Kom, følg med meg
9.–15. mars. Jakob 1–4: “Bli forsonet med Gud gjennom Kristi forsoning”


“9.–15. mars. Jakob 1–4: ‘Bli forsonet med Gud gjennom Kristi forsoning’” Kom, følg med meg – for Primær: Mormons bok 2020 (2020)

“9.–15. mars. Jakob 1–4”, Kom, følg med meg – for Primær: 2020

Bilde
kvinne som kneler ved Jesu føtter

Forgiven [Tilgitt], av Greg K. Olsen

9.–15. mars

Jakob 1–4

Bli forsonet med Gud gjennom Kristi forsoning

Tenk over hvilke prinsipper fra disse versene som er viktigst for barna å lære mens du leser Jakob 1–4. Søk åndelig veiledning for å vite hvordan du kan undervise om disse prinsippene på best måte, og skriv ned dine tilskyndelser.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Be barna fortelle om noe de eller familien deres gjorde denne uken for å lære fra Jakob 1–4. Du kan også be dem fortelle om noe de husker fra forrige ukes leksjon. Hvilke spørsmål kan du stille for å hjelpe dem å huske?

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre barn

Jakob 1:6–8, 18; 2:1–11

Gud kaller ledere i Kirken til å hjelpe meg å følge Jesus Kristus.

Hjelp barna å forstå at de vil bli velsignet når de følger råd fra Kirkens ledere.

Mulige aktiviteter

  • Lag enkle dukker for å representere Jakob og Josef, Nephis yngre brødre, som var ledere i Kirken. Del noen vers fra Jakob 1 og 2 for å forklare hva Kirkens ledere er kalt til å gjøre. Ledere skulle for eksempel overtale oss til å “tro på Kristus” (Jakob 1:8), oppfordre oss til å omvende oss (se Jakob 2:5–6, 9–10), og “forkynne [Guds] ord” (Jakob 2:2, 11). La barna bruke dukkene til å late som om de gjør noen av disse tingene.

  • Be barna nevne noen ledere i Kirken de kjenner til, som for eksempel ledere i Primær, medlemmer av biskopsrådet og profeter og apostler. Hjelp barna å tenke på hvordan disse lederne velsigner oss.

Bilde
to menn håndhilser over et skrivebord

Våre ledere i Kirken hjelper oss å følge Jesus Kristus.

Jakob 2:12–14, 17–21

Jeg kan hjelpe andre i nød når jeg deler med dem.

Forstår barna du underviser velsignelsene som følger når de deler med mennesker i nød? Hvordan kan du hjelpe dem å vite at vår himmelske Fader og Jesus ønsker at de skal hjelpe andre?

Mulige aktiviteter

  • Forklar at noen av menneskene på Jakobs tid var veldig rike, men de ønsket ikke å dele det de hadde med mennesker som var veldig fattige. Les Jakob 2:17–19 for å hjelpe barna forstå Jakobs læresetninger til disse menneskene. Mens du gjør dette, gi barna bilder eller gjenstander de kan holde som passer med ordene eller uttrykkene i disse versene.

  • Be barna vise ved bevegelser hvordan de kan dele det de har med noen i nød. Bær vitnesbyrd om at vi blir velsignet når vi deler med andre.

  • Ta med noe til klassen som du kan dele med barna. Gi noe av det til hvert av barna, og forklar at du deler. Spør dem hvordan de følte seg når du delte med dem. Hvordan føler de seg når de deler med andre? Hjelp dem å tenke på noe de kunne dele med andre for å glede dem.

Jakob 4:6

Jeg kan styrke min tro på Jesus Kristus.

Når Jakob levde rettskaffent på tross av ugudeligheten rundt seg, ble troen hans urokkelig. Tenk over hvordan du kan hjelpe barna å forstå hva det betyr å ha urokkelig tro.

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å tenke på noe de kan gjøre for å gjøre kroppen sin sterkere. Hva kan vi gjøre for å styrke vår tro? Slå opp i Skriftene i Jakob 4:6, og hjelp barna å oppdage hva Jakob og hans folk gjorde for å få “urokkelig” tro.

