Kom dan en volg Mij
14–20 september. 3 Nephi 8–11: ‘Sta op en nader tot Mij’


‘14–20 januari. 3 Nephi 8–11: “Sta op en nader tot Mij”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Boek van Mormon 2020 (2020)

‘14–20 augustus. 3 Nephi 8–11’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2020

Afbeelding
Jezus verschijnt aan de Nephieten

Ik ben het licht der wereld, James Fullmer

14–20 september

3 Nephi 8–11

‘Sta op en nader tot Mij’

Lees 3 Nephi 8–11 en denk daarbij aan de kinderen in uw klas. U kunt de suggesties in dit lesschema bij uw voorbereiding gebruiken.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Toon de plaat van Jezus Christus’ verschijning in Amerika, bijvoorbeeld in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen. Laat ze details in de plaat aanwijzen en vertellen wat ze weten over het verhaal dat erop wordt afgebeeld.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

3 Nephi 8–11

Jezus Christus nodigt mij uit om tot Hem te komen.

U kunt de kinderen wellicht niet over alle details van de verschijning van de Heiland aan het volk van Nephi vertellen, maar u kunt hun zijn liefde voor het volk in 3 Nephi 8–11 laten voelen.

Mogelijke activiteiten

  • Vertel de kinderen over de stormen en de duisternis in 3 Nephi 8. Zorg ervoor dat u ze niet bang of van streek maakt. U kunt ‘Hoofdstuk 42: De tekens van de kruisiging van Christus’ (Verhalen uit het Boek van Mormon, 117–119) gebruiken. Vraag de kinderen hoe ze zich zouden voelen als ze die stormen en duisternis zouden meemaken. Leg uit dat de stormen en de duisternis tekens van de dood van Christus waren. Toon een plaat van de kruisiging (zie Evangelieplatenboek, nr. 57). Lees vervolgens 3 Nephi 9:13. Wat zei Jezus dat Hij zou doen voor hen die zich bekeren? Zorg dat de kinderen begrijpen dat het woord ‘genezen’ in dit vers betekent dat Jezus hen zal vergeven.

  • Toon de afbeelding in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen. Vertel intussen in uw eigen woorden over de verschijning van de herrezen Heiland aan de Nephieten en Lamanieten. Lees stukjes uit 3 Nephi 11 zodat de kinderen een indruk krijgen van de heiligheid van deze gebeurtenis. Laat ze hun ogen sluiten, en zich afvragen hoe ze zich zouden voelen als ze Jezus konden zien. U kunt ook de eerste minuut van het filmpje ‘My Joy is Full’ vertonen (ChurchofJesusChrist.org). Vertel de kinderen wat u voelt als u over deze gebeurtenissen leest en nadenkt. Getuig dat Jezus wil dat wij allemaal tot Hem komen en zijn liefde voelen. Voer samen de activiteit op de doe-pagina uit.

3 Nephi 10:4–6

Jezus beschermt zijn volk zoals een hen haar kuikens beschermt.

Het beeld van een hen die haar kuikens verzamelt kan de kinderen een idee geven van de troost en bescherming die de Heiland biedt als we tot Hem komen.

Mogelijke activiteiten

  • Toon een afbeelding van een hen en haar kuikens. Lees 3 Nephi 10:6. Vertel de kinderen hoe een hen haar kuikens bij zich roept en ze onder haar vleugels beschermt als er gevaar dreigt. Bespreek in welk opzicht Jezus als de hen is en wij als de kuikens zijn. Hoe kunnen wij tot Hem komen voor veiligheid?

  • Hang een plaat van Jezus aan de muur. Laat de kinderen in de klas rondlopen terwijl u 3 Nephi 10:4 voorleest. Laat ze naar de plaat van Jezus gaan als ze de woorden ‘vergaderd’ of ‘vergaderen’ horen. Herhaal deze activiteit terwijl u de verzen 5 en 6 voorleest. Vertel de kinderen hoe u voor veiligheid tot de Heiland bent gegaan, en getuig dat Hij ons voor geestelijke gevaren zal behoeden als wij zijn geboden onderhouden.

3 Nephi 11:21–26

Jezus Christus wil dat ik mij laat dopen.

De kinderen in uw klas bereiden zich op hun doop voor. De leringen van Christus in deze verzen kunnen hun duidelijk maken waarom het belangrijk is zich te laten dopen.

