Tule ja seuraa minua
28. syyskuuta – 11. lokakuuta. 3. Nefi 17–19: ”Katso, minun iloni on täysi”


”28. syyskuuta – 11. lokakuuta. 3. Nefi 17–19: ’Katso, minun iloni on täysi’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Mormonin kirja 2020, 2020

”28. syyskuuta – 11. lokakuuta. 3. Nefi 17–19”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2020

Kuva
Jeesus ilmestyy nefiläisille

Hänen kasvojensa valo loisti heihin, Gary L. Kapp

28. syyskuuta – 11. lokakuuta

3. Nefi 17–19

”Katso, minun iloni on täysi”

Kun luet lukuja 3. Nefi 17–19, mieti, mitkä pyhien kirjoitusten kohdat, kokemukset, toiminnat ja kertomukset auttaisivat lapsia ymmärtämään näissä luvuissa olevia totuuksia.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Näytä kuvaa Vapahtajasta ja kehota lapsia kertomaan, miltä heistä mahtaisi tuntua, jos Hän vierailisi heidän luonaan niin kuin Hän kävi nefiläisten luona.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

3. Nefi 17:7, 20–25

Vapahtaja rakastaa jokaista taivaallisen Isän lasta.

Jeesus osoitti rakkautensa lapsia kohtaan, kun Hän siunasi lapsia ja rukoili heidän puolestaan. Kuinka voit auttaa opettamiasi lapsia tuntemaan Hänen rakkautensa heitä kohtaan?

Mahdollisia toimintoja

  • Tee luvun 3. Nefi 17 kertomuksesta yhteenveto samalla kun pidät näkyvillä esimerkiksi aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotuksessa olevaa kuvaa. Lähteenäsi voisi olla ”Luku 44: Jeesus Kristus siunaa lapsia” (Mormonin kirjan kertomuksia, s. 124–125). Lue luvusta 3. Nefi 17 ilmauksia tai jakeita, jotka tähdentävät Vapahtajan rakkautta ihmisiä kohtaan (esimerkiksi jakeet 7 ja 20–25). Anna lasten vuorotellen pidellä kuvaa ja kertoa, mitä Jeesus teki siksi, että Hän rakasti niitä ihmisiä.

  • Käytä tämän viikon toimintasivua auttaaksesi lapsia piirtämään kuvan itsestään Jeesuksen kanssa. Kun he tekevät niin, auta heitä ajattelemaan, kuinka Jeesus on osoittanut rakkauttaan heitä kohtaan.

    Kuva
    Jeesus siunaa nefiläislapsia

    Katsokaa pienokaisianne, Gary L. Kapp

3. Nefi 18:1–12

Minä voin ajatella Jeesusta, kun nautin sakramentin.

On paljon asioita, jotka voivat viedä lasten huomion sakramentin aikana. Kuinka voit auttaa luokkasi lapsia ymmärtämään, miten tärkeää on ajatella Vapahtajaa ja Hänen rakkauttaan heitä kohtaan tämän pyhän toimituksen aikana?

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia kertomaan sinulle, mitä sakramentin aikana tapahtuu. Lue jakeita kertomuksesta, jossa Jeesus toimittaa sakramentin nefiläisille (ks. 3. Nefi 18:1–12), ja pyydä lapsia nousemaan ylös aina kun he kuulevat mainittavan jotakin sellaista, mitä me teemme sakramentin aikana. Mitä Jeesus Kristus haluaa meidän ”muistavan” tai ajattelevan sakramentin aikana? (Ks. 3. Nefi 18:7, 11.)

  • Hyräile, laula tai soita kirkon tai Alkeisyhdistyksen laulua samalla kun lapset värittävät kuvia, jotka voivat auttaa heitä muistamaan Vapahtajaa sakramentin aikana (ks. tämän viikon toimintasivu). Kannusta heitä katselemaan näitä kuvia sakramentin aikana, mikä auttaa heitä muistamaan Jeesusta.

3. Nefi 18:15, 20–21, 24; 19:16–17, 30

Jeesus opettaa minulle, kuinka rukoillaan.

Mitä saat tietää rukoilemisesta, kun tutkit lukuja 3. Nefi 17–19? Kuinka voisit käyttää oppimaasi opettaaksesi lapsille, kuinka tulee rukoilla?

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä kuvia rukoilevista ihmisistä (esimerkiksi kohdasta ”Luku 46: Jeesus Kristus opettaa nefiläisiä ja rukoilee heidän kanssaan”, julkaisussa Mormonin kirjan kertomuksia, s. 128–130). Kehota lapsia näyttämään kuvista yksityiskohtia, jotka osoittavat, että nuo ihmiset rukoilevat. Lue ääneen jakeet 3. Nefi 19:16–17 selittääksesi, että Jeesus opetti meille, kuinka rukoilla. Anna lasten kertoa sinulle, miltä heistä tuntuu, kun he rukoilevat.

  • Lue jae 3. Nefi 18:21 ja kehota lapsia piirtämään kuva itsestään tai perheestään rukoilemassa. Kannusta lapsia kehottamaan perhettään rukoilemaan heidän kanssaan.

