Kom dan en volg Mij
16–22 november. Ether 6–11: ‘Opdat het kwaad zal worden weggedaan’


‘16–22 november. Ether 6–11: “Opdat het kwaad zal worden weggedaan”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Boek van Mormon 2020 (2020)

‘16–22 november. Ether 6–11’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2020

Afbeelding
Jareditische boten op zee

Ik zal u uit de diepten wederom omhoogbrengen, Jonathan Arthur Clarke

16–22 november

Ether 6–11

‘Opdat het kwaad zal worden weggedaan’

U hoeft de ideeën in dit lesschema niet te volgen. Ze zijn bedoeld om uw creativiteit te stimuleren en u te inspireren.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Fris het geheugen van de kinderen over de overtocht van de Jaredieten op aan de hand van afbeeldingen in het lesschema van deze week en vorige week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen. Laat de kinderen om de beurt vertellen wat ze nog weten.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Ether 6:2–12

Mijn hemelse Vader kan mij troosten als ik bang ben.

Het moet voor de Jaredieten beangstigend zijn geweest toen ze ‘voor de wind op de golven van de zee heen en weer geslingerd’ (Ether 6:5) werden. Maar de Heer beschermde en hielp hen. Hoe kunt u de kinderen aanmoedigen zich tot de Heer te wenden als ze bang zijn?

Mogelijke activiteiten

  • Beschrijf de overtocht van de Jaredieten aan de hand van woorden en zinsneden uit Ether 6:2–12. Laat de kinderen doen alsof ze in de boten klimmen en alsof hun boot door de golven wordt voortgestuwd en overspoeld. Hoe zou het zijn om in een echte boot op wilde wateren te varen? Wat kunnen we doen als we bang zijn? Lees met de klas de verzen 7 en 9 om te zien wat de Jaredieten deden toen ze bang waren.

  • Vertel over een situatie waarin u bang was en uw hemelse Vader u troostte. Vertel de kinderen welke lofzang of welk liedje u inspireert om de Heer te danken en prijzen (zie Ether 6:9) voor zijn hulp. Vraag de kinderen naar hun favoriete jeugdwerkliedjes, en zing er een paar met de klas.

  • Maak met de kinderen papieren bootjes aan de hand van de doe-pagina van deze week. Leg uit dat de Jaredieten veilig waren in de boten toen ze door water werden omgeven (zie Ether 6:7, 10). Wat heeft onze hemelse Vader ons gegeven waardoor wij veilig zijn op weg terug naar Hem?

Ether 6:9, 12, 30; 7:27; 10:2

Ik kan dankbaar zijn.

Toen de Jaredieten veilig in het beloofde land waren gekomen, waren ze zo dankbaar dat ze ‘tranen van vreugde [vergoten]’ (Ether 6:12). Hoe kunt u de kinderen een dankbare houding aanleren?

Mogelijke activiteiten

  • Lees enkele zinsneden in Ether 6:9 en 12 om duidelijk te maken hoe de Jaredieten hun dankbaarheid uitten omdat de Heer hen had geholpen om het beloofde land te bereiken. Laat de kinderen een paar dingen noemen waar ze dankbaar voor zijn. Zing zoals de Jaredieten een liedje dat dankbaarheid uitdrukt, zoals ‘Ik dank U, mijn Vader’ (Kinderliedjes, 9).

  • Lees Ether 10:2 voor en wijs erop dat de Jaredieten jaren later nog wisten dat de Heer hun voorouders over de oceaan had geleid. Bedenk samen enkele manieren waarop de Heer de kinderen heeft gezegend. Laat de kinderen tekeningen maken die hen aan die zegeningen doen denken, of laat ze kiezen uit plaatjes die u hebt meegenomen, zoals afbeeldingen uit kerktijdschriften.

Ether 7:24–27

Ik word gezegend als ik de profeet volg.

In het boek van Ether staat duidelijk dat de Jaredieten werden gezegend als ze de profeten volgden, en dat ze het moeilijk hadden als ze de profeten verwierpen. Hoe kunt u de kinderen duidelijk maken dat dit voor ons ook geldt?

Mogelijke activiteiten

  • Laat een foto van de levende profeet zien, en vraag de kinderen wat ze van hem weten. Wat doet een profeet? Leg uit dat de Jaredieten ook profeten hadden, en dat ze gezegend en gelukkig waren als ze de profeten volgden (zie Ether 7:24–27). Hoe kunnen wij de profeet volgen?

