Det gamle testamente 2022
7.–13. mars. 1 Mosebok 37–41: “Herren var med Josef”


“7.–13. mars. 1 Mosebok 37–41: ‘Herren var med Josef’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det gamle testamente 2022 (2021)

“7.–13. mars. 1 Mosebok 37–41”, Kom, følg med meg – for Primær: 2022

Bilde
Josef i fengsel i Egypt

Illustrasjon av Josef i Egypt: Jeff Ward

7.–13. mars

1 Mosebok 37–41

“Herren var med Josef”

Hvilke sannheter fra 1 Mosebok 37–41 trenger barna i klassen å forstå bedre? Vær oppmerksom på tilskyndelsene som kommer til deg når du forbereder deg til å undervise.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Gi barna noen minutter til å tegne noe de har lært om evangeliet hjemme eller i kirken. Be barna presentere og snakke om tegningene sine.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

1 Mosebok 37

Jeg kan være snill mot familien min.

Josefs brødre misunte ham og behandlet ham uvennlig. Hvordan kan du hjelpe barna å forstå viktigheten av å være snill mot andre, spesielt familiemedlemmer?

Mulige aktiviteter

  • For å fortelle historien om Josef og hans brødre fra 1 Mosebok 37 kan du bruke bildene i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier eller “Josef i Egypt” (i Historier fra Det gamle testamente). La barna hjelpe ved å dele detaljer de vet om historien. Still dem spørsmål som: “Hvordan var Josefs brødre uvennlige mot ham?” Hjelp barna å komme på ting brødrene kunne ha gjort for å vise kjærlighet til Josef. Hva bør vi gjøre når vi føler sinne mot medlemmer av vår familie?

  • Vis et bilde av en familie (se Kunst inspirert av evangeliet, nr. 112), eller be barna tegne familien sin. Be dem fortelle hvordan de kan være snille mot sine familiemedlemmer.

  • Syng en sang sammen om å elske vår familie, for eksempel “En lykkelig familie” (Barnas sangbok, 104). Hva kan vi gjøre for å hjelpe familien å være lykkelig?

  • La barna fargelegge denne ukens aktivitetsside og, i de åpne feltene, tegne familiemedlemmer som er snille.

1 Mosebok 37:18–28; 39:1–23

Gud kan hjelpe meg når det skjer vonde ting.

Mange vonde ting skjedde med Josef, men han valgte å holde budene, og Herren var med ham. Små barn kan lære av dette at Gud ønsker å hjelpe dem i vanskelige tider i deres liv.

Mulige aktiviteter

  • Beskriv noen av de vanskelige tingene som skjedde med Josef (se 1 Mosebok 37:23–28; 39:20; eller “Josef og hans drømmer” og “Josef i Egypt”, i Historier fra Det gamle testamente). Når du har fortalt barna om hver vanskelighet Josef opplevde, kan du be dem gjenta: “Herren var med Josef” (1 Mosebok 39:2).

  • Vis bilder av Frelseren som hjelper folk som sto overfor utfordringer (se Kunst inspirert av evangeliet, nr. 40–43). Be barna fortelle hvordan Frelseren hjalp disse personene. Bær vitnesbyrd om at Herren kan hjelpe oss når det skjer vonde ting med oss.

  • Syng en sang om Frelserens kjærlige omsorg for oss, for eksempel “Jesus er vår kjæreste venn” (Barnas sangbok, 37). Fortell om en gang du har følt Guds kjærlighet når du har hatt det vanskelig. Vis et bilde av Jesus, og be barna fortelle hva de føler for ham.

1 Mosebok 41:15–36, 47–57

Gud kan advare meg mot farer.

Gud hjalp Josef å forstå at Faraos drømmer var en advarsel om å forberede seg til vanskelige tider. Hjelp barna å forstå at Gud kan advare dem mot farer, også åndelige farer.

Bilde
Josef tyder drømmer i fengsel

Joseph Interpreting the Butler and Baker’s Dreams [Josef tyder munnskjenkens og bakerens drømmer], av François Gérard

Mulige aktiviteter

  • Spre bilder av mat rundt i rommet, og be barna samle dem inn og “lagre” dem i en beholder. Bruk denne aktiviteten til å fortelle barna hvordan Gud advarte Farao og ba ham forberede seg til en tid da det ikke ville være mat (se 1 Mosebok 41:15–36, 47–57). La barna lage tegninger av det Farao drømte om, og deretter bruke tegningene til å undervise familien hjemme.

