Oppi ja liitot 2021
31. toukokuuta – 6. kesäkuuta. Oppi ja liitot 60–62: ”Kaikki liha on – – minun kädessäni”


”31. toukokuuta – 6. kesäkuuta. Oppi ja liitot 60–62: ’Kaikki liha on – – minun kädessäni’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Oppi ja liitot 2021, 2020

”31. toukokuuta – 6. kesäkuuta. Oppi ja liitot 60–62”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2021

Kuva
Missourijoki

Leirinuotio Missourijoen rannalla, Bryan Mark Taylor

31. toukokuuta – 6. kesäkuuta

Oppi ja liitot 60–62

”Kaikki liha on – – minun kädessäni”

Muista, että valmistaudut parhaiten lukujen OL 60–62 opettamiseen, kun tutkit näitä lukuja itseksesi ja perheen kanssa.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Anna jokaiselle lapselle mahdollisuus kertoa jostakin, mitä hän on oppinut pyhistä kirjoituksista kuluneen viikon aikana tai viime sunnuntaina Alkeisyhdistyksen luokassa. Aina kun joku lapsista on kertonut jotakin, pyydä jotakuta muuta lasta luokassa esittämään lyhyesti, mitä hän kertoi.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

OL 60:4; 61:1–2, 36; 62:1

Pyhissä kirjoituksissa minulle opetetaan Jeesuksesta Kristuksesta.

Luvuissa OL 60–62 on monia ilmauksia, jotka voivat auttaa opettamiasi lapsia ymmärtämään, kuka Jeesus Kristus on, ja tuntemaan Häntä kohtaan entistä suurempaa rakkautta.

Mahdollisia toimintoja

  • Laita näkyviin kuva Jeesuksesta Kristuksesta ja pyydä lapsia kertomaan, miksi he rakastavat Jeesusta. Valitse luvuista OL 60–62 muutamia lauseita, jotka opettavat sinulle Vapahtajasta, ja lue ne lapsille (ks. esim. OL 60:4; 61:1–2, 36; 62:1). Auta lapsia toistamaan lauseet kanssasi. Kerro, mitä tunnet Jeesusta Kristusta kohtaan.

  • Näytä muutamia kuvia Jeesuksesta Hänen maanpäällisen palvelutyönsä aikana (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 34–61). Anna lasten selittää kanssasi, mitä Jeesus tekee kuvissa. Kuinka Hän osoittaa rakkauttaan taivaallisen Isän lapsia kohtaan? Lue lapsille pyhistä kirjoituksista yksi lempikohdistasi, jossa opetetaan Jeesuksesta.

  • Laula lasten kanssa laulu ”Kuin Jeesus mä olla tahdon” (Lasten laulukirja, s. 40–41). Kun laulatte siitä, kuinka olla Jeesuksen kaltainen, pysähtykää aika ajoin ja kehota lapsia täydentämään virke ”Minä voin olla kuin Jeesus, kun…”

    Kuva
    ylösnoussut Vapahtaja

    Minä olen tullut tätä tarkoitusta varten, Yongsung Kim

OL 62:3

Jeesus Kristus haluaa minun kertovan evankeliumistaan.

Lapsista on mukavaa kertoa muille, mitä he tietävät. Auta heitä ymmärtämään, että kun he kertovat siitä, mitä he tietävät evankeliumista, taivaallinen Isä iloitsee heistä.

Mahdollisia toimintoja

  • Selitä, että Herra pyysi profeetta Joseph Smithiä ja muita kirkon johtajia matkustamaan Kirtlandista Ohiosta Jacksonin piirikuntaan Missouriin. Hän pyysi heitä saarnaamaan evankeliumia matkan varrella ja palatessaan kotiin. Lue OL 62:3 ja pyydä lapsia kuuntelemaan, mitä sellaista lähetyssaarnaajat tekivät, mikä oli Herralle mieleen. Todista, että Herra iloitsee meistä, kun kerromme evankeliumista muille.

  • Auta lapsia tekemään itselleen rintamerkki, joka osoittaa, että he haluavat olla kirkon lähetyssaarnaajia. Anna heidän kiinnittää merkkinsä ja harjoitella todistuksensa lausumista toisilleen.

  • Laulakaa yhdessä jokin evankeliumin kertomisesta kertova laulu, kuten ”Lähetyssaarnaaja” (Lasten laulukirja, s. 90). Auta lapsia miettimään, mitä he voisivat sanoa, jos joku kysyisi heiltä, mitä he rakastavat Jeesuksessa Kristuksessa ja Hänen kirkossaan. Kehota heitä piirtämään kuvia asioista, joita he rakastavat Kristuksen evankeliumissa.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

OL 60:7, 13; 62:3, 9

Voin avata suuni kertoakseni Jeesuksen Kristuksen evankeliumista.

