Det gamle testamente 2022
28. mars–3. april. 2 Mosebok 7–13: “Kom i hu denne dagen da dere drog ut av Egypt”


“28. mars–3. april. 2 Mosebok 7–13: ‘Kom i hu denne dagen da dere drog ut av Egypt’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det gamle testamente 2022 (2021)

“28. mars–3. april. 2 Mosebok 7–13”, Kom, følg med meg – for Primær: 2022

Bilde
Moses, Aron og Farao

Illustrasjon av Moses og Aron ved Faraos hoff: Robert T. Barrett

28. mars–3. april

2 Mosebok 7–13

“Kom i hu denne dagen da dere drog ut av Egypt”

Mens du leser 2 Mosebok 7–13, kan du tenke på hvordan sannhetene i disse kapitlene styrker din tro på Jesus Kristus. Hvordan kan du hjelpe barna du underviser, å få en lignende opplevelse?

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Legg noen bilder som forestiller ting i 2 Mosebok 7–13 (for eksempel en frosk, fluer og et lam) under en duk på et bord. Be noen barn ta et av bildene under duken, og be klassen fortelle hva de har lært om dette bildet hjemme denne uken.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

2 Mosebok 7–11

Herren har makt over alle ting.

Israelittene var i fangenskap og kunne ikke frigjøre seg selv, men Herren viste sin makt og befridde dem. Hvordan kan du bruke denne historien til å hjelpe barna å stole på Herren og hans makt?

Mulige aktiviteter

  • Les utvalgte vers fra 2 Mosebok 7–11 for å undervise barna om de ti landeplagene Herren sendte over egypterne (se også “Profeten Moses”, i Historier fra Det gamle testamente). Be barna tegne noen av landeplagene. Be barna holde opp bildene sine mens du gjennomgår landeplagene igjen. Les setninger fra 2 Mosebok 7:5 og 9:14 for å forklare hvorfor Herren sendte landeplagene til Egypt.

  • Fortell barna hvordan Herren har vist deg “at ingen er som [ham] på hele jorden” (2 Mosebok 9:14). La barna fortelle hvordan de vet at Herren er mektig.

2 Mosebok 12:1–13; 13:10

Nadverden kan hjelpe meg å minnes Jesus.

Påskefesten lærte israelittene om Frelseren og det offer han en dag ville gjøre for oss. I dag tar vi nadverden for å minnes Jesu offer.

Bilde
folk som tar nadverden

Nadverden hjelper oss å minnes Jesus Kristus.

Mulige aktiviteter

  • Bruk 2 Mosebok 12:1–13 til å fortelle barna hva Herren ba israelittene gjøre så de kunne bli reddet fra den siste landeplagen (se også “Påskemåltidet”, i Historier fra Det gamle testamente). Vis bildet Jesus bærer et bortkommet lam (Kunst inspirert av evangeliet, nr. 64), og pek på likheter mellom lammet som ble brukt i påskemåltidet, og Jesus Kristus, Guds Lam.

  • Be barna nevne hva vi gjør for å huske viktige hendelser som fødselsdager og høytider. Les 2 Mosebok 13:10, og forklar at Herren ba Israels barn feire påskehøytiden hvert år for å hjelpe dem å huske at han reddet dem fra egypterne. Kan du nevne noen måter vi kan huske at Jesus reddet oss fra synd og død på?

  • Vær om mulig ved nadverdsbordet sammen med barna, og snakk om hvordan nadverden hjelper oss å minnes Jesus Kristus. Syng “Nadverden” sammen (Liahona, april 2000) eller en annen ærbødig sang om Jesus Kristus. Hjelp barna å legge merke til den fredelige følelsen de får når de tenker på Frelseren, og be dem søke denne følelsen når de tar nadverden.

  • Gi barna papirlapper med ordene “Jeg kan minnes Jesus Kristus under nadverden ved å …” skrevet øverst. Be dem lage tegninger de kan se på under nadverden for å hjelpe dem å minnes Jesus.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

2 Mosebok 7–11

Herren kan befri meg.

Barn opplever utfordringer og trenger Herrens hjelp. Historien om de ti landeplagene Herren sendte for å befri israelittene, kan hjelpe barna å forstå at han også har makt til å hjelpe dem.

