Kom, følg med meg
2.–8. mars. 2 Nephi 31–33: “Dette er veien”


“2.–8. mars. 2 Nephi 31–33: ‘Dette er veien’” Kom, følg med meg – for Primær: Mormons bok 2020 (2020)

“2.–8. mars. 2 Nephi 31–33”, Kom, følg med meg – for Primær: 2020

Bilde
Jesus underviser sine disipler

Christ Teaching His Disciples [Kristus underviser sine disipler], av Justin Kunz

2.–8. mars

2 Nephi 31–33

“Dette er veien”

Begynn din forberedelse ved å lese 2 Nephi 31–33. Søk Åndens veiledning med hensyn til hva du skal undervise barna. Dette leksjonsutkastet kan gi deg noen ideer.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Nephi underviste om Jesus Kristi dåp. Be barna dele noe de har lært om dåp. De kan også dele tanker og følelser om sin egen dåp eller venner eller familiemedlemmers dåp.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre barn

2 Nephi 31

Jesus Kristus lærte meg hvordan jeg kan vende tilbake til min himmelske Fader.

Nephi lærte oss at å følge Frelserens eksempel og læresetninger er den eneste måten vi kan “bli frelst i Guds rike” (2 Nephi 31:21).

Mulige aktiviteter

  • Vis frem bildet i denne ukens leksjonsutkast i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier, mens du sammenfatter beretningen om Jesu dåp (se 2 Nephi 31:4–13). Forklar at dåpen er ett steg på stien tilbake til å kunne bo sammen med vår himmelske Fader. Inviter noen som nylig ble døpt til å fortelle barna hva han eller hun føler om dåp.

  • Forklar at Jesus Kristus lærte oss hva vi trenger å gjøre for å komme tilbake til ham etter at vi dør. Tegn en sti på tavlen, og heng et bilde av Kristus der den slutter. Gi barna bilder som representerer deler av Kristi lære (tro på Kristus, omvendelse, dåp, Den hellige ånds gave og å holde ut til enden). Hjelp dem å henge bildene langs stien.

  • Hjelp barna å lære fjerde trosartikkel utenat. Syng en sang sammen om et av de første prinsippene i evangeliet, for eksempel “Tro”, “Når jeg døpes” eller “Jeg må alltid velge rett” (Barnas sangbok, 50–51, 53, 82).

2 Nephi 32:3

Jeg kan nyte Kristi ord.

Hvordan kan dine erfaringer med å “nyt[e] Kristi ord” (2 Nephi 32:3) hjelpe barna å forstå dette uttrykket?

Mulige aktiviteter

  • Be barna nevne hva slags mat de liker best, og be dem vise ved bevegelser hvordan de ville nyte den. Les 2 Nephi 32:3, og be barna legge merke til hva Nephi sa vi skulle nyte. Hva vil det si å nyte Skriftene? Forklar at Skriftene er ett sted der vi kan finne Kristi ord.

  • Skriv ordene Gud og Herren på tavlen. Be barna åpne en side i Skriftene og se etter disse ordene. Gi dem hjelp etter behov. Bær vitnesbyrd om at når vi leser Skriftene kan vi lære om Gud.

2 Nephi 32:8–9

Vår himmelske Fader ønsker at jeg alltid skal be.

Disse versene kan inspirere barna til å gjøre bønn til en del av deres daglige liv.

Mulige aktiviteter

  • Spør barna når de pleier å be. Ber de om morgenen? Om kvelden? Før måltider? Hjelp barna å tenke på handlinger for å vise når vi kan be, for eksempel når vi våkner om morgenen, går ut av sengen og spiser – eller når som helst ellers. Les den første eller de to første linjene fra 2 Nephi 32:9 for dem, og understrek utrykket “be alltid.”

  • Spør barna hvordan de vanligvis ber. Hva gjør de med sitt hode, sine hender osv.? Hva pleier de å si? Be dem forestille seg at du ikke vet hvordan man skal be, og la dem lære deg. Hvorfor ønsker vår himmelske Fader at vi skal be?