  • Zing met de klas een liedje over profeten, zoals ‘Volg de profeet’ (Kinderliedjes, 58–59; zie ook Evangelieplatenboek, nr. 4–27, 67–87). Praat met de kinderen over dingen die de profeten van ons verlangen (bijvoorbeeld: dagelijks in de Schriften lezen, de sabbatdag heiligen, anderen dienen). Laat de kinderen uitbeelden dat ze de raad van de profeet gehoorzamen als u ‘Volg de profeet’ zegt.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Ether 6:2–12

Ik kan erop vertrouwen dat mijn hemelse Vader mij naar het eeuwige leven leidt.

We kunnen het verhaal van de overtocht van de Jaredieten over de oceaan vergelijken met onze reis door het sterfelijk leven. Beide zijn soms gevaarlijk en vereisen geloof dat de Heer ons zal leiden en beschermen.

Mogelijke activiteiten

  • Lees met de klas Ether 6:2–12. Onderbreek het verhaal regelmatig zodat de kinderen kunnen tekenen wat ze hebben gelezen. In welk opzicht lijkt de tocht van de Jaredieten op ons leven? Bedenk samen met de kinderen welke elementen van hun tekening op ons van toepassing zijn, en schrijf dat op. Zo zouden de Jaredieten ons kunnen voorstellen. De boten staan dan voor ons huis, de kerk of het evangelie. Wat stellen de wind, het water, de lichtgevende stenen en het beloofde land dan voor?

  • Zoek samen in Ether 6:2–12 naar woorden en zinsneden die aangeven dat de Jaredieten op God vertrouwden. Vertel over moeilijke momenten waarin het u heeft geholpen op de Heer te vertrouwen. Moedig de kinderen aan om over soortgelijke ervaringen te vertellen.

    Afbeelding
    Jaredieten onderweg met dieren

    Tocht van de Jaredieten door Azië, Minerva Teichert

Ether 6:30; 7:27; 10:2

Als ik eraan denk wat de Heer voor mij heeft gedaan, voel ik mij rustig.

Een groot verschil tussen de rechtschapen Jareditische koningen en de goddeloze Jareditische koningen is dat de rechtschapen koningen ‘de grote dingen die de Heer […] had gedaan [indachtig waren]’ (Ether 7:27). Hoe kunt u de kinderen inspireren om indachtig te zijn wat de Heer voor hen heeft gedaan?

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen individueel of in kleine groepjes Ether 6:30; 7:27 en 10:2 lezen en nagaan wat deze verzen met elkaar gemeen hebben. Vertel hoe u zich voelt bij wat de Heer voor u heeft gedaan, en moedig de kinderen aan hetzelfde te doen.

  • Vertel de kinderen wat u doet om indachtig te zijn hoe de Heer u en uw familie heeft gezegend. Bedenk samen manieren waarop de kinderen kunnen denken aan wat de Heer voor hen heeft gedaan. Geef iedereen een blaadje, en laat ze iets overdenken en opschrijven wat Hij onlangs voor hen heeft gedaan. Moedig ze aan om er een gewoonte van te maken regelmatig op te schrijven welke zegeningen ze van de Heer krijgen.

Ether 9:28–35; 11:5–8

De Heer is barmhartig als ik mij bekeer.

Hoewel de Jaredieten vaak de profeten verwierpen en in goddeloosheid vervielen, vergaf de Heer hun telkens als ze zich vernederden en bekeerden.

Mogelijke activiteiten

  • Lees met de klas Ether 9:28–35. Formuleer samen drie of vier zinnen die de gebeurtenissen in deze verzen samenvatten. Lees vervolgens Ether 11:5–8, en kijk samen met de kinderen wat deze twee verhalen met elkaar gemeen hebben. Wat leren we uit deze verhalen?

  • Vraag de kinderen of ze nog andere mensen in het Boek van Mormon kennen die zich vernederden en vergeving ontvingen. Fris hun geheugen op aan de hand van afbeeldingen uit het Evangelieplatenboek of Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen. Getuig dat de Heer ons vergeeft als wij ons oprecht bekeren.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Moedig de kinderen aan om thuis te vertellen over iets wat hun hemelse Vader voor hen heeft gedaan en waarvoor ze dankbaar zijn.

Ons onderwijs verbeteren

Laat de kinderen creatief zijn. ‘Laat kinderen, tijdens uw onderwijs, bouwen, tekenen, kleuren, schrijven en knutselen. Deze activiteiten zijn niet alleen leuk – zij zijn fundamenteel voor het leerproces.’ (Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 25.)

Afdrukken