Gamla testamentet 2022
11–17 april. Påsk: ”Han ska utplåna döden för evigt”


”11–17 april. Påsk: ’Han ska utplåna döden för evigt’”, Kom och följ mig – för Primär: Gamla testamentet 2022 (2021)

”11–17 april. Påsk”, Kom och följ mig – för Primär: 2022

Bild
grav där stenen har rullats från öppningen

Illustration av den tomma graven, av Marijna Kriutjenko

11–17 april

Påsk

”Han ska utplåna döden för evigt”

När du förbereder din undervisning kan du fundera på hur du kan hjälpa barnen få djupare insikter och vittnesbörd om Jesus försoning.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Fråga barnen vad deras familjer gör för att fira påsk. Vad gör de för att minnas Jesus uppståndelse?

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Jesus Kristus är min Frälsare.

Påskdagen är ett bra tillfälle att undervisa barnen om Frälsarens försoning i Getsemane och hans död på korset. Det kan hjälpa dem känna Jesus kärlek till dem.

Möjliga aktiviteter

  • Visa bilder av Frälsaren i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer eller andra bilder av Frälsarens offer (se Evangeliebilder, nr 56, 57, 58) och låt barnen berätta för dig vad de vet om händelserna som återges på bilderna. Berätta för barnen om Jesus lidande i Getsemane och på korset (se Matt. 26:36–46; 27:35–50; Luk. 22:39–46; Joh.19:16–30; ”Kapitel 51: Jesus lider i Getsemane örtagård”, i Berättelser ur Nya testamentet, s. 129–132). Bär ditt vittnesbörd om att Jesus var villig att lida och dö för oss eftersom han älskar oss. Be barnen berätta hur de känner för Jesus Kristus.

  • Läs Johannes 10:9 för barnen och betona Jesus ord ”Jag är porten”. Eftersom Jesus led, dog och uppstod för våra synder gjorde han det möjligt för var och en av oss att bo hos Gud igen. Använd klassrummets dörr för att undervisa om att Jesus är som en port som låter oss återvända till vår himmelske Fader.

  • Läs Jesaja 53:6 för barnen och visa en bild eller teckning av ett får. Låt ett av barnen sätta upp bilden längst bort i ett hörn i rummet. Förklara att när vi fattar fel beslut så vandrar vi bort från vår himmelske Fader som ett får som har kommit vilse. Be sedan barnet föra tillbaka fåret och bär ditt vittnesbörd om att eftersom Jesus Kristus led och dog för oss så kan han föra oss tillbaka till vår himmelske Fader. (Du kan visa en bild av Jesus som herde, som bild 64 i Evangeliebilder.)

  • Sjung en sång om Jesus Kristus, till exempel ”Jag vet han älskar mig” (Barnens sångbok, s. 42–43). Hjälp dem lägga märke till om de känner frid eller kärlek när de sjunger. Betona också ord i sången som beskriver Frälsarens kärlek. Hur kan vi dela med oss av hans kärlek till andra?

Jesus dog och uppstod för mig.

Hur kan du hjälpa barnen lära sig att vi och våra nära och kära kommer att uppstå en dag tack vare Jesus uppståndelse?

Bild
Kristus på korset

Grå dag på Golgata, av J. Kirk Richards

Möjliga aktiviteter

  • Berätta för barnen om Jesus död och uppståndelse (se Mark.15–16). Använd bilderna i veckans lektionsförslag, bild 57–60 i Evangeliebilder, eller ”Kapitel 54: Jesus har uppstått” i Berättelser ur Nya testamentet (s.139–144) för att hjälpa barnen visualisera berättelsen.

  • Hjälp barnen förstå att uppståndelse betyder att när vi dör så kommer vi att leva igen för evigt med en fullkomlig fysisk kropp, och vi kommer aldrig att dö igen. Bär ditt vittnesbörd om uppståndelsen och låt barnen arbeta med veckans aktivitetssida. Be barnen använda den för att berätta om Jesus uppståndelse för sina familjer.

