Det Gamle Testamente 2022
15.-21. august. Salmerne 49-51; 61-66; 69-72; 77-78; 85-86: »Så skal jeg fortælle, hvad han har gjort for mig«


»15.-21. august. Salmerne 49-51; 61-66; 69-72; 77-78; 85-86: ›Så skal jeg fortælle, hvad han har gjort for mig‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Gamle Testamente 2022, 2021

»15.-21. august. Salmerne 49-51; 61-66; 69-72; 77-78; 85-86«, Kom og følg mig – Primary: 2022

Billede
Jesus holder en lampe

Det fortabte frelses, af Michael T. Malm

15.-21. august

Salmerne 49-51; 61-66; 69-72; 77-78; 85-86

»Så skal jeg fortælle, hvad han har gjort for mig«

Dit eksempel som underviser i evangeliet kan have en mægtig indvirkning på børnene. Del dine åndelige oplevelser med at lære om evangeliet med dem.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Del et vers fra en salme, en sang eller en børnesang, der hjælper dig med at føle Frelserens kærlighed, med børnene. Giv alle børnene mulighed for at gøre det samme.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Salmerne 51:12

Når jeg træffer et forkert valg, kan Jesus Kristus hjælpe mig med at ændre mig.

Hjælp børnene til at forstå, at fejltagelser er en del af vores jordiske liv, og at vi kan få hjælp fra Jesus Kristus til at overvinde dem.

Mulige aktiviteter

  • Del en enkel historie fra dit liv eller fra Lille Liahona eller Liahona, om et barn, som tog et forkert valg, men modtog hjælp fra Frelseren til at blive bedre. Læs Salmerne 51:12 og del den glæde, du føler, når Frelseren hjælper dig til at få »et rent hjerte« og »en fast ånd«.

  • Vis børnene denne uges aktivitetsside. Peg på hvert billede, og bed børnene om at beskrive, hvad de ser. Læs billedteksterne for at hjælpe børnene med at lære om omvendelse og tilgivelse.

Salmerne 71:8

Jeg kan fortælle andre om Jesus Kristus.

Børns trosfyldte ord har en unik evne til at røre hjerter. Overbevis børnene om, at deres vidnesbyrd om Jesus Kristus kan hjælpe andre.

Billede
to drenge, der sidder sammen i en stol

Vi kan snakke med andre om det, som Jesus har gjort for os.

Mulige aktiviteter

  • Læs Salmerne 71:8 for børnene, og tegn en stor mund på tavlen. Bed dem om at hjælpe dig med at »fylde« munden med ting, vi kan fortælle andre om Jesus Kristus.

  • Lad et billede af Jesus Kristus gå rundt. Lad børnene skiftes til at holde billedet og sige en ting, de ved om ham. Hvad har han gjort for os? (Billederne i hæftet Evangelisk kunst kan give nogle idéer).

Salmerne 86:7

Vor himmelske Fader hører og besvarer mine bønner.

Mange af salmerne er som bønner til Gud om hjælp eller beskyttelse. Tænk over, hvordan du kan hjælpe børnene til at styrke deres tro på, at vor himmelske Fader hører og svarer dem, når de beder.

Mulige aktiviteter

  • Spørg børnene, hvordan de taler med personer, som bor langt væk. Vis dem ting, vi kan bruge til at kommunikere, såsom en telefon eller et brev. Læs Salmerne 86:7 for dem. Hvordan »råber« vi til vor himmelske Fader? Hvordan svarer han os?

  • Bed børnene om at fremføre ting, de foretager sig hver dag, såsom at vågne op, spise morgenmad, gå i skole eller gå i seng. Hjælp dem med at finde øjeblikke i løbet af dagen, hvor de kan bede til vor himmelske Fader. Bær vidnesbyrd om, at vi kan bede til ham når som helst, og han vil altid høre os.

  • Syng en sang sammen om bøn, f.eks. »Barnets bøn« (Børnenes sangbog, s. 6-7). Fortæl om en gang, hvor vor himmelske Fader svarede på dine bønner.

Salmerne 77:12

»Jeg vil nævne Herrens gerninger«.

Skrifterne kan styrke vores tro på Jesus Kristus ved at hjælpe os med at huske hans »undere i fortiden«.