Lapsen todistus voi olla yhtä voimallinen kuin aikuisen, koska todistuksen voima ei tule ihmisen iästä tai kokemuksesta vaan Pyhältä Hengeltä. Auta lapsia saamaan varmuutta siihen, että he voivat avata suunsa ja kertoa muille, minkä he tietävät olevan totta.

Mahdollisia toimintoja

  • Mitä siunauksia Herra lupaa jakeissa OL 60:7; 62:3, 9 niille, jotka kertovat Hänen evankeliumistaan? Kuinka evankeliumista kertominen siunaa muita? Voisit kertoa elämästäsi jonkin kokemuksen, jolloin olet kertonut evankeliumista – mitä siunauksia pyrkimyksistäsi koitui? Kehota lapsia kertomaan mahdollisista omista kokemuksistaan. Voisitte myös laulaa jonkin lähetystyöstä kertovan laulun, kuten ”Nyt lähde työhön uskossa” (MAP-lauluja, 171), ja puhua laulussa mainituista siunauksista.

  • Auta lapsia esittämään roolileikkinä tilanteita, joissa he voisivat kertoa evankeliumista ystävilleen. Mitä he esimerkiksi sanoisivat, jos joku kysyisi heiltä, miksi he käyvät kirkossa? Tai entä jos joku ystävä näkisi heidän käyttävän VO-sormusta tai lukevan Mormonin kirjaa ja esittäisi kysymyksiä? Mitä he sanoisivat?

OL 60:7; 61:1–2, 36; 62:1

Herra haluaa antaa minulle anteeksi, jos teen parannuksen.

Joseph Smith ja muut kirkon johtajat eivät olleet täydellisiä. Toisinaan he väittelivät ja olivat kärsimättömiä (ks. ”Ezra Booth and Isaac Morley”, Revelations in Context, s. 133). Mutta Herra oli heille armollinen ja tarjosi aina anteeksiantoa, jos he tekisivät parannuksen.

Mahdollisia toimintoja

  • Lue lasten kanssa OL 60:7; 61:2 ja kehota heitä panemaan merkille sanat, jotka ovat kummassakin jakeessa. Muistuta lapsille, että nämä ilmoitukset annettiin Joseph Smithille ja muille kirkon johtajille. Mitä Herra halusi heidän tietävän? Mitä opimme näiden jakeiden pohjalta siitä, mitä Vapahtaja tuntee meitä kohtaan, kun teemme virheitä?

  • Kirjoita taululle Millainen Jeesus Kristus on? Lukekaa yhdessä OL 61:1–2, 36; 62:1 ja laatikaa luettelo vastauksista, joita lapset löytävät näistä jakeista tähän kysymykseen. Kuinka taululla olevat ominaisuudet auttavat meitä ymmärtämään, miksi Vapahtaja haluaa antaa meille anteeksi? Millä tavoin voimme noudattaa Hänen esimerkkiään?

OL 60:5; 61:22; 62:5–8

Herra haluaa minun käyttävän tahdonvapauttani ja Hänen Henkensä vaikutusta tehdäkseni hyviä valintoja.

Kuinka voit näiden jakeiden avulla opettaa lapsille, kuinka Herra auttaa heitä tekemään hyviä valintoja?

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia kertomaan tilanteesta, jolloin heidän on pitänyt tehdä jokin päätös. Kuinka he päättivät, mitä tehdä? Lukekaa yhdessä OL 62:5, 7–8, niin saatte tietää, mitä Herra sanoi vanhimmille, jotka olivat lähdössä Missourista Kirtlandiin Ohioon. Mitä matkaa koskevia valintoja heidän piti tehdä? Mitä Herra on antanut meille auttaakseen meitä tekemään valintoja? Kerro lapsille, kuinka olet käyttänyt Hengen johdatusta ja omaa parasta harkintakykyäsi päätöksiä tehdessäsi.

  • Jaa luokka kolmeen ryhmään ja pyydä kutakin ryhmää lukemaan yksi seuraavista jakeista, joissa Herra opetti lähetyssaarnaajille, kuinka he voivat täyttää tehtävänsä: OL 60:5; 61:22; 62:5. Mitä huomaamme Herran ohjeista näissä jakeissa? Miksi meidän on toisinaan hyvä käyttää omaa harkintakykyämme eikä odottaa Jumalalta nimenomaisia ohjeita joka asiaan?

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kutsu lapsia harjoittelemaan evankeliumista kertomista jonkun perheenjäsenen kanssa. He voisivat esimerkiksi kertoa jotakin, mitä he ovat oppineet Alkeisyhdistyksessä.

Näin kehitymme opettamisessa

Todista luokallesi. Se, että lausut todistuksesi usein, auttaa opettamiasi lapsia saamaan oman todistuksensa. Todistus voi olla niinkin yksinkertainen kuin ”tiedän, että taivaallinen Isä rakastaa teitä jokaista” tai ”minusta tuntuu hyvältä sisimmässäni, kun opin Jeesuksesta Kristuksesta”.

Tulosta