  • Vis et bilde av den nåværende profeten. Fortell barna om læresetninger eller advarsler Gud har gitt oss gjennom ham. Forklar at vi vil bli velsignet og beskyttet når vi følger profeten. Be barna rollespille ting de kan gjøre for å følge profetens råd.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

1 Mosebok 39:1–3, 20–23; 41:38

Hvis jeg er trofast, vil Gud hjelpe meg i vanskelige tider.

Selv om Josef hadde mange vanskelige prøvelser, var han trofast, og “Herren var med ham” (1 Mosebok 39:3). Hans erfaringer kan hjelpe barna å føle seg trygge på at Gud vil hjelpe dem under prøvelser.

Mulige aktiviteter

  • Be barna finne ord eller uttrykk i 1 Mosebok 39:1–3, 20–23; 41:38 som viser at Gud var med Josef i hans vanskelige tider. Om mulig ber du barna lage et lite skilt som viser en av setningene de fant. Oppfordre dem til å ta med seg skiltene hjem for å minne dem om at Herren vil være med dem under deres prøvelser.

  • Be barna fortelle hva de tror ordene “Herren var med Josef” betyr (1 Mosebok 39:2). Be dem fortelle om opplevelser da de følte at Herren var med dem eller familien deres i en vanskelig tid. Fortell om lignende opplevelser fra ditt liv.

1 Mosebok 37:1–28

Jeg kan glede meg over at gode ting skjer med andre.

Sjalusi fikk Josefs brødre til å ta forferdelige valg. Deres gale valg såret Josef og knuste farens hjerte. Denne historien kan hjelpe barna å velge å glede seg over at andre blir velsignet av Herren.

Mulige aktiviteter

  • Be barna gjennomgå 1 Mosebok 37:3–11 og tegne Josefs kjortel og de to drømmene hans. Hva syntes Josefs brødre om Josef? Hvordan kunne de ha reagert annerledes? Snakk om hvorfor det er viktig å glede seg over at gode ting skjer med andre.

  • Be barna fortelle om noen situasjoner hvor en person kan være misunnelig på en annen. Syng en sang sammen om å vise kjærlighet til andre, for eksempel “Elsk du din neste” (Barnas sangbok, 74). Understrek at vår himmelske Fader kan hjelpe oss å erstatte misunnelse med kjærlighet.

1 Mosebok 39:1–12

Med Herrens hjelp kan jeg flykte fra fristelser.

Når barna du underviser, opplever fristelser gjennom hele livet, kan de få styrke av Josefs eksempel på å flykte fra fristelse.

Mulige aktiviteter

  • Vis et bilde av Josef og Potifars hustru (se Kunst inspirert av evangeliet, nr. 11), og fortell historien i 1 Mosebok 39:7–12. Hvordan motsto Josef fristelse? Hjelp barna å finne ord i 1 Mosebok 39:7–12 som besvarer dette spørsmålet. Josef visste for eksempel at det å være sammen med Potifars hustru ville være å “synde mot Gud” (vers 9).

  • Be barna tenke på situasjoner hvor barn på deres alder kan bli fristet til å ta gale valg. Be dem rollespille hvordan de kan følge Josefs eksempel i slike situasjoner. Hvordan kan vi for eksempel minnes Gud når vi blir fristet?

  • Vis to magneter som symboliserer Gud og Satan, og en liten metallgjenstand som en binders, som symboliserer oss. Bruk magnetene til å illustrere at jo nærmere vi er Gud, desto sterkere vil hans innflytelse være på oss, og det samme gjelder når vi kommer nærmere Satan. Hva kan vi gjøre for å komme nærmere Gud? Hvordan kan Den hellige ånd hjelpe oss?

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Be barna foreslå hvordan de kan fullføre følgende setning: “Jeg kan være som Josef ved å .” Be dem fortelle familien hvordan de fullførte setningen.

Vi kan forbedre vår undervisning

Oppfordre til å dele. Mens dere drøfter evangeliets prinsipper, kan du be barna uttrykke sine tanker, følelser og erfaringer. Du vil oppdage at de har mye meningsfylt innsikt.

Skriv ut