Oppi ja liitot 2021
26. heinäkuuta – 1. elokuuta. Oppi ja liitot 84: ”Jumalisuuden voima”


”26. heinäkuuta – 1. elokuuta. Oppi ja liitot 84: ’Jumalisuuden voima’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Oppi ja liitot 2021, 2020

”26. heinäkuuta – 1. elokuuta. Oppi ja liitot 84”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2021

Kuva
Joseph Smith saa Melkisedekin pappeuden

Palautus, Liz Lemon Swindle

26. heinäkuuta – 1. elokuuta

Oppi ja liitot 84

”Jumalisuuden voima”

Kun luet lukua OL 84, mitä totuuksia tunnet innoitusta korostaa opettamillesi lapsille? Kirjoita muistiin oivalluksia, joita saat Pyhältä Hengeltä.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Kutsu lapsia kertomaan, mitä he tietävät pappeudesta. Voisit näyttää kuvaa henkilöstä, joka saa siunauksen pappeuden voimalla, kuten Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 103–110, ja kysyä lapsilta, kuinka pappeus siunaa perheitä.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

OL 84:19–22, 26–27

Pappeus on Jumalan voima.

Tietävätkö opettamasi lapset, mitkä ovat pappeuden tarkoitukset? Luvussa OL 84 Herra ilmoittaa yhden tarkoituksen: auttaa meitä palaamaan taivaallisen Isän luo. (Lisää tietoa aiheesta, ks. Gospel Topics, ”Priesthood”, topics.churchofjesuschrist.org.)

Mahdollisia toimintoja

  • Lue OL 84:20 ja pyydä lapsia nousemaan seisomaan, kun he kuulevat sanan ”toimituksissa”. Auta heitä ymmärtämään, mikä toimitus on, laittamalla näkyviin kuvia muutamista pappeuden toimituksista, kuten Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 103–108, ja pyydä lapsia kuvailemaan, mitä kussakin kuvassa tapahtuu (ks. myös PKO, ”Toimitukset”, pyhätkirjoitukset.churchofjesuschrist.org). Selitä, että taivaallinen Isä on antanut meille nämä toimitukset auttaakseen meitä palaamaan asumaan Hänen luokseen.

  • Anna lasten värittää toimintasivu. Kun he värittävät, selitä eri pappeuden toimituksia, joita sivulla näkyy, ja kerro, miksi olet kiitollinen niistä toimituksista.

OL 84:77

Olen Jeesuksen ystävä, kun seuraan Häntä.

Kuinka voit auttaa lapsia tietämään, että Vapahtaja rakastaa meitä jopa enemmän kuin rakas ystävä?

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä kuvaa Vapahtajasta, kun luet jakeen OL 84:77. Kehota lapsia osoittamaan Vapahtajan kuvaa joka kerta, kun he kuulevat sanan ”ystävät” jossakin muodossa. Selitä, että kun pyrimme pitämään käskyt, me osoitamme Jeesukselle, että rakastamme Häntä. Kerro, mitä sinulle merkitsee se, että Jeesus on ystäväsi.

  • Auta lapsia luettelemaan asioita, joita he voivat tehdä osoittaakseen ystävilleen, että he rakastavat heitä. Mitä Jeesus on tehnyt osoittaakseen meille, että Hän on ystävämme? Mitä me voimme tehdä osoittaaksemme Vapahtajalle, että olemme Hänen ystäviään? Laulakaa yhdessä jokin Jeesuksesta kertova laulu, kuten ”Jeesus, lasten ystävä” (Lasten laulukirja, s. 37).

OL 84:88

Taivaallinen Isä auttaa lähetyssaarnaajiaan.

Ajatus siitä, että on itse jonakin päivänä lähetyssaarnaaja, voi olla innostava mutta joistakin lapsista myös pelottava. OL 84:88 voi opettaa heille, kuinka taivaallinen Isä auttaa niitä, jotka Hän lähettää saarnaamaan evankeliumiaan.

Mahdollisia toimintoja

  • Auta lapsia ajattelemaan tuntemiaan lähetyssaarnaajia. Kerro heille, että taivaallinen Isä on antanut lähetyssaarnaajille erityisen lupauksen. Lue OL 84:88 ja auta lapsia keksimään eleitä ja liikkeitä, jotka kuvaavat tässä jakeessa mainittuja lupauksia. Kerro tilanteesta, jolloin olet palvellut Herraa ja tuntenut, että Hän on ollut kanssasi, kuten kuvataan jakeessa 88.

  • Esitä kertomus nelivuotiaasta pojasta vanhin Takashi Wadan puheessa ”Kestitkää itseänne Kristuksen sanoilla” (Liahona, toukokuu 2019, s. 38–40). Auta jokaista lasta miettimään, mitä he voisivat sanoa lausuakseen todistuksensa jollekulle – kuten lukea jonkin uskonkappaleen. Pyydä jokaista lasta esittämään, miten he kertovat evankeliumista ystävälle. Todista, että taivaallinen Isä auttaa meitä tietämään, mitä sanoa, kun puhumme muiden kanssa evankeliumista.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

OL 84:4–5, 18–28, 30

Pappeuden toimitukset auttavat minua valmistautumaan asumaan jälleen taivaallisen Isän luona.

