Det gamle testamente 2022
21.–27. mars. 2 Mosebok 1–6: “Jeg har kommet min pakt i hu”


“21.–27. mars. 2 Mosebok 1–6: ‘Jeg har kommet min pakt i hu’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det gamle testamente 2022 (2021)

“21.–27. mars. 2 Mosebok 1–6”, Kom, følg med meg – for Primær: 2022

Bilde
Moses og den brennende busken

Moses and the Burning Bush [Moses og den brennende busken], av Harry Anderson

21.–27. mars

2 Mosebok 1–6

“Jeg har kommet min pakt i hu”

Begynn din forberedelse til å undervise ved å lese 2 Mosebok 1–6. Denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier kan hjelpe deg å forstå disse kapitlene, og denne oversikten kan gi deg undervisningsforslag.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Vis noen gjenstander som har tilknytning til beretningene i disse kapitlene – for eksempel en stor kurv eller en babydukke. Be barna bruke disse gjenstandene til å fortelle sine favorittdeler av Moses’ historie.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

2 Mosebok 1–2

Gud kan virke gjennom meg for å oppfylle sine hensikter.

Moses hadde en viktig rolle i å befri Israel fra trelldom. Men han ville ikke ha klart å utføre dette hvis ikke hans mor, hans søster, Faraos datter og andre trofaste kvinner hadde beskyttet og tatt seg av ham.

Mulige aktiviteter

  • Bruk denne ukens aktivitetsside og “Mirjam” (i Historier fra Det gamle testamente) til å fortelle barna hvordan Jokebed (Moses’ mor), Mirjam (hans søster) og Faraos datter tok seg av Moses. Understrek at på grunn av disse og andre trofaste kvinner ble Moses beskyttet slik at han en dag kunne lede Israels barn i sikkerhet. Be barna lage en tegning av personer som bryr seg om dem.

    Bilde
    Spedbarnet Moses i en kurv

    Moses in the Bulrushes [Moses i sivet], © Providence Collection/med tillatelse fra goodsalt.com

  • Syng en sang om tjeneste sammen, for eksempel “‘Gi,’ sa den lille bekk” (Barnas sangbok, 116). Hjelp barna å komme på enkle ting de kan gjøre for å hjelpe andre hjemme, i kirken og på skolen.

2 Mosebok 3

Jesus vil hjelpe meg å gjøre gode ting.

Moses var bekymret for om han kunne befri israelittene fra Egypt. Men Herren lovet at han ville hjelpe Moses. Hjelp barna å få tro på at Frelseren vil hjelpe dem også.

Mulige aktiviteter

  • Fortell barna at Herren ga Moses en viktig oppgave å utføre. Les utvalgte vers fra 2 Mosebok 3, eller les “Profeten Moses” (i Historier fra Det gamle testamente). Fortell hva Moses følte (se 2 Mosebok 3:6, 11) og hva Herren sa til ham (se vers 12 og 14). Be barna gjenta ordene “Sannelig, jeg vil være med deg”, og fortell om en gang Herren var med deg da du hadde noe viktig å gjøre for ham.

  • Hjelp barna å komme på situasjoner hvor de kan bli bedt om å gjøre noe som virker vanskelig. Forklar at akkurat slik Jesus hjalp Moses, vil Jesus også hjelpe dem. Syng en sang om hvordan Jesus hjelper oss, for eksempel “Vandrer jeg med Jesus” (ChurchofJesusChrist.org). Bær vitnesbyrd om at Frelseren vil hjelpe oss når vi er bekymret eller redde.

  • Klipp ut papirhjerter, og skriv på dem hvordan Herren hjelper barna. Legg hjertene med forsiden ned på gulvet. Be barna bytte på å velge hjerter, og hjelp dem å lese det som står på dem.

2 Mosebok 3:1–5

Jeg kan være ærbødig på hellige steder.

Bruk historien om Moses og den brennende busken til å hjelpe barna å forstå hvorfor vi behandler hellige ting med ærbødighet.

Mulige aktiviteter

  • Les 2 Mosebok 3:1–5, og forklar at Moses viste ærbødighet ved å ta av seg skoene. Hva gjør vi for å vise ærbødighet i kirken? Syng en sang om ærbødighet, for eksempel “Ærbødighet er mer enn stillhet” (Barnas sangbok, 12). Hjelp barna å finne ord i sangen som lærer oss hvordan vi viser ærbødighet. Hvorfor ønsker Herren at vi skal være ærbødige?