  • Laulakaa yhdessä jokin rukouksesta kertova laulu, kuten ”Lapsen rukous” (Lasten laulukirja, s. 6–7). Pyydä lapsia kertomaan, mitä he tämän laulun perusteella oppivat rukouksesta. Lausu todistuksesi rukouksesta.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

3. Nefi 17

Vapahtaja rakastaa taivaallisen Isän lapsia.

Presidentti Ezra Taft Benson on opettanut: ”Lupaan teille, rakkaat lapset, että enkelit palvelevat teitäkin. Ette ehkä näe heitä, mutta he ovat paikalla auttamassa teitä ja tunnette heidän olevan läsnä.” (”Kirkon lapsille”, Valkeus, heinäkuu 1989, s. 77.)

Mahdollisia toimintoja

  • Lukekaa yhdessä luvusta 3. Nefi 17 jakeita, joiden arvelet olevan merkityksellisiä opettamillesi lapsille. Kun luet kutakin jaetta, pyydä lapsia valitsemaan jokin sana tai ilmaus, jota he pitävät tärkeänä, ja kertomaan sitten, miksi nuo sanat ovat merkityksellisiä heille. Todista siitä, että Jeesus rakastaa lapsia hyvin paljon ja juuri siksi Hän siunasi heitä ja rukoili heidän puolestaan.

  • Kehota lapsia kertomaan, miltä heistä olisi mahtanut tuntua, jos he olisivat olleet niiden lasten joukossa, joita Vapahtaja siunasi. Mitä Vapahtaja teki osoittaakseen rakkautensa? Mitä me voimme tehdä valmistautuaksemme olemaan Hänen kanssaan, kun Hän saapuu jälleen?

3. Nefi 18:1–12

Kun nautin sakramentin, voin täyttyä Pyhällä Hengellä.

Saamme tietää luvun 3. Nefi 18 pohjalta, kuinka tärkeä sakramentti on Vapahtajalle. Kuinka voit auttaa lapsia tuntemaan, että se on tärkeä heille?

Mahdollisia toimintoja

  • Auta lapsia lukemaan jakeet 3. Nefi 18:1–12. Mitä he oppivat sakramentista näiden jakeiden pohjalta? Auta heitä lukemaan sakramenttirukoukset jakeista OL 20:77 ja 79 ja löytämään rukouksissa käytettyjä sanoja ja ilmauksia myös jakeista 3. Nefi 18:1–12. Mitä nämä sanat ja ilmaukset tarkoittavat? Kuinka me voimme valmistautua nauttimaan sakramentin? Mitä me lupaamme tehdä, kun nautimme sakramentin?

  • Laulakaa yhdessä jokin kunnioituksesta kertova laulu, kuten ”Hartaina, hiljaa vain” (Lasten laulukirja, s. 11). Kuinka sakramentin nauttiminen kunnioittavasti auttaa meitä tuntemaan Hengen läsnäolon? Kuinka se auttaa meitä tekemään vanhurskaita valintoja?

3. Nefi 18:15–24; 19:6–9, 15–36

Rukoileminen auttaa minua olemaan lähellä taivaallista Isää.

Me voimme tuntea taivaallisen Isän lähellämme rukouksen välityksellä. Mitkä luvuissa 3. Nefi 18–19 olevat ajatukset rukouksesta auttavat opettamiasi lapsia parantamaan rukouksiaan?

Mahdollisia toimintoja

  • Kirjoita paperiliuskoihin seuraavat pyhien kirjoitusten viitteet ja jaa ne kullekin lapselle tai pienryhmille: 3. Nefi 18:15; 3. Nefi 18:20; 3. Nefi 18:21; 3. Nefi 19:19 ja 3. Nefi 19:24. Kehota lapsia lukemaan nämä pyhien kirjoitusten kohdat ja etsimään asioita, joita Jeesus Kristus ja Hänen opetuslapsensa opettivat rukouksesta. Pyydä heitä kertomaan luokalle, mitä he oppivat.

  • Kirjoita tauluun Kiitän Sinua . Anna lapsille yksi minuutti aikaa keksiä mahdollisimman monta asiaa, joilla he voivat täydentää tämän virkkeen. Miksi meidän on hyvä ilmaista kiitollisuutemme taivaalliselle Isälle? Kirjoita sitten tauluun Pyydän Sinua . Lukekaa yhdessä jakeet 3. Nefi 18:18–21 ja 19:9, 23 ja pankaa merkille ideoita siitä, mitä meidän tulisi rukoilla.

  • Lausu todistuksesi rukouksen voimasta tai kerro siihen liittyvästä henkilökohtaisesta kokemuksesta ja kannusta lapsia todistamaan tai kertomaan kokemuksistaan.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kehota lapsia puhumaan vanhempiensa tai muiden perheenjäsenten kanssa siitä, kuinka he voisivat saada merkityksellisemmän kokemuksen nauttiessaan sakramentin seuraavana sunnuntaina.

Näin kehitymme opettamisessa

Auta pieniä lapsia oppimaan pyhistä kirjoituksista. Auta pieniä lapsia oppimaan pyhistä kirjoituksista siten, että keskityt yksittäiseen pyhien kirjoitusten jakeeseen tai vain johonkin keskeiseen ilmaukseen. Voisit kehottaa lapsia nousemaan ylös, kun he kuulevat jonkin tietyn sanan tai ilmauksen.

Tulosta