Oppi ja liitot 2021
19.–25. heinäkuuta. Oppi ja liitot 81–83: Kun ”paljon on annettu, paljon vaaditaan”


”19.–25. heinäkuuta. Oppi ja liitot 81–83: Kun ’paljon on annettu, paljon vaaditaan’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Oppi ja liitot 2021, 2020

”19.–25. heinäkuuta. Oppi ja liitot 81–83”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2021

Kuva
Kristus ja rikas nuorukainen

Kristus ja rikas nuorukainen, Heinrich Hofmann

19.–25. heinäkuuta

Oppi ja liitot 81–83

Kun ”paljon on annettu, paljon vaaditaan”

Kuinka lukujen OL 81–83 ilmoitukset voivat auttaa opettamiasi lapsia tekemään hyvää perheensä ja ystäviensä keskuudessa?

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Kutsu lapsia kertomaan, mitä he ovat tällä viikolla tehneet auttaakseen jotakuta. Kuinka muiden palveleminen voi auttaa meitä tulemaan Vapahtajamme kaltaisiksi?

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

OL 81:3

Minun tulee rukoilla aina.

Kun Herra kutsui Frederick G. Williamsin neuvonantajaksi profeetta Joseph Smithille, Hän neuvoi Frederickia olemaan ”uskollinen – – rukouksessa alati”.

Mahdollisia toimintoja

  • Lue lapsille Herran neuvo olla ”uskollinen – – rukouksessa alati, ääneen ja sydämessäsi, julkisesti ja yksityisesti” (OL 81:3). Selitä, mitä tarkoittaa se, että rukoilemme sydämessämme, ja anna omakohtainen esimerkki. Auta lapsia miettimään tilanteita, jolloin he voivat rukoilla ”julkisesti ja yksityisesti”.

  • Opeta lapsille, kuinka rukoilla. Tähdennä, että he voivat kiittää taivaallista Isää siunauksistaan ja pyytää Häneltä, mitä he tarvitsevat. Rukouksesta kertova laulu, kuten ”Sua kiitän mä Isäni” (Lasten laulukirja, s. 9), voi auttaa lapsia tietämään, mitä sanoa rukouksissaan. Anna jokaiselle lapselle vuoro pitää lyhyt rukous.

  • Pyydä lapsia miettimään, mistä he voisivat kiittää taivaallista Isää tai mitä he voisivat pyytää Häneltä. Anna heidän piirtää kuvia näistä asioista ja näyttää niitä luokalle.

OL 81:5; 82:19

Voin palvella lähipiirissäni olevia.

Taivaallinen Isä tuntee jokaisen lapsensa tarpeet, ja Hän käyttää usein muita ihmisiä – kuten opettamiasi lapsia – auttaakseen niiden tarpeiden täyttämisessä. Kuinka voit auttaa lapsia huomaamaan muiden tarpeita ja palvelemaan heitä?

Mahdollisia toimintoja

  • Lue lapsille OL 81:5 ja auta heitä ymmärtämään ilmauksia kuten ”auta heikkoja” ja ”nosta hervonneita käsiä”. Anna heidän näytellä, millä tavoin voimme tehdä sitä, mitä Herra pyytää tässä jakeessa. Kerro yksinkertaisia kertomuksia siitä, kun Jeesus Kristus palveli muita, käyttäen apuna kuvia tai videoita (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 41, 42, 46, 4755; biblevideos.churchofjesuschrist.org). Kuinka voimme noudattaa Vapahtajan esimerkkiä muiden auttamisesta?

  • Laulakaa neljäs säkeistö laulusta ”Mua Jeesus rakastaa” (Lasten laulukirja, s. 42–43) tai jokin muu palvelemisesta kertova laulu. Kerro jostakin tilanteesta, jolloin joku on sinua palvelemalla auttanut sinua tuntemaan Vapahtajan rakkautta.

  • Lue lapsille OL 82:19 tähdentäen ilmausta ”tavoitellessa lähimmäisensä parasta”. Selitä, että tämä tarkoittaa lähimmäistemme – myös oman perheemme – auttamista. Auta lapsia miettimään, millä tavoin he voivat palvella jotakuta tällä viikolla.

    Kuva
    poikia puutarhatöissä

    Jumala pyytää meitä palvelemaan muita osoittaaksemme rakkautemme Häntä kohtaan.

OL 82:10

Jumala lupaa siunauksia, kun olen Hänelle kuuliainen.

Kun lapset kasvavat, he saattavat ihmetellä, miksi Jumala antaa meille niin monia käskyjä. Voit auttaa lapsia ymmärtämään, että Hän antaa meille käskyjä siunatakseen meitä.

Mahdollisia toimintoja

  • Auta lapsia miettimään, mitä käskyjä Jumala on antanut meille (ks. esim. 2. Moos. 20:4–17; Matt. 22:37–39; OL 89:5–17). Piirrä taululle kuvia auttaaksesi lapsia ymmärtämään ja muistamaan nämä käskyt. Anna esimerkkejä siitä, kuinka Jumalan käskyt voivat siunata ja suojella meitä.

  • Lue lapsille: ”Minä, Herra, olen sidottu, kun te teette, mitä minä sanon” (OL 82:10). Pyydä lapsia toistamaan tämä virke kanssasi muutamaan kertaan ja mieti, millä tavoin voit auttaa heitä muistamaan sen, kuten pyytämällä heitä taputtamaan virkkeen rytmin mukaan. Todista, että kun noudatamme Jumalan käskyjä, Hän pitää meille antamansa lupaukset.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

OL 81:3

Voin rukoilla ”ääneen ja [sydämessäni]”.

