Nya testamentet 2023
6–12 mars. Matteus 9–10; Markus 5; Lukas 9: ”Dessa tolv sände Jesus ut”


”6–12 mars. Matteus 9–10; Markus 5; Lukas 9: ’Dessa tolv sände Jesus ut’”, Kom och följ mig – för Primär: Nya testamentet 2023 (2022)

”6–12 mars. Matteus 9–10; Markus 5; Lukas 9”, Kom och följ mig – för Primär: 2023

Bild
Jesus ordinerar Petrus

6–12 mars

Matteus 9–10; Markus 5; Lukas 9

”Dessa tolv sände Jesus ut”

När du läser Matteus 9–10, Markus 5 och Lukas 9 kan du få maningar från den Helige Anden. De här maningarna, tillsammans med Kom och följ mig – för enskilda och familjer och det här lektionsförslaget, kan hjälpa dig i dina lektionsförberedelser.

Bild
ikonen dela

Uppmuntra till delaktighet

Be barnen berätta något som de gjort för att hjälpa någon den här veckan. Vad gjorde Frälsaren för att hjälpa andra?

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Matteus 9:18–30; Markus 5:22–43

Jesus har makten att bota mig.

Frälsaren visade gång på gång sin makt att bota dem som hade tro på honom. Du kan hjälpa barnen du undervisar att bygga upp sin tro på hans helande kraft.

Möjliga aktiviteter

  • Berätta för barnen om Jairus dotter (se Markus 5:22–23, 35–43). Vid rätt ställe i berättelsen läser du Jesu ord ”jag säger dig, stå upp” (v. 41) och ber barnen ställa sig upp. Hjälp barnen förstå att Jesus har makt att bota människor och ge oss evigt liv.

  • Visa en bild av berättelsen i Matteus 9:20–22 medan du läser de här verserna. Hjälp barnen lära sig orden ”din tro har frälst dig” (v. 22). För att göra det kan du ge varje barn ett ord och sedan låta barnen säga sina ord i rätt ordning flera gånger. Hur visade kvinnan att hon hade tro på Jesus Kristus? Vad kan vi göra för att visa att vi har tro på Jesus Kristus?

  • Be barnen blunda och lyssna medan du läser Matteus 9:27–30. När du läser om hur Jesus botade de blinda männen säger du åt barnen att öppna ögonen. Be barnen berätta hur de skulle känna sig om Jesus hade botat dem.

  • Använd veckans aktivitetssida för att hjälpa barnen lära sig berättelsen om hur Frälsaren uppväckte Jairus dotter från de döda.

Bild
kvinna som sträcker sig för att röra vid Jesu mantel

Förtrösta på Herren, av Liz Lemon Swindle

Matteus 10:1–10

Jesus kallade tolv apostlar och gav dem makt att utföra hans verk.

Vet barnen du undervisar att vi har tolv apostlar i dag? Hur kan du använda de här verserna för att lära dem om vikten av nutida apostlar och det som de är kallade att göra?

Möjliga aktiviteter

  • Sammanfatta Matteus 10:1–10 med enkla ord. Förklara att Jesus kallar apostlar att hjälpa honom att bygga upp hans kyrka. Låt barnen räkna apostlarna i bilden Kristus ordinerar apostlarna (Evangeliebilder, nr 38) och i bilden av de nuvarande tolv apostlarnas kvorum (se JesuKristiKyrka.org eller ett generalkonferensnummer av Liahona). Förklara att vi har tolv apostlar i dag, precis som på Jesu tid. Bär ditt vittnesbörd om Herrens apostlar och om något de undervisat om nyligen.

  • Göm bilder av nutida apostlar här och var i rummet (bilder finns i färska generalkonferensnummer av Liahona). Låt barnen hitta bilderna och berätta lite för dem om varje apostel (se ”Meet Today’s Prophets and Apostles” på ChurchofJesusChrist.org).

  • Be ett barn hålla upp en bild av första presidentskapet och en bild av de tolv apostlarnas kvorum. Be barnet leda de andra barnen genom rummet till en bild av Jesus. Vittna om att profeterna och apostlarna leder oss till Jesus Kristus.

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Matteus 9:18–30; Markus 5:22–43

Jesus har makten att bota mig.