  • Vis noen bilder av situasjoner hvor vi skulle være ærbødige og noen hvor vi ikke trenger å være ærbødige, for eksempel et nadverdsmøte, en bønn, en park og et bursdagsselskap. Be barna sortere bildene for å vise hvor vi skulle være ærbødige.

  • Be barna tegne seg selv og peke på tegningene sine mens dere snakker om hvordan de kan være ærbødige med forskjellige deler av kroppen, for eksempel med øyne, ører, munn, hender og føtter.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

2 Mosebok 1–2

Gud virker gjennom hver enkelt av oss for å oppfylle sine hensikter.

Mange bidro til å oppfylle Guds hensikter ved å beskytte den unge Moses. Hvordan kan du hjelpe barna du underviser, å forstå den avgjørende rollen vi alle spiller for å oppfylle Guds vilje?

Mulige aktiviteter

  • Be barna fortelle hva de vet om Moses da han var spedbarn. Bruk denne ukens aktivitetsside og 2 Mosebok 1:22; 2:1–10 til å sammenfatte historien om Moses’ barndom. Les skriftstedhenvisningene på aktivitetssiden, og spør barna hva hver av kvinnene gjorde for å beskytte Moses’ liv.

  • Fortell barna om personer du beundrer på grunn av deres trofasthet når det gjelder å tjene Gud og andre rundt seg, selv om de tjener på små måter. Be barna snakke om personer de kjenner som trofast har tjent Gud og andre. Hva er vår rolle i Guds verk?

2 Mosebok 3–4

Herren vil hjelpe meg å utføre sin vilje.

Moses følte seg utilstrekkelig til sitt kall, men Herren lovet at han ville være med Moses og hjelpe ham. Hvordan kan denne beretningen inspirere barna du underviser?

Mulige aktiviteter

  • Bruk beretningen i 2 Mosebok 3; 4:1–17 til å la barna etter tur late som de er Moses. Ta om mulig med rekvisitter de kan bruke, for eksempel en lommelykt og en plante for å symbolisere den brennende busken.

  • Be barna lese 2 Mosebok 3:11; 4:1, 10 og finne ut hva Moses følte med hensyn til å skulle be Farao om å la israelittene gå. Når har de hatt lignende følelser? Hvilket råd ville barna gi Moses for å hjelpe ham? Hjelp dem å finne ut hvordan Herren oppmuntret Moses (se 2 Mosebok 3:12; 4:2–9, 11–12).

  • Fortell om en gang du følte at Gud hjalp deg å utføre et kall eller å tjene ham på en eller annen måte. Be barna fortelle om en gang Herren hjalp dem.

2 Mosebok 3:1–5

Jeg kan være ærbødig på hellige steder.

Herren ba Moses ta av seg skoene ved den brennende busken som et tegn på respekt og ærbødighet. Hvordan kan du bruke denne beretningen til å undervise barna om ærbødighet?

Mulige aktiviteter

  • Les 2 Mosebok 3:1–5, og be barna sammenfatte disse versene med egne ord. Hva kan vi gjøre for å vise ærbødighet på hellige steder, som i kirken eller i tempelet? Hjelp barna å lage “ærbødighetsposer” som de kan ta med seg hjem, som inneholder papirstrimler med forslag til hvordan de kan være ærbødige. Be dem dele disse forslagene med familien.

  • Syng en sang om ærbødighet sammen, for eksempel “Ærbødighet er mer enn stillhet” (Barnas sangbok, 12), og be hvert barn skrive og dele en definisjon av ærbødighet basert på teksten.

  • Bruk bildet Jesus renser tempelet (Kunst inspirert av evangeliet, nr. 51) til å fortelle historien i Matteus 21:12–13. Hvordan var Moses’ holdning i 2 Mosebok 3:1–5 forskjellig fra pengevekslernes holdning? Hvorfor ønsker Frelseren at vi skal behandle hellige ting med ærbødighet?

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

For å hjelpe barna å fortelle hva de har lært av 2 Mosebok 1–6, kan du oppfordre dem til å lage en tegning av en av personene de har lært om i klassen, som de kan dele med familien sin.

Vi kan forbedre vår undervisning

Barn har nytte av repetisjon. Ikke vær redd for å gjenta aktiviteter flere ganger, spesielt med yngre barn. Dette vil hjelpe barna å huske det du underviser.

Skriv ut