Mulige aktiviteter

  • Gi hvert barn et ark som er delt i ti deler, og be barna tegne landeplagene som beskrives i disse versene: 2 Mosebok 7:17–18; 8:1–4; 8:16–17; 8:20–22; 9:1–6; 9:8–9; 9:22–23; 10:4–5; 10:21–22; 11:4–7. Hva lærer landeplagene oss om Guds makt? Hvorfor er det viktig å vite om hans makt?

  • Spør barna om tilfeller da de følte at de trengte Herrens hjelp. Hvordan kan han hjelpe oss i disse situasjonene? Oppfordre dem til å snakke om tilfeller da de eller deres familie har opplevd Herrens makt i sitt liv. Bær vitnesbyrd om at Herren har makt til å hjelpe oss.

2 Mosebok 8:28–32; 9:7

Herren kan hjelpe meg å ha et mykt hjerte.

Farao valgte å forherde sitt hjerte da Herren ba ham om å løslate Israels barn. Hvordan kan du inspirere barna du underviser, til å velge å ha et mykt hjerte, slik at de er villige til å tjene Herren og gjøre hans vilje?

Mulige aktiviteter

  • Ta med til klassen én gjenstand som er hard, for eksempel en stein, og en annen som er myk, for eksempel en svamp. Les sammen med barna noen vers som beskriver hvordan Farao reagerte på landeplagene Herren sendte (se 2 Mosebok 8:28–32; 9:7), og spør barna hva som best representerer Faraos hjerte eller holdning. Hva vil det si å ha et mykt hjerte? (se Mosiah 3:17).

  • Lag en liste sammen med klassen over noen handlinger som kan vise at vi har et hardt hjerte (for eksempel å krangle med en bror eller søster eller å være uvillig til å be). Hvordan kan vi vise Herren at vi ønsker å ha et mykt hjerte?

2 Mosebok 11:5–6; 12:1–13

Påskemåltidet symboliserer Jesu Kristi forsoningskraft.

Påskemåltidet lærte Israels barn at Herren befridde dem fra Egypt. Påskemåltidet er også et symbol på Jesu Kristi sonoffer, som befrir oss fra synd og død. I dag hjelper nadverden oss å minnes Jesu Kristi offer for oss. Å undervise barna om påskemåltidet kan hjelpe dem å få en mer meningsfylt opplevelse av nadverden.

Mulige aktiviteter

  • Be noen av barna lese 2 Mosebok 11:5–6 for å lære om den siste landeplagen Herren sendte over egypterne. Be de andre barna lese 2 Mosebok 12:3, 5–7, 13 for å lære hvordan Israels barn ble reddet fra denne landeplagen.

  • For å hjelpe barna å forstå at Frelseren er Lammet som redder oss, kan du vise et bilde av et lam. Be barna lese 2 Mosebok 12:3–7 for å finne ut hva slags lam Gud ønsket at folket skulle bruke til påskemåltidet. Hvordan kan dette lammet sammenlignes med Jesus Kristus? (Jesus var for eksempel fullkommen, og Jesus utgjøt sitt blod for å frelse oss.) Hvilke andre symboler hjelper oss å tenke på Jesus Kristus?

  • Les nadverdsbønnene sammen (se Lære og pakter 20:77, 79), og se videoen “Always Remember Him” [Alltid minnes ham] (ChurchofJesusChrist.org). Hvordan kan nadverden sammenlignes med påskemåltidet? Hva kan vi gjøre for å tenke på Jesus under nadverden?

  • Del en av dine favoritt-nadverdssalmer med barna (se Salmer, nr. 96–117), og snakk om hvordan den hjelper deg å minnes Frelserens offer. Be barna dele en salme som gjør det samme for dem.

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Be barna dele noe de har lært om Jesus Kristus i Primær i dag, med familien.

Vi kan forbedre vår undervisning

Hjelp barna å visualisere historien. Når barn har et visuelt bilde av det de lærer, er det mer sannsynlig at de husker det. Finn måter å hjelpe barna å visualisere historiene i Skriftene ved hjelp av visuelle hjelpemidler som bilder, tegninger, videoer, dukker eller sketsjer.

Skriv ut