sine. Vis dem noen bilder fra Kunst inspirert av evangeliet, bok for å gi dem noen ideer.

2 Nephi 28:30

Vår himmelske Fader lærer meg litt nå og litt da.

Kanskje du kan tenke på en konkretisering eller aktivitet som vil hjelpe barna å se hva det betyr å lære “linje på linje.” Forslagene under kan gi noen ideer.

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å sette sammen et enkelt puslespill eller bygge noe med klosser. Gi dem en puslespillbit eller kloss om gangen, og mens de bygger, forklar at dette er måten vår himmelske Fader underviser oss på – en sannhet om gangen. Hva ville skjedd om vi prøvde å sette sammen alle puslespillbitene på en gang?

  • Lær barna en ferdighet ett steg om gangen, som for eksempel å knyte en knute eller tegne et bilde. Les fra 2 Nephi 28:30: “Jeg vil gi menneskenes barn linje på linje, … litt nå og litt da.” Hvorfor underviser Gud oss litt nå og litt da?

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Eldre barn

2 Nephi 26:23–28, 33

Jesus Kristus ønsker at alle skal komme til ham.

Hjelp barna å føle at invitasjonen til å komme til Kristus er ment for dem og alle mennesker.

Mulige aktiviteter

  • Snakk med barna om ganger der de har invitert venner eller familie til å komme til en spesiell begivenhet, for eksempel en bursdagsfest. Hva gjorde de for å oppmuntre folk til å komme? Les 2 Nephi 26:23–28, 33 sammen med barna. Hjelp dem å finne det Herren ber oss om å gjøre. Be barna lage et kort eller et brev som inviterer noen til å komme til Jesus Kristus. Oppmuntre dem til å bruke uttrykk fra disse versene i invitasjonen (skriv noen uttrykk på tavlen hvis de trenger hjelp).

  • Les 2 Nephi 26:33 sammen med barna. Hjelp dem å lage en liste over hvem som, ifølge disse versene, er invitert til å “ta del i [Herrens] godhet.” (Du må kanskje forklare at “hedningene” er dem som ikke tror på Gud.) Be dem legge til sitt eget navn på listen. Hvordan tar vi del i Herrens godhet?

  • Snakk kort sammen med barna om hvordan barn rundt om i verden er annerledes, og bær vitnesbyrd om at Herren elsker dem alle (se 2 Nephi 26:24, 33). Be barna tegne et bilde av Jesus sammen med mange forskjellige barn.

2 Nephi 28:27–30

Vår himmelske Fader åpenbarer sannhet “linje på linje.”

Nephi advarte mot holdningen at vi ikke trenger noe mer sannhet fra Gud. Hjelp barna å se evangeliet som en gradvis, livslang prosess.

Mulige aktiviteter

  • Velg et utsagn fra 2 Nephi 28:30, og spør et barn om å skrive det første ordet på tavlen. Spør så et annet barn om å skrive neste ord, slik fortsetter du til hele utsagnet er blitt skrevet. Hvordan kan denne aktiviteten på noen måter ligne den måten Gud gir oss sannhet på?

  • Hjelp barna å lese og forstå 2 Nephi 28:27–30, og lete etter svar på et spørsmål som dette: Hva lærer disse versene oss om mennesker som tror at de har nok sannhet og ikke trenger mer? Be dem foreslå måter vi kan vise Herren at vi ønsker å motta mer sannhet fra ham.

2 Nephi 29:7–11

Mormons bok og Bibelen virker sammen.

Fordi vi har Bibelen tror noen mennesker at Mormons bok er unødvendig. Disse versene kan hjelpe barna å forstå, og forklare til andre, hvorfor vi er takknemlige for begge bøker med hellig skrift.

Mulige aktiviteter

  • Gi et barn et eksemplar av Mormons bok og et annet et eksemplar av Bibelen. Spør dem hvordan disse bøkene er like og hvordan de er forskjellige. Vis barna et kart av verden. Hjelp dem å knytte hver bok til den del av verden den kom fra. Les og snakk sammen om 2 Nephi 29:8. Hvorfor ga Gud oss to “vitnesbyrd” eller bøker med hellig skrift som underviser oss om ham?

  • Be barna forestille seg at en venn sier til dem: “Jeg trenger ikke å lese Mormons bok. Jeg har allerede lest Bibelen.” Les 2 Nephi 29:7–11 sammen og forklar uttrykk og begreper om nødvendig. Be dem så dele noen ideer om hva de kan si til sin venn.

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Be hvert barn forklare til sin familie hvordan Bibelen og Mormons bok virker sammen for å vitne om Jesus Kristus.

Vi kan forbedre vår undervisning

Fokuser på mennesker, ikke leksjoner. Du velger selv om du vil bruke forslagene i dette leksjonsutkastet. Du kan gjerne tilpasse dem til behovene og evnene til barna du underviser.

Skriv ut