Kom og følg mig
28. januar-3. februar. Matthæus 3; Markus 1; Lukas 3: ›Ban Herrens vej‹


»28. januar-3. februar. Matthæus 3; Markus 1; Lukas 3: ›Ban Herrens vej‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Nye Testamente 2019, 2019

»28. januar-3. februar. Matthæus 3; Markus 1; Lukas 3«, Kom og følg mig – Primary: 2019

Billede
Johannes Døber døber Jesus

Glasmaleri fra et vindue i templet i Nauvoo i Illinois, af Tom Holdman

28. januar-3. februar

Matthæus 3; Markus 1; Lukas 3

»Ban Herrens vej«

Nedskriv de åndelige indtryk, du får, når du læser om Johannes Døber og Jesu Kristi dåb. Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier kan hjælpe dig til at forstå disse skriftsteder, den vil støtte dig i det, som dine elever lærer på egen hånd.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Giv børnene mulighed for at fortælle, hvad de allerede har lært, ved at vise et billede af Jesus, der bliver døbt, og bed dem om at fortælle dig, hvad der sker på billedet, og hvad de føler ved at blive døbt.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre børn

Matthæus 3:13-17

Jeg kan blive døbt, ligesom Jesus blev.

Hvordan kan du bruge beretningen om Jesu dåb som en hjælp til at forberede børnene på at blive døbt?

Mulige aktiviteter

  • Sammenfat historien om Frelserens dåb (se Matt 3:13-17; se også »Kapitel 9: Jesus bliver døbt«, Historier fra Det Nye Testamente, s. 30-33). Gentag historien flere gange, og bed børnene om at fortælle de ting, de kan huske. Forklar, at Jesus blev døbt ved nedsænkning af en med præstedømmets myndighed.

  • Vis et billede af Jesus, der bliver døbt, og denne uges aktivitetsside. Lad børnene pege på ligheder mellem de to billeder.

  • Du kan eventuelt gennemgå de løfter, børnene vil aflægge, når de bliver døbt (se Mosi 18:8-10; L&P 20:37; Tro mod sandheden, s. 22). Spørg dem, hvilke af disse ting de allerede gør.

  • Inviter et medlem af biskoprådet til at fortælle børnene om det dåbsinterview, de får, før de bliver døbt.

  • Syng »Dåb«, Børnenes sangbog, s. 54-55, sammen med børnene. Overvej at bede et barn, der kender sangen godt, om at lede de andre børn, mens de synger.

Billede
en pige bliver døbt

Vi kan følge Jesu eksempel ved at blive døbt.

Matthæus 3:11, 16

Helligånden hjælper mig.

Udover at forberede sig til dåb forbereder børnene sig også til at modtage Helligåndsgaven. Hvordan kan du hjælpe dem?

Mulige aktiviteter

  • Brug Matthæus 3:11, 16 til at lære børnene, at Helligånden dalede ned på Jesus, da han var blevet døbt (en due kom til syne som et tegn på, at det var sket). Vis billedet Helligåndsgaven (hæftet Evangelisk kunst, nr. 105), og forklar, at vi modtager Helligåndsgaven, når vi bliver bekræftet.

  • Medbring en æske med ting som fx et billede af Jesus, et hyggetæppe og et kompas. Lad børnene vælge en ting og derefter fortælle, hvordan den repræsenterer en måde, hvorpå Helligånden kan hjælpe os. Han vidner om Jesus, han trøster os (se Joh 15:26) og viser os den rette vej (se 2 Ne 32:5).

  • Fortæl om dine egne oplevelser med at modtage hjælp fra Helligånden.

  • Lad børnene lytte efter, hvordan Helligånden kan hjælpe os, mens de synger »Helligånden«, Børnenes sangbog, s. 56.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Ældre børn

Matthæus 3

Jeg bliver velsignet af Det Aronske Præstedømmes ordinancer.