Bilde
en ung pike som ber

Vi kan snakke med Gud i bønn.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Eldre barn

2 Nephi 31

Jesus Kristus lærte meg hvordan jeg kan vende tilbake til min himmelske Fader.

Vi kan vende tilbake til Gud etter dette livet ved å følge Jesu Kristi lære: Tro på Kristus, omvendelse, dåp, Den hellige ånds gave og holde ut til enden.

Mulige aktiviteter

  • Vis bildet fra denne ukens leksjonsutkast i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier, og be barna fortelle hva de vet om Jesu dåp (se Matteus 3:13–17). Plassér følgende ord i tilfeldig rekkefølge på tavlen: Jesus vitnet for Faderen at han ville være lydig mot ham. Be barna lese 2 Nephi 31:7 som klasse, og plassere ordene i riktig rekkefølge.

  • Spør barna hva de ville ha sagt til en som forberedte seg til å bli døpt. Hjelp dem å skrive ned sine råd på enkle kort de kan gi til noen. Hvordan kan vi fortsette å følge Jesu eksempel etter at vi er døpt?

  • Forklar at Kristi lære omfatter de tingene Jesus Kristus underviste at vi trenger å gjøre for å vende tilbake til vår himmelske Fader. Skriv på forskjellige papirark tro på Kristus, omvendelse, dåp, Den hellige ånds gave og holde ut til enden, og spre dem rundt i rommet. Les 2 Nephi 31:11–19 for barna, og be barna etter tur å hoppe fra ett papirark til det neste mens de lytter til prinsippene som nevnes. Hjelp dem å tenke på en erfaring de har hatt med hvert av prinsippene.

2 Nephi 32:3–5

Jeg kan nyte Kristi ord.

Hvorfor trenger barn å forstå viktigheten av å nyte Kristi ord?

Mulige aktiviteter

  • Be barna forestille seg et festmåltid. Hva slags mat ville de ønske var der? Hva ville de spise først? Be dem så forestille seg hva det kan bety å nyte Skriftene mens du leser 2 Nephi 32:3. Hvorfor brukte Nephi ordet nyt for å undervise oss hvordan vi burde studere Guds ord? Hvorfor sa han ikke bare les? Hva vil det si å nyte Skriftene? Fortell barna om velsignelsene du har mottatt når du har nytt Skriftene.

  • Fullfør aktivitetssiden sammen med barna, og be dem sette seg et mål om å gjøre minst en ting for å nyte Skriftene denne uken.

2 Nephi 32:8–9

Vår himmelske Fader ønsker at jeg alltid skal be.

Motstanderen frister oss til å ikke be. Overvei hvordan du kan hjelpe barna motstå denne fristelsen og “alltid be” (2 Nephi 32:9).

Mulige aktiviteter

  • Velg et uttrykk om bønn fra 2 Nephi 32:8–9, skriv det på tavlen og dekk til hvert ord med en papirlapp. Be barna etter tur fjerne en papirlapp om gangen frem til de kan gjette hva uttrykket er.

  • Les 2 Nephi 32:8–9 sammen, og be barna dele det de lærte om bønn fra disse versene. Hva betyr det å “alltid be”? (vers 9). Hvordan kan vi gjøre dette?

  • Hva kan gjøre at noen ikke ønsker å be? Fortell om en erfaring der du ba selv om du ikke følte for det. Hvordan følte du etterpå? Be hvert barn lese den andre halvdelen av 2 Nephi 32:8, og gi barna tid til å grunne på det. Hvorfor vil ikke Satan at vi skal be? Hvordan kan vi minne oss selv på å be selv om vi ikke føler for det?

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Oppmuntre barna til å finne noen – en venn, et søsken eller et annet familiemedlem – de kan lære hvordan man ber.

Vi kan forbedre vår undervisning

Barn er aktive. Be barna rollespille skriftsteder og sanger. Bruk deres aktive natur til å styrke læreprosessen. (Se Undervisning på Frelserens måte, 25–26.)

Skriv ut