Det gamle testamente 2022
14.–20. mars. 1 Mosebok 42–50: “Gud tenkte det til det gode”


“14.–20. mars. 1 Mosebok 42–50: ‘Gud tenkte det til det gode’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det gamle testamente 2022 (2021)

“14.–20. mars. 1 Mosebok 42–50”, Kom, følg med meg – for Primær: 2022

Bilde
Josef i Egypt

Illustrasjon av Josef i Egypt: Robert T. Barrett

14.–20. mars

1 Mosebok 42–50

“Gud tenkte det til det gode”

Det er viktig å kjenne skriftstedene du underviser i, men det er også viktig å kjenne barna du underviser. Ta deg tid til å grunne og be angående begge deler.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Fordi historien i 1 Mosebok 42–50 er en fortsettelse av historien i forrige ukes leksjon, fra 1 Mosebok 37–41, kan du ta deg tid i begynnelsen av leksjonen til å la barna fortelle hva de husker om Josef, herunder hva de har lært i Primær og hjemme.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

1 Mosebok 45:1–15

Jeg kan vise kjærlighet til familien min.

For små barn kan det være lurt å understreke de delene av denne historien hvor Josef viste sin familie kjærlighet.

Mulige aktiviteter

  • Bruk “Josef og hungersnøden” (i Historier fra Det gamle testamente) eller bilder i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier, og fortell barna om Josefs gjenforening med sine brødre. Understrek hvordan Josef viste brødrene sine kjærlighet.

  • Les setninger fra 1 Mosebok 45:4–15 som beskriver hva Josef gjorde for å vise at han var glad i familien sin. Be barna late som de gjør det versene beskriver. De kan for eksempel late som de sier “kom hit” til et familiemedlem (vers 4) eller gir et familiemedlem mat (se vers 11).

  • Syng en sang om kjærlighet, for eksempel “Elsk du din neste” (Barnas sangbok, 74). Hjelp barna å tegne et omriss av hånden sin og skrive i omrisset noe de kan gjøre for å vise kjærlighet til familien.

1 Mosebok 48:1–9

Prestedømsvelsignelser hjelper meg.

Jakob velsignet sine sønner og barnebarn (se 1 Mosebok 48–49). I dag kan vi motta prestedømsvelsignelser som gir oss trøst, helbredelse, veiledning og åndelig styrke.

Bilde
gutt som mottar en velsignelse

Vi kan motta velsignelser fra dem som bærer prestedømmet.

Mulige aktiviteter

  • Vis barna et bilde av Jakob som velsigner sønnene sine, eller andre bilder av prestedømsvelsignelser (se bildene i denne oversikten; se også Kunst inspirert av evangeliet, nr. 12). La barna beskrive det som foregår på bildene.

  • Les 1 Mosebok 48:8–9 for barna. Forklar at Israel, også kalt Jakob, var Josefs far og at han ønsket å gi Josefs barn en prestedømsvelsignelse. Hvis noen av barna har mottatt en prestedømsvelsignelse, kan du be dem fortelle om sin opplevelse. Du kan også fortelle om noe du selv har opplevd.

  • Hjelp barna å komme på grunner til å be om en prestedømsvelsignelse. Hjelp dem også å nevne prestedømsbærere de kan spørre, for eksempel en far, bestefar eller omsorgsbror.

1 Mosebok 50:1–21

Jeg kan tilgi.

Hva kan barna lære om tilgivelse av Josefs eksempel da han tilga sine brødre?

Mulige aktiviteter

  • Bruk denne ukens aktivitetsside til å hjelpe barna å huske hvordan Josefs brødre hadde vært uvennlige mot ham. Les 1 Mosebok 50:17 for barna, og legg vekt på at brødrene var lei seg for det de gjorde og ønsket at Josef skulle tilgi dem. Les vers 21 for å vise at Josef tilga brødrene sine – han var ikke sint på dem lenger.