Mogelijke activiteiten

  • Lees 3 Nephi 11:21–26, en laat de kinderen opstaan als ze de woorden ‘dopen’ of ‘doop’ horen. Leg uit dat Jezus ons de juiste manier van dopen heeft geleerd. Toon een afbeelding van een kind dat wordt gedoopt (zie Evangelieplatenboek, nr.104). Geef de kinderen de kans om te vertellen over een doop die ze hebben gezien. Wie verrichtte de doop, en hoe deed hij dat?

  • Nodig vooraf de vader van een van de kinderen in uw klas uit, en laat hem vertellen waarom het belangrijk is dat wij ons laten dopen door onderdompeling en door iemand die het priesterschap draagt. Hij kan de kinderen ook uitleggen wat er bij hun doop zal gebeuren en welke zegeningen ze zullen ontvangen. U kunt hem vragen om hierbij 3 Nephi 11:23–26 te gebruiken.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

3 Nephi 8–11

Als ik in duisternis ben, kan Jezus Christus mijn licht zijn.

Een krachtige boodschap in deze hoofdstukken is dat Jezus Christus het licht van de wereld is, en dat Hij ons leven kan verlichten.

Mogelijke activiteiten

  • Lees samen 3 Nephi 8:5–7, 11–23 en 10:9–13. Verduister zo mogelijk het leslokaal terwijl u leest. Onderbreek het verhaal zo nu en dan, en vraag de kinderen hoe de mensen zich toen moeten hebben gevoeld. Lees samen wat Jezus Christus tot de mensen zei toen ze zich in duisternis bevonden (zie 3 Nephi 9:13–14, 18). Waarom noemde Jezus Christus Zichzelf het licht van de wereld? Wat verwachtte Jezus van de mensen, en wat verwacht Hij nu van ons, zodat Hij ons licht kan zijn? (Zie 3 Nephi 9:20–22.)

  • Toon de kinderen een wereldkaart, en zoek samen waar Jeruzalem en Noord- en Zuid-Amerika liggen. Leg uit dat de verwoesting in 3 Nephi 8 een teken voor de mensen in Amerika was dat Jezus Christus in Jeruzalem was gekruisigd. Lees samen 3 Nephi 11:1–15. Laat de kinderen vertellen wat hun in deze verzen Gods liefde laat voelen. Lees vers 37 voor, en getuig dat de Heiland van alle kinderen houdt. Getuig van de waarheid van wat u hebt voorgelezen.

Afbeelding
Jezus toont de Nephieten de wonden in zijn handen

Eén voor één, Walter Rane

3 Nephi 11:1–8

Ik kan Gods stem leren herkennen.

De eerste keer konden de mensen de stem uit de hemel niet verstaan. Wat kunnen de kinderen uit dit verhaal opmaken over het ontvangen van openbaring?

Mogelijke activiteiten

  • Lees met de klas 3 Nephi 11:1–4. Onderbreek het verhaal af en toe om vragen te stellen als: ‘Waarom denk je dat de mensen de stem niet konden verstaan?’ Laat de kinderen vervolgens de verzen 5–7 lezen en opzoeken wat de mensen deden zodat ze de stem in hun hart konden begrijpen. Hoe kunnen we moeite doen om naar God te luisteren als Hij door de Heilige Geest tot ons hart spreekt?

  • Speel een opname van een lofzang of een liedje en zet het volume zo laag dat het amper te horen is. Vraag de kinderen of ze de woorden kunnen verstaan. Zoek samen in 3 Nephi 11:3 naar woorden die de stem uit de hemel beschrijven. Waarom spreekt God niet met een ‘scherpe’ of ‘luide’ stem tot ons? Wat kunnen we doen om Hem beter te horen?

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Moedig de kinderen aan om iemand over Jezus’ verschijning in Amerika te vertellen, zo mogelijk iemand die er nog niet van heeft gehoord.

Ons onderwijs verbeteren

Pak ordeverstoring liefdevol aan. ‘Soms gedraagt een kind zich op een wijze die het leerproces van de anderen belemmert. Wanneer dit gebeurt, wees dan geduldig, liefdevol en vol begrip voor de moeilijkheden die het kind misschien moet doorstaan. […] Als het kind dat de rust verstoort speciale behoeften heeft, praat dan met de deskundige gehandicapten op wijk- of ringniveau of zoek op disabilities.ChurchofJesusChrist.org hoe u beter aan die behoeften tegemoet kunt komen.’ (Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 26.)

Afdrukken