Kom, følg med meg
29. april - 5. mai. Johannes 7-10: ‘Jeg er den gode hyrde’


“29. april - 5. mai. Johannes 7-10: ‘Jeg er den gode hyrde’” Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2019 (2019)

“29. april - 5. mai. Johannes 7-10”, Kom, følg med meg – for Primær: 2019

Bilde
Kristus og kvinnen som var grepet i hor

He That Is without Sin, av Liz Lemon Swindle

29. april - 5. mai.

Johannes 7-10

“Jeg er den gode hyrde”

Når du leser Johannes 7-10, kan du tenke på barna du underviser. Mange av forslagene for eldre barn i denne oversikten kan også tilpasses yngre barn, eller omvendt.

Skriv ned tilskyndelsene dine

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Be barna fortelle om noe de gjorde i uken som gikk, for å være som den barmhjertige samaritanen.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre barn

Johannes 7:14-17

Å holde budene vil hjelpe meg å vite at de er sanne.

Jesus sa at vi kan få et vitnesbyrd om sannhetene han delte, når vi etterlever dem. Hvordan kan du bruke denne beretningen til å undervise barna om at freden vi føler når vi adlyder budene, hjelper oss å vite at de er sanne?

Mulige aktiviteter

  • Gi et sammendrag av Johannes 7:17 med ord som barna forstår. Hjelp dem å vite at det å adlyde budene hjelper oss å føle oss nærmere Jesus Kristus, kanskje ved sammen å synge “Hold alle budene” eller “Jeg må alltid velge rett”, Barnas sangbok, 68-69, 82-83. Be barna lytte etter hvordan vi vil bli velsignet når vi holder budene.

  • Fortell om en erfaring da du lærte at et bud var fra Gud fordi du etterlevde det, som å betale tiende eller å tilgi noen som var uvennlig. Be barna tenke på en opplevelse de har hatt når de har adlydt et bud. Spør: “Hva følte dere da dere adlød?”

  • Velg noen av budene, og lag to sett med enkle tegninger som forestiller hvert bud. Legg alle tegningene med bildesiden ned på gulvet, og be barna bytte på å sette budene sammen. Bær vitnesbyrd om hvor viktige budene er, og hvordan det å følge dem har styrket ditt vitnesbyrd.

Johannes 8:29

Jesus adlød sin Fader.

Jesus Kristus gjorde alltid det som behaget sin Fader i himmelen. Hvordan kan du hjelpe barna å finne måter å følge hans eksempel?

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å gjenta det Jesus sa om vår himmelske Fader i Johannes 8:29: “Jeg gjør alltid det som er til behag for ham.” Be dem fortelle om hva Jesus gjorde som gjorde vår himmelske Fader glad. Vis dem noen bilder fra Kunst inspirert av evangeliet, bok for å gi dem forslag.

  • Spør barna hva som gjør dem lykkelige. Spør så hva de kan gjøre denne uken for å gjøre et familiemedlem eller en venn glad. Be barna tegne at de selv gjør disse aktivitetene, og ta tegningene med seg hjem som en påminnelse.

  • Be en av foreldrene til et av barna fortelle om en opplevelse da barnet gjorde noe som gjorde ham eller henne glad. La barnet fortelle hva han eller hun følte.

Johannes 10:1-18

Jesus kjenner meg og er glad i meg.

Lignelsen om den gode hyrde kan hjelpe barna å forstå at Jesus er glad i dem og vet hvem de er.

Mulige aktiviteter

  • Be barna tegne noe som forestiller noe i lignelsen om den gode hyrde, for eksempel sauer, en tyv eller en ulv. Les Johannes 10:1-18 for barna, og be dem holde opp tegningene sine når de hører deg lese om det de tegnet. Forklar at akkurat slik “den gode hyrde” leder og er glad i flokken sin, er Jesus glad i oss og leder oss alle tilbake til seg. Kle et av barna som en hyrde, og la barna fortelle hvordan Jesus er som en hyrde for oss.

  • Vis bildet av Jesus og lammene i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier. Hvordan vet vi at Jesus elsker lammene? Hvordan kan vi vite at lammene er glad i Jesus?