Genom att läsa berättelserna om hur Frälsaren botade människor, kan barnen du undervisar bygga upp sin tro på honom. De här berättelserna kan också hjälpa dem att känna hans medkänsla och kärlek.

Möjliga aktiviteter

  • Läs tillsammans berättelserna om hur Jesus botade människor i Matteus 9:20–22, 27–30 och Markus 5:22–23, 35–43 (eller visa videorna ”Jesus botar en kvinna med tro” [Jesus Heals a Woman of Faith] och ”Jesus uppväcker Jairus dotter” [Jesus Raises the Daughter of Jairus] på ChurchofJesusChrist.org). Hur visade människorna i de här berättelserna sin tro på Jesus Kristus? Vad lär vi oss om Frälsaren av de här berättelserna?

  • Be barnen berätta om upplevelser som de eller någon de känner har haft av att få en prästadömsvälsignelse för att bli botade. Hur blev de botade eller välsignade? Förklara att ett mirakulöst helande ibland inte är Herrens vilja, men vi kan ändå blir välsignade genom hans kärlek och tröst.

Matteus 10:1–10

De tolv apostlarna kan undervisa mig om Jesus.

Hur kan kunskap om de tolv apostlarna på Kristi tid hjälpa barnen att bättre förstå vad de tolv apostlarna gör i dag?

Möjliga aktiviteter

  • Visa bilder av apostlarna på Jesu tid och i vår tid (se Kristus ordinerar apostlarna [Evangeliebilder, nr 38] och ett färskt konferensnummer av Liahona). Be barnen läsa Matteus 10:7 för att ta reda på vad apostlar gör (se även Lukas 9:1–2, 6; Läran och förbunden 107:23).

  • Be barnen att på tavlan skriva upp namnen på så många av de ursprungliga apostlarna som de kan komma på. Be dem sedan skriva upp så många levande apostlar som de kan komma på. Låt dem jämföra sina listor med Matteus 10:2–4 och ett färskt konferensnummer av Liahona. Ni kan också spela ett memoryspel där barnen matchar varje levande apostels namn med hans bild. Bilder finns på JesuKristiKyrka.org.

  • Flera dagar före lektionen ber du några barn komma till lektionen förberedda att återge en berättelse som berättats av en av de levande apostlarna (se nummer av Liahona för förslag). Hur använde den aposteln berättelsen för att inspirera oss att bli mer som Frälsaren?

  • Berätta för barnen om flera exempel på nutida apostlars vittnesbörd om Kristus (se färska generalkonferenstal eller ”Den levande Kristus: Apostlarnas vittnesbörd” [JesuKristiKyrka.org]).

  • Hjälp barnen förstå och lära sig Trosartiklarna 1:6 utantill.

Lukas 9:23–25

Att följa Jesus Kristus kräver uppoffringar.

Hur kan du hjälpa barnen förstå vad det innebär att ”mista” sitt liv när de följer Frälsaren?

Möjliga aktiviteter

  • Berätta för barnen om ett tillfälle när du gav upp något för att få något bättre. Låt barnen berätta om egna exempel. Läs sedan Lukas 9:23–25 tillsammans. Förklara att Jesus vill att vi ska vara villiga att ge upp vad som helst för att följa honom. Han kanske inte ber oss att bokstavligen ge upp våra liv, men vad ber han oss att ge? (Se Joseph Smiths översättning, Matteus 16:26.)

  • Skriv flera kristuslika egenskaper på papperslappar och motsatsen till de här egenskaperna på andra papperslappar (såsom kärlek och själviskhet, ödmjukhet och högmod och så vidare). Skriv orden rädda och mista som rubriker på tavlan och be barnen sortera egenskaperna under rätt rubrik. Ge barnen tid att begrunda de kristuslika egenskaperna på tavlan och välja en att utveckla mer fullständigt.

Bild
ikonen inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Uppmuntra barnen att använda veckans aktivitetssida till att undervisa sin familj om hur Jesus botade Jairus dotter.

Förbättra vår undervisning

Uppmuntra till vördnad. Hjälp barnen förstå att en viktig aspekt av vördnad är att tänka på vår himmelske Fader och Jesus Kristus. Påminn gärna barnen om att vara vördnadsfulla genom att stillsamt sjunga eller nynna på en sång eller sätta upp en bild på Jesus.

Skriv ut