  • Syng “Hjelp meg, o Fader” sammen, (Barnas sangbok, 52). Når dere synger om tilgivelse, ber du barna peke på Josef på aktivitetssiden. Når dere synger om omvendelse, kan du be dem peke på brødrene hans.

  • Hjelp barna å komme på situasjoner hvor de kanskje må tilgi noen. Be barna øve på hva de kan si eller gjøre for å vise vedkommende tilgivelse.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

1 Mosebok 42–44; 45:1–15

Tilgivelse gir fred.

Josefs brødre hadde gjort forferdelige ting mot ham. Likevel tilga Josef dem og bragte fred til familien.

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å rollespille scener fra 1 Mosebok 42–44. Når de gjør det, kan du spørre dem hva de tror Josef kan ha følt da han så brødrene sine igjen, eller hva brødrene kan ha følt da de til slutt gjenkjente Josef.

  • Spør barna hva det vil si å tilgi noen. Hjelp dem å forstå at det å tilgi noen innebærer å behandle ham eller henne med Kristus-lignende kjærlighet. Spør barna hva de vet om historien om Josef som tilga sine brødre, eller les vers fra 1 Mosebok 45:1–15 sammen med barna. Hva gjorde eller sa Josef for å la sine brødre få vite at han tilga dem? Hva kan vi si eller gjøre når andre ber oss om å tilgi dem?

  • Be barna tenke på en gang de tilga noen eller noen tilga dem. For å gi dem tid til å tenke, kan du fortelle om noe du selv har opplevd, og bære vitnesbyrd om velsignelsene som kom av tilgivelse. Be barna fortelle om sine erfaringer, hvis de ønsker det. Hva følte de? Hva lærer Frelserens eksempel oss om tilgivelse? (se Lukas 23:33–34).

1 Mosebok 45:1–11

Vår himmelske Fader sendte Jesus Kristus for å redde meg.

Historien om da Josef reddet familien sin fra hungersnød, kan lære oss om Jesus Kristus, som redder oss fra synd og død.

Mulige aktiviteter

Joseph Smiths oversettelse, 1 Mosebok 50:27–33 (i Veiledning til Skriftene)

Vår himmelske Fader forberedte Joseph Smith til å bli profet i vår tid.

Flere tusen år i forveien så Josef i Egypt at Herren ville kalle Joseph Smith til å utføre et stort arbeid i de siste dager. Lær barna hvordan Herren har velsignet oss gjennom profeten Joseph Smith.

Mulige aktiviteter

  • Gi barna beskrivende ledetråder om Joseph Smith, og be dem gjette hvem du beskriver. Ta med ledetråder fra Joseph Smiths oversettelse, 1 Mosebok 50:27–33 (i Veiledning til Skriftene), som “han underviste oss om pakter” (se vers 28), “han ga oss Herrens ord” (se vers 30) og “han ble oppkalt etter sin far” (se vers 33). Når barna har gjettet riktig, kan du be dem finne disse ledetrådene i versene. Hva annet lærer Josef i Egypts profeti oss om Joseph Smith?

  • Vis barna bilder som forestiller viktige ting Joseph Smith gjorde eller underviste om (se for eksempel Kunst inspirert av evangeliet, nr. 89–95, 97, 98, 117, 118). Hjelp barna å komme på velsignelser vi har på grunn av Joseph Smith. Hvordan har for eksempel hans arbeid hjulpet oss å komme nærmere Jesus Kristus?

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Be barna dele denne ukens aktivitetsside med familien hjemme. De kan bruke den til å repetere historien om Josef og hans brødre og drøfte viktigheten av kjærlighet og tilgivelse i familien.

Vi kan forbedre vår undervisning

Bær vitnesbyrd om Jesus Kristus. Selv om Det gamle testamente ikke nevner navnet Jesus Kristus, viser det til ham med andre navn, og det vitner om ham ved hjelp av symboler og historier. Hjelp barna å lære å se etter sannheter om Frelseren hver gang de leser i Skriftene.

Skriv ut