Johannes Døber havde Det Aronske Præstedømme, så det er en god anledning til at lære børnene om Det Aronske Præstedømme og hjælpe dem til at se de velsignelser og den kraft, som både mænd og kvinder får gennem dette præstedømme.

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at lave en liste over pligter i Det Aronske Præstedømme ved at bruge Lære og Pagter 20:46, 58-60; 84:111. Forklar, at præster i Det Aronske Præstedømme kan »døbe og velsigne nadveren«. Præster, lærere og diakoner skal »undervise og opfordre alle til at komme til Kristus« (L&P 20:46, 59). Bed børnene om i Matthæus 3 at se efter eksempler på, hvor Johannes udfører disse pligter. Hvordan kan vi alle indbyde andre til at komme til Kristus, ligesom Johannes gjorde?

  • Vis nogle billeder af bærere af Det Aronske Præstedømme, der udfører dåbs- og nadverordinancerne (se hæftet Evangelisk kunst, nr. 103, 108). Tal om, hvordan disse ordinancer forbereder os til at tage imod Jesus Kristus og hans forsoning.

  • Læs sammen Lære og Pagter 13:1 og forklar, at Johannes Døber gengav Det Aronske Præstedømme til Joseph Smith. Spørg børnene, hvordan de er blevet velsignet, fordi Det Aronske Præstedømme blev gengivet.

Matthæus 3:13-17; Lukas 3:2-18

Jeg kan holde min dåbspagt.

Beretningen om Jesu dåb er en god anledning til at lade børnene gennemgå deres dåbspagt og forpligte sig til igen at holde den.

Mulige aktiviteter

  • Bed to børn om at læse Lukas 3:7-9, 15-17, hvor den ene læser Johannes Døbers ord og den anden resten af ordene. Hold pause efter hvert vers, og hjælp børnene til at forstå, hvad verset betyder.

  • Gennemgå de pagter, børnene indgik ved dåben, i Mosija 18:8-10 og Lære og Pagter 20:37. (Se også Tro mod sandheden, s. 22-24). Opfordr børnene til at skrive disse henvisninger på denne uges aktivitetsside.

  • Forbered flere kortpar med sætninger eller billeder, der repræsenterer vores dåbspagt. Læg kortene med bagsiden opad. Lad børnene skiftes til at vende to kort ad gangen for at se, om de passer sammen. Når et par er fundet, beder du børnene fortælle, hvordan de har holdt den pagt.

  • Fortæl, hvordan det har velsignet dig at holde din dåbspagt.

Matthæus 3:11, 16

Helligånden kan vejlede mig.

Børn lærer, hvordan man genkender og følger Helligåndens vejledning. Hvordan kan du lære dem, at når de holder deres dåbspagt, vil det gøre dem værdige til at få denne vejledning?

Mulige aktiviteter

  • Bed hvert barn om at vælge et af følgende skriftsteder, som de skal læse for at forklare, hvordan Helligånden taler til os: Lære og Pagter 6:23; 8:2-3.

  • Bed et barn om at læse Matthæus 3:11. Hvordan er Helligånden ligesom ild? Ild lyser fx op, så det kan vise os vej (se 2 Ne 32:5).

  • Lad børnene lukke øjnene og række hænderne frem. Rør derefter deres håndflader let med en fjer eller snor. Bed dem om at fortælle dig, hvornår de kan mærke det. Hvad lærer denne aktivitet os om at genkende Helligåndens indtryk?

  • Lad børnene fortælle om oplevelser, de har haft med Helligånden. Hvorfor hjælper det os til at have Helligåndens vejledning, at vi holder vores pagter?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Opmuntr børnene til at spørge deres forældre eller andre i familien om deres dåb.

Gør undervisningen bedre

Søg jeres egen inspiration. Se ikke disse oplæg som instruktioner, du skal følge, når du underviser. Anvend dem derimod som forslag til at sætte gang i din egen inspiration, når du tænker over behovene hos de børn, du underviser. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 7).

Billede
activity page: I can be baptized as Jesus was

Udskriv