Det Nye Testamente 2023
23.-29. januar. Matthæus 3; Markus 1; Lukas 3: »Ban Herrens vej«


»23.-29. januar. Matthæus 3; Markus 1; Lukas 3: ›Ban Herrens vej‹« Kom og følg mig – Primary: Det Nye Testamente 2023, 2022

»23.-29. januar. Matthæus 3; Markus 1; Lukas 3«, Kom og følg mig – Primary: 2023

Billede
Johannes Døber døber Jesus

Vindue med glasmosaik i templet i Nauvoo i Illinois, af Tom Holdman

23.-29. januar

Matthæus 3; Markus 1; Lukas 3

»Ban Herrens vej«

Nedskriv de åndelige indtryk, du får, når du læser om Johannes Døber og Jesu Kristi dåb. Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier kan hjælpe dig til at forstå disse skriftsteder og hjælpe dig med at støtte den læring, som børnene opnår derhjemme.

Billede
deleikon

Del med hinanden

Giv børnene mulighed for at fortælle, hvad de allerede har lært, ved at vise et billede af Jesus, der bliver døbt. Spørg dem om, hvad der sker på billedet, og hvordan de har det med at blive døbt.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Matthæus 3:13-17

Jeg kan blive døbt, ligesom Jesus blev.

Hvordan kan du bruge beretningen om Jesu dåb som en hjælp til at forberede børnene på at blive døbt?

Mulige aktiviteter

  • Sammenfat historien om Frelserens dåb (se Matt 3:13-17; se også »Kapitel10: Jesus bliver døbt« i Historier fra Det Nye Testamente, s. 30-33). Forklar, at Jesus blev døbt ved nedsænkning af en med præstedømmets myndighed. Gentag historien flere gange, og bed børnene om at fortælle de ting, de kan huske.

  • Vis et billede af Jesus, der bliver døbt, og denne uges aktivitetsside. Lad børnene pege på ligheder mellem de to billeder. (Der er et billede af Jesus Kristus, der bliver døbt i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier).

  • Gennemgå de løfter, børnene vil aflægge, når de bliver døbt (se Mosi 18:8-10; L&P 20:37; Guide til skrifterne, »Døbe, dåb«, topics.ChurchofJesusChrist.org). Spørg dem, hvilke af disse ting de allerede gør.

  • Inviter et medlem af biskoprådet til at fortælle børnene om det dåbsinterview, de får, før de bliver døbt.

  • Syng en sang sammen om dåb, eksempelvis »Dåb« (Børnenes sangbog, s. 54). Overvej at bede et barn om at lede andre børn, mens de synger.

Billede
en pige bliver døbt

Vi kan følge Jesu eksempel ved at blive døbt.

Matthæus 3:11, 16

Helligånden hjælper mig.

Udover at forberede sig til dåb forbereder børnene sig også til at modtage Helligåndsgaven. Hvordan kan du hjælpe dem?

Mulige aktiviteter

  • Brug Matthæus 3:11, 16 til at lære børnene, at Helligånden dalede ned på Jesus, da han var blevet døbt (en due kom til syne som et tegn på, at det var sket). Vis billedet Helligåndsgaven (Evangelisk kunst, nr. 105), og forklar, at vi modtager Helligåndsgaven, når vi bliver bekræftet.

  • Medbring en æske med ting eksempelvis et billede af Jesus, et hyggetæppe og et kompas eller kort. Lad børnene vælge en ting og derefter fortælle, hvordan den repræsenterer en måde, hvorpå Helligånden kan hjælpe os. Han vidner om Jesus (se Joh 15:26), han trøster os (se Joh 14:26) og viser os den rette vej (se 2 Ne 32:5).

  • Fortæl om dine egne oplevelser med at modtage hjælp fra Helligånden.

  • Lad børnene lytte efter, hvordan Helligånden kan hjælpe os, mens de synger om ham, eksempelvis »Helligånden« (Børnenes sangbog, s. 56).

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Matthæus 3

Jeg bliver velsignet af Det Aronske Præstedømmes ordinancer.