Kun opettamasi lapset varttuvat, he voivat osallistua useampiin pappeuden toimituksiin, kuten kasteisiin ja konfirmointeihin kuolleiden puolesta temppelissä. Kuinka voit auttaa heitä ymmärtämään pappeuden toimitusten tarkoitukset ja voiman?

Mahdollisia toimintoja

  • Kirjoita taululle Aaronin pappeus ja Melkisedekin pappeus. Lukekaa yhdessä OL 84:18, 26–28, 30, ja auta lapsia laatimaan luettelo totuuksista, joita he oppivat näiden jakeiden pohjalta Aaronin pappeudesta. Lukekaa sitten yhdessä OL 84:18–25 ja laatikaa luettelo Melkisedekin pappeutta koskevista totuuksista.

  • Pyydä lapsia luettelemaan pappeuden toimituksia, joihin he ovat osallistuneet tai joita he ovat nähneet, kuten kaste, konfirmointi, pappeuden siunaukset tai sakramentti. Pyydä heitä kertomaan näitä toimituksia koskevista kokemuksistaan. Lukekaa yhdessä OL 84:20. Miksi Herra kutsuu meitä osallistumaan toimituksiin? Kuinka pappeus auttaa meitä palaamaan taivaallisen Isän luo?

    Kuva
    lapsia nauttimassa sakramenttia

    Toimitukset auttavat meitä muistamaan lupauksemme Jumalalle.

  • Tee temppelin kuvasta palapeli. Lue lasten kanssa OL 84:5 ja pyydä heitä kuuntelemaan, mitä Herra käski pyhiä rakentamaan. Anna jokaiselle lapselle palapelin pala ja pyydä heitä kertomaan jotakin, mitä he voivat tehdä valmistautuakseen menemään temppeliin.

OL 84:64–72, 81–88

Herra suojelee lähetyssaarnaajia ja antaa heille voimaa.

Nämä jakeet sisältävät lupauksia, joita Herra antoi niille, jotka Hän kutsui saarnaamaan evankeliumia. Nämä lupaukset voivat innoittaa myös lapsia, kun he kertovat muille Jeesuksen Kristuksen evankeliumista.

Mahdollisia toimintoja

  • Järjestä lapset pareittain ja anna kullekin parille luettavaksi muutama jae kohdasta OL 84:64–72, 81–88. Kehota heitä etsimään lupauksia, joita Herra antaa niille, jotka kertovat evankeliumista muille. Pyydä heitä kertomaan luokalle, mitä he oppivat. Auta lapsia ajattelemaan ihmisiä, joita he tuntevat, tai ihmisiä pyhissä kirjoituksissa, jotka ovat saaneet Herralta apua saarnatessaan evankeliumia (kuten Samuel Lamanilainen [ks. Hel. 13:2–4; 16:6–7] tai Ammon [ks. Alma 17:32–38]). Kerro kokemuksesta, jolloin olet tuntenut Herran tukevan sinua, kun olet palvellut Häntä.

  • Tuo luokkaan kuppeja tai muita samankaltaisia astioita. Kirjoita paperiliuskoille tapoja, joilla lapset voivat olla lähetyssaarnaajia nyt, ja pane kukin paperiliuska kuppiin. Asettele kupit oikein päin tiiviiksi ryhmäksi lattialle. Kehota lapsia vuorotellen heittämään jokin pieni esine johonkin kuppiin ja sitten esittämään tekemistä, joka mainitaan kupissa olevassa paperissa. Kuinka taivaallinen Isä voi auttaa meitä, kun kerromme evankeliumista muille, silloinkin kun se on ehkä vaikeaa tai kun meitä jännittää?

  • Auta lapsia ymmärtämään, että me kaikki olemme Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäseniä lähetystyön ansiosta – lähetyssaarnaajat opettivat evankeliumia joko meille, vanhemmillemme tai esivanhemmillemme. Kerro lapsille, kuinka lähetyssaarnaajat auttoivat sinua tai esivanhempiasi ottamaan vastaan evankeliumin. Anna lasten kertoa samanlaisista kokemuksista. Kannusta heitä kysymään vanhemmiltaan, kuinka ensimmäiset kirkon jäsenet heidän perheessään tai suvussaan saivat tietää evankeliumista.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kehota lapsia tekemään tällä viikolla jotakin kertoakseen evankeliumista jollekulle kodissaan tai jollekulle ystävälle. Kannusta heitä pyytämään apua taivaalliselta Isältä ja panemaan merkille, mitä Hän tekee heidän avukseen.

Näin kehitymme opettamisessa

Ota aistit mukaan. ”Useimmat lapset (ja aikuiset) oppivat parhaiten, kun käytetään useita aisteja. Etsi keinoja auttaa lapsia käyttämään näkö‑, kuulo- ja tuntoaistiaan, kun he oppivat.” (Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 25.)

Tulosta