  • Läs Alma 40:23 för barnen. Visa dem din hand inuti en handske. Berätta att din hand är som en ande och handsken är som en fysisk kropp. Ta av dig handsken för att visa att när vi dör så lämnar vår ande kroppen. Sätt på dig handsken som en representation för uppståndelsen.

  • Sjung en sång om Jesus uppståndelse, som ”Blev Jesus levande igen?” eller ”Jesus har uppstått” (Barnens sångbok, s. 45, 44). Bär ditt vittnesbörd om att vi tack vare Jesus Kristus kommer att leva igen och efter döden kommer vi att ha fullkomliga kroppar.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Jesus led för mig.

När du studerar Frälsarens försoning kan du fundera på hur du kan hjälpa barnen förstå hur Frälsaren kan välsigna och stärka dem.

Möjliga aktiviteter

  • Dela upp barnen i tre grupper och ge varje grupp ett av följande skriftställen: Jesaja 53:4–12; Alma 7:11–13 eller Läran och förbunden 19:16–19. Be barnen söka efter ord och uttryck som beskriver allt det Jesus Kristus led för vår skull. Be dem skriva sina svar på tavlan och berätta hur de känner för Frälsaren när de har läst de här skriftställena.

  • Förbered pappersremsor. På hälften av dem skriver du skriftställehänvisningar från Gamla testamentet med profetior om Jesus Kristus. På resten av dem skriver du motsvarande skriftställehänvisningar från Nya testamentet om hur dessa profetior uppfylldes. (Veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer ger några exempel.) Be barnen läsa de här verserna och para ihop profetiorna med deras uppfyllelse.

  • Hjälp barnen lära sig den tredje trosartikeln utantill. Vad lär det här skriftstället oss om Jesus försoning och vår himmelske Faders plan för sina barn?

  • Fråga barnen hur de skulle beskriva Jesus försoning för någon. Uppmuntra dem att använda skrifter, psalmer eller bilder för att uttrycka vad Frälsarens försoningsoffer betyder för dem. Hur välsignas vi tack vare Frälsarens försoning?

Jesus dog och uppstod för mig.

Den verkliga innebörden av Jesus uppståndelse kan ge oss mycket hopp och glädje, särskilt när någon vi älskar dör. Hur kan du hjälpa barnen finna tröst i uppståndelsen?

Möjliga aktiviteter

  • Visa bild 57–59 i Evangeliebilder. Be barnen para ihop bilderna med följande skriftställen: Matteus 27:29–38; Matteus 27:59–60 och Johannes 20:10–18. Be sedan barnen återge berättelsen om Jesus död, begravning och uppståndelse med egna ord.

  • Läs Job 14:14 med barnen. Be barnen berätta hur de skulle besvara Jobs fråga. Hjälp dem hitta skriftställen som vittnar om uppståndelsen (se HFS, ”Uppståndelse”, Skrifterna.JesuKristiKyrka.org).

  • Läs Mose 1:39 med barnen. Fråga dem om de vet vad skillnaden mellan ”odödlighet” och ”evigt liv” är. Vem kommer att få ta emot odödlighet? Vad krävs för att få evigt liv? Bär ditt vittnesbörd om att båda dessa dyrbara gåvor är möjliga tack vare Jesus försoning.

  • Sjung en påsksång eller påskpsalm tillsammans, som ”Han sände sin Son” (Barnens sångbok, s. 20–21) eller ”Han som dog är nu uppstånden” (Psalmer, nr 130). Be barnen berätta hur de känner sig när de sjunger de här sångerna. Vad lär de här sångerna oss om vår himmelske Fader och Jesus Kristus? Be barnen skriva ner sina vittnesbörd om Frälsaren och dela dem med sina familjer hemma.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

För att hjälpa barnen berätta för sina familjer vad de har lärt sig under lektionen kan du uppmana dem att sjunga en sång hemma den kommande veckan om Jesus försoning.

Förbättra vår undervisning

Barn kan känna igen Andens inflytande. Lär barnen att det de känner när de pratar eller sjunger om Jesus Kristus och hans evangelium kommer från den Helige Anden och att de här känslorna kan bygga upp deras vittnesbörd.

Skriv ut