Johannes Døber bar Det Aronske Præstedømme, så læsningen om ham i Matthæus 3 er en god mulighed for at lære børnene om Det Aronske Præstedømme. Hjælp dem med at genkende velsignelser og kraften, som kommer til os gennem dette præstedømme.

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at lave en liste over pligter i Det Aronske Præstedømme ved at bruge Lære og Pagter 20:46, 58-60; 84:111. Bed børnene om i Matthæus 3 at se efter eksempler, hvor Johannes udfører nogle af disse pligter. Hvordan kan vi alle indbyde andre til at komme til Kristus, ligesom Johannes gjorde?

  • Vis nogle billeder af bærere af Det Aronske Præstedømme, der udfører dåbs- og nadverordinancerne (se Evangelisk kunst, nr. 103-4, 107-8). Tal om, hvordan disse ordinancer forbereder os til at tage imod Jesus Kristus og velsignelserne ved hans forsoning.

  • Læs sammen Lære og Pagter 13:1 og bær vidnesbyrd om, at Johannes Døber genoprettede Det Aronske Præstedømme til Joseph Smith. Spørg børnene, hvordan de er blevet velsignet, fordi Det Aronske Præstedømme blev gengivet.

Matthæus 3:13-17; Markus 1:1-11; Lukas 3:2-18

Jeg kan holde min dåbspagt.

Når nogen lærer om Jesu dåb, er det en god anledning til at lade børnene gennemgå deres dåbspagt og forpligte sig til igen at holde den.

Mulige aktiviteter

  • Lad børnene skiftes til at læse vers fra Markus 1:1-11. Snak om, hvorfor vor himmelske Fader ønsker, at vi skal døbes. Hvorfor blev Jesus døbt, selv om han ikke havde behov for at blive renset for synd? Hjælp børnene til at finde svar på dette spørgsmål i Matthæus 3:13-15 og 2 Nefi 31:6-7.

  • Gennemgå de pagter, børnene indgik ved dåben, fra Mosija 18:8-10 og Lære og Pagter 20:37. Opfordr børnene til at skrive disse henvisninger på denne uges aktivitetsside.

  • Forbered flere kortpar med sætninger eller billeder, der repræsenterer vores dåbspagt. Læg kortene med bagsiden opad. Lad børnene skiftes til at vende to kort ad gangen for at se, om de passer sammen. Når et par er fundet, beder du børnene fortælle, hvordan de har holdt den pagt.

  • Fortæl, hvordan det har velsignet dig at holde din dåbspagt.

Matthæus 3:11, 16

Helligånden kan vejlede mig.

Børn lærer, hvordan man genkender og følger Helligåndens vejledning. Hjælp dem til at forstå, at når de holder deres dåbspagter, så vil det gøre dem værdige til at få hans vejledning.

Mulige aktiviteter

  • Bed hvert barn om at læse et af følgende skriftsteder og forklare, hvordan Helligånden taler til os: Helaman 5:30; Lære og Pagter 6:23; 8:2-3; 11:12-13.

  • Bed et barn om at læse Matthæus 3:11. Hvordan er Helligånden ligesom ild? Ild lyser eksempelvis op, så det kan vise os vej (se Joh 15:26; 2 Ne 32:5).

  • Lad børnene lukke øjnene og række hænderne frem. Rør derefter deres håndflader let med en fjer eller snor. Bed dem om at fortælle dig, hvornår de kan mærke det. Hvad lærer denne aktivitet os om at genkende Helligåndens indtryk?

  • Lad børnene fortælle om oplevelser, de har haft med Helligånden. Hvorfor hjælper det os til at have Helligåndens vejledning, at vi holder vores pagter?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Giv hvert barn en opmuntring til at spørge sine forældre, andre i familien eller venner om deres dåb.

Gør undervisningen bedre

Søg din egen inspiration. Se ikke disse oplæg som instruktioner, du skal følge, når du underviser. Anvend dem derimod som forslag til at sætte gang i din egen inspiration, når du tænker over behovene hos de børn, du underviser. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 7).

Udskriv