  • Syng “En klok mann og en dum mann” (Barnas sangbok, 132) sammen med barna. Tegn et hus bygget på sand, på den ene siden av tavlen. Tegn et hus bygget på stein, på den ene siden av tavlen. Ta med sand og stein til klassen, om det er mulig. Hvilken er enklest å riste eller flytte på? Hvilken av de to, sand eller stein, ønsker vi at troen vår skal være lik?

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Eldre barn

Jakob 1:6–8, 18; 2:1–6, 11

Gud kaller ledere i Kirken til å hjelpe meg å følge Jesus Kristus.

Barna du underviser vil bli velsignet når de stoler på og følger Kirkens lederes råd.

Mulige aktiviteter

  • Les Jakob 1:6–8 og 2:1–6, 11 sammen med barna, og hjelp dem å se etter uttrykk som beskriver hvordan Guds tjenere leder Kirken. Be dem skrive ned disse uttrykkene på papirlapper og heng dem så på tavlen. Hvorfor kaller Gud ledere i Kirken for å veilede oss? Be barna dele erfaringer med å lære eller motta veiledning fra en leder eller lærer i Kirken, og velsignelsene de mottok.

  • Be barna tegne et bilde av en leder i Kirken de kjenner til, og la resten av klassen gjette hvem de har tegnet. Hva gjør disse lederne for å hjelpe oss å følge Jesus Kristus? Be barna skrive kort til ledere i Kirken, der de takker dem for deres tjeneste.

  • Inviter en lokal leder i Kirken til å fortelle barna hva han eller hun gjør for å utføre sitt kall. Be barna nevne noe de kan gjøre for å oppholde sine ledere.

Jakob 2:12–14, 17–21

Jeg kan glede andre ved å dele med dem.

Sanne tilhengere av Jesus Kristus er villige til å dele det de har med andre. Oppmuntre barna til å glede mennesker i nød ved å dele med dem.

Mulige aktiviteter

  • Fortell barna at mange mennesker på Jakobs tid ble stolte og uvennlige fordi de elsket rikdom (se Jakob 2:12–14, 17–21). Be noen av barna lese Jakob 2:17–19 høyt, og hjelp dem å forstå eventuelle vanskelige ord. Hva skulle vi søke etter før vi søker etter rikdommer? Hva skulle vi søke å gjøre med rikdommene vi mottar?

  • Les Jakob 2:17 for barna. Hvilke velsignelser har vår himmelske Fader delt med oss? Hvorfor vil han at vi skal dele med hverandre? Be barna fortelle om ganger når de har delt noe med andre, innbefattet hvordan de og den andre personen følte seg.

Jakobs bok 4:4–13, 17

Jeg kan styrke min tro på Jesus Kristus.

Jakobs tro ble urokkelig når hans søkte profeters ord og mottok sitt eget vitnesbyrd (se Jakob 4:6). Hvordan kan du hjelpe barna få et ønske om å utvikle urokkelig tro?

Mulige aktiviteter

  • Be barna tenke på ting som kan bli sterke og sikre over tid, som for eksempel et stort tre. Hvordan ligner tro på de tingene de tenkte på? Hvilke uttrykk i Jakob 4:6, 10–11 beskriver hva vi kan gjøre for å få urokkelig tro? Be barna lage en liste på tavlen over måter de kan styrke sin tro på Jesus Kristus.

  • Del eldste Neil L. Andersens analogi om treet som vokser i vindfulle omgivelser, som finnes i budskapet hans “Åndelige virvelvinder” (Ensign eller Liahona, mai 2014, 18–21), eller vis videoen “Åndelige virvelvinder” (ChurchofJesusChrist.org). Hvorfor er det viktig for vår tro å bli urokkelig og sterk slik som trestammen? Hva symboliserer virvelvindene? Hva kan vi gjøre for å få urokkelig tro? Hjelp barna å tenke på andre analogier som lærer oss om det å ha urokkelig tro.

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Be barna tenke på noe de kan dele med sin familie – inkludert å dele noe de lærte i klassen i dag. Gi dem anledning i en fremtidig leksjon til å snakke om noe de har delt.

Vi kan forbedre vår undervisning

Oppmuntre til ærbødighet. Hjelp barna å forstå at en viktig del av ærbødighet er å tenke på vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Du kan gjerne minne barna om å være ærbødige ved å synge eller nynne en sang lavt, eller vise et bilde av Jesus.

Skriv ut