Mulige aktiviteter

  • Læs Salmerne 77:12 for børnene, og fortæl dem om, hvordan du prøver at »[huske Guds] undere i fortiden«, deriblandt de undere, han udvirker i dit liv. Bed børnene om at tegne billeder, der hjælper dem til at huske de store ting, han har gjort.

  • Vis billeder fra denne bog eller fra Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier for at minde børnene om historier, de har lært fra Det Gamle Testamente, om store ting, Herren har gjort for sit folk. Spørg dem, hvilke af disse historier de bedst kan lide, og hvorfor.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Salmerne 51

Omvendelse er en forandring af hjertet.

Salmerne 51 indeholder flere sandheder om omvendelse. Hvordan vil du hjælpe børnene til at opdage disse sandheder?

Mulige aktiviteter

  • Bed hvert barn om at læse en af skriftstedshenvisningerne på denne uges aktivitetsside. Bed dem om at finde ord, der lærer dem noget om omvendelse. Lad dem skrive ordene på tavlen. Når alle har delt noget, så spørg børnene, hvordan de ville svare en ven, som spørger: »Hvad betyder det at omvende sig?«

  • Tegn et hjerte på tavlen. Bed børnene om at nævne nogle synder, som Satan frister os til at begå. Skriv disse synder inde i hjertet. Bed børnene til at finde ordet hjerte i Salmerne 51:12, 19. Hvad lærer disse vers os om omvendelse? (Se også v. 8). Hjælp børnene til at forstå, at selv hvis vi holder op med at synde, har vores hjerter stadig brug for forandring, for at vi kan omvende os. Bed børnene om at slette synderne i hjertet på tavlen og at skrive nye ord, der beskriver forandringen i vores hjerte, når vi omvender os. Bær dit vidnesbyrd om, at Gud kan »skab[e] et rent hjerte i [os]«, når vi omvender os (v. 12).

Salmerne 66:16; 77:12; 78:7

»Jeg vil nævne Herrens gerninger«.

Israelitterne lærte deres børn om de mirakler, Gud havde gjort for dem, så børnene kunne »sætte deres lid til Gud« (Salmerne 78:7).

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at dele nogle af deres yndlingshistorier fra skrifterne med dig (billederne i hæftet Evangelisk kunst kan hjælpe dem med at komme på historier). Hvorfor kan de godt lide disse historier? Hvad lærer disse historier os om Herren? Læs Salmerne 77:12; 78:7 sammen. Hvorfor er det vigtigt at »nævne Herrens gerninger«?

  • Bed børnene om at læse Salmerne 66:16 og tænk over, eller notér, svar på spørgsmålet: »Hvad har Herren gjort for mig?« Lad dem derefter dele deres svar, hvis de har lyst. Hvad kan vi gøre for at »altid erindre« (Moro 4:3; 5:2), hvad Herren har gjort for os?

Salmerne 86:5, 13, 15

Frelseren ønsker at tilgive.

Når vi synder, vil Satan have os til at tro, at Herren aldrig vil tilgive os. Hjælp børnene til at opbygge deres tro på, at Herren »er god og tilgiver gerne« (Sl 86:5).

Mulige aktiviteter

  • Vis et billede af Frelseren (f.eks. et i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier), og spørg børnene, hvilke ord de vil bruge for at beskrive ham. Bed dem om at finde ord, der beskriver ham i Salmerne 86:5, 13, 15. Hjælp dem om nødvendigt med at definere disse ord. Hvad kan vi sige til venner, som føler, at Gud er vred på dem, når de synder?

  • Syng en sang sammen med børnene, som du tror vil hjælpe dem med at forstå Frelserens tilgivende natur, såsom »O, se hvilken kærlighed« (Salmer og sange, nr. 114). Bær dit vidnesbyrd om, at Jesus Kristus ønsker at tilgive os.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Tilskynd alle børnene til hver især at nævne en grund til, at de elsker vor himmelske Fader og Jesus Kristus. Foreslå, at de taler med nogen derhjemme om denne grund. Bær vidnesbyrd om, at deres ord vil være til velsignelse for denne person.

Gør undervisningen bedre

Giv udtryk for tillid. »Hvis [børnene] føler, at I har tiltro til dem, så vil deres tro på deres guddommelige potentiale vokse … Forklar dem med kærlighed, at I ved, at de kan være ansvarlige for deres egen læring« (Undervisning på Frelserens måde, s. 28).

Udskriv