Kuinka voit innoittaa lapsia kääntymään Herran puoleen ”rukouksessa alati”, kun he tarvitsevat apua?

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota jotakuta lukemaan OL 81:3 ja kysy lapsilta, mitä tarkoittaa se, että rukoilee sydämessään. Kerro kokemuksesta, jolloin olet rukoillut ääneen tai sydämessäsi ja Herra on auttanut sinua. Pyydä myös lapsia kertomaan omista kokemuksistaan. Kuinka rukous voi tuoda meitä lähemmäksi taivaallista Isää?

  • Laula lasten kanssa jokin rukouksesta kertova laulu, kuten ”Aamuvarhain huoneessasi” tai ”Oi rauhan, levon hetkinen” (MAP-lauluja, 84, 88), tai lue sen sanat. Kehota lapsia kertomaan, mikä laulun säe auttaa heitä ymmärtämään jotakin rukouksesta. Anna heille aikaa pohtia, mitä he voivat tehdä parantaakseen rukouksiaan, ja kirjoittaa sitten ajatuksiaan.

OL 81:5

Jumala haluaa minun palvelevan ja vahvistavan apua tarvitsevia.

Auta lapsia ymmärtämään, että on olemassa monia tapoja, joilla he voivat palvella perhettään, ystäviään ja lähimmäisiään joka päivä.

Mahdollisia toimintoja

  • Piirrä taululle kädet ja polvet. Pyydä lapsia lukemaan OL 81:5 saadakseen selville, mitä Herra sanoo näistä ruumiinosista. Katsokaa video ”Pass It On” [Laita hyvä kiertämään] (churchofjesuschrist.org) tai kertokaa, kuinka sinä ja lapset olette nähneet ihmisten palvelevan toisiaan. Kuinka voimme olla tietoisempia lähipiirissämme olevista ihmisistä, jotka tarvitsevat apua? Kehota lapsia palvelemaan tällä viikolla ainakin yhtä ihmistä. Saatte ideoita siihen, kuinka palvella muita, kun laulatte jonkin palvelemisesta kertovan laulun, kuten ”Tänään olenko hyvää mä tehnyt lain” (MAP-lauluja, 144).

  • Kutsu lapsia vuorotellen asettelemaan pystyyn dominopalikoita (tai samankaltaisia esineitä) ja nimeämään samalla tapoja, joilla he voivat palvella muita. Pyydä yhtä lasta tönäisemään yksi dominopalikka kumoon, ja pankaa merkille, kuinka se vaikuttaa muihin. Kuinka meidän palvelullamme voi olla samankaltainen vaikutus ympärillämme oleviin ihmisiin? (Ks. myös video ”Dominot”, churchofjesuschrist.org.) Kerro, kuinka jonkun rakastava palveleminen on kannustanut sinua palvelemaan jotakuta muuta.

OL 82:8–10

Jumala lupaa siunauksia, kun olen Hänelle kuuliainen.

Kun lapsissa kasvaa luottamus Jumalan lupauksiin, myös heidän halukkuutensa olla kuuliaisia Hänen käskyilleen kasvaa.

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia kuvittelemaan, että heillä on ystävä, jonka mielestä Jumala on antanut liikaa käskyjä. Pyydä heitä etsimään jakeista OL 82:8–10 jotakin, mikä auttaisi heidän ystäväänsä ymmärtämään, miksi Jumala antaa käskyjä. Kerro, kuinka Jumalan käskyt ovat siunanneet sinua, ja pyydä myös lapsia kertomaan ajatuksistaan.

  • Auta lapsia ymmärtämään taivaallisen Isän meille antamia lupauksia jakamalla luokka kolmeen ryhmään ja antamalla kullekin ryhmälle luettavaksi yksi seuraavista pyhien kirjoitusten kohdista: OL 1:37–38; 82:10; 130:20–21. Pyydä heitä kertomaan, mitä he oppivat taivaallisen Isän lupauksista. Kuinka meidän kuuliaisuutemme vaikuttaa siunauksiin, joita voimme saada? Auta lapsia miettimään omasta elämästään tai pyhistä kirjoituksista esimerkkejä siitä, kun kuuliaisuus on tuonut siunauksia Jumalalta.

  • Kerro jokin henkilökohtainen kokemus, joka todistaa jakeissa OL 82:8–10 opetetuista periaatteista. Kuinka olet oppinut luottamaan Herraan ja Hänen lupauksiinsa?

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kutsu lapsia miettimään, kuinka he haluaisivat palvella jotakuta perheessään tällä viikolla. Anna ensi viikon oppitunnilla heidän kertoa, mitä he ovat tehneet.

Näin kehitymme opettamisessa

Auta lapsia tulemaan paremmiksi oppijoiksi. Opettaminen tarkoittaa enemmän kuin pelkästään totuuden välittämistä. Se tarkoittaa sitä, että auttaa muita kehittymään hengellisessä omavaraisuudessa. Sen sijaan että vain kertoisit lapsille, kuinka he voivat esimerkiksi palvella muita, kannusta heitä keksimään omia ideoita.

Tulosta