  • Hjelp barna å fullføre denne ukens aktivitetsside.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Eldre barn

Johannes 7:14-17

Å holde budene vil hjelpe meg å vite at de er sanne.

Du og barna du underviser, kan ha hatt erfaringer med å etterleve evangeliets sannheter og finne ut at de er sanne. Hvordan kan du bygge på disse erfaringene når du underviser?

Mulige aktiviteter

  • Skriv hvert vers av Johannes 7:14-17 på forskjellige papirlapper, og vis dem i tilfeldig rekkefølge. Be barna sette dem i riktig rekkefølge og se i Johannes 7:14-17 for å se om de har rett. Be barna gå sammen to og to og dele sin forståelse av hvert vers med partneren. Hvordan har lydighet mot Guds bud hjulpet dem å vite at budene er sanne?

  • Gi eksempler fra Skriftene som viser hvordan folk ble velsignet ved å etterleve evangeliets sannheter, som for eksempel Daniel (se Daniel 6) eller Nephi (se 1 Nephi 3-4).

  • Noen dager før leksjonen ber du et av barna skrive om en gang da han eller hun fikk et vitnesbyrd om et bud ved å etterleve det. I løpet av leksjonen kan du be barnet fortelle hva han eller hun har skrevet.

Johannes 8:31-36

Sannheten kan frigjøre oss.

Når barna blir eldre, vil de møte folk som tror at det å etterleve evangeliet er hemmende. Hvordan kan du bruke Johannes 8:31-36 til å imøtegå slike påstander?

Mulige aktiviteter

  • Be barna lese Johannes 8:31-36 og fortelle hva de tror det vil si å være en syndens trell. Hvordan hjelper Jesu læresetninger oss å være fri?

  • Be et barn hjelpe deg å snøre et tau, skjerf eller slips lett rundt håndleddene dine for å vise hvordan vi blir bundet av synd når vi begår den om og om igjen uten å omvende oss.

  • Vis en lås som symboliserer synd, og en nøkkel for å symbolisere hvordan evangeliets sannheter kan frigjøre oss. Kunnskap om Frelserens forsoning kan for eksempel gi oss frihet til å omvende oss og få tilgivelse for våre synder. Kunnskap om Visdomsordet kan gi oss frihet til å unngå avhengighet.

Bilde
Kristus underviser i templet

Jesus sa: “Sannheten skal frigjøre dere” (Johannes 8:32).

Johannes 10:1-18

Jesus er som en hyrde for oss.

Når du studerer lignelsen om den gode hyrde, bør du se etter sannheter den lærer oss om vårt forhold til Frelseren. Hvordan vil det å kjenne disse sannhetene være til velsignelse for barna?

Mulige aktiviteter

  • Skriv den gode hyrde og leiekaren på tavlen. Forklar at en leiekar er en som er ansatt for å gjøre en jobb for penger. Be barna nevne forskjeller de finner i Johannes 10:1-18 på en god hyrde og en leiekar. Hvorfor vil dere heller følge den gode hyrden enn leiekaren?

  • Tegn eller vis et bilde av en dør. Les Johannes 10:7-9 sammen, og spør barna hvordan Jesus er som en dør. Hva sier vers 9 om hvilke velsignelser de mottar som “går inn gjennom” døren? Hvor kan vi gå inn gjennom døren som Jesus Kristus gir oss?

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til læring i hjemmet

Hjelp barna å komme på et bud som de kan etterleve i større grad. Be dem prøve å adlyde dette budet i den kommende uken.

Vi kan forbedre vår undervisning

Still inspirerte spørsmål. Still spørsmål som oppmuntrer barna du underviser, til å gå lenger enn å rapportere fakta. Oppfordre dem i stedet til å bære sitt vitnesbyrd om evangeliets sannheter. Hvis dere for eksempel snakker om budene, kan du be barna fortelle hvordan det å adlyde budene har vært til velsignelse for dem.

Bilde
aktivitetsside: Jesus kjenner meg og er glad